یکشنبه, 05 دی 1395 ساعت 13:36

یادگاری اوباما برای خاورمیانه

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
'یادگاری اوباما برای خاورمیانه'، 'چرا ونزوئلا نشدیم؟'، 'مبارزه با آلودگی هوا اراده ملی می خواهد'، 'واقعیت ایران در منطقه' و 'داستان راستین'، از جمله عناوین مقالات و مطالب برگزیده ای است که روز یکشنبه در صفحه 'ایرنا مقاله' منتشر شد.
** یادگاری اوباما برای خاورمیانه
ایالات متحده در چند دهه گذشته چندین قطعنامه شورای امنیت در مورد رژیم اسرائیل را وتو کرده است و به ندرت با رأی ممتنع، تصویب چنین قطعنامه‌های را تسهیل کرده است.
آخرین باری که قطعنامه‌ای درباره اسرائیل و فلسطینی‌ها به دنبال رأی ممتنع واشنگتن در شورای امنیت به تصویب رسید، سال 2009 میلادی بود. قطعنامه روز جمعه شورای امنیت قرار بود یک روز پیش به رأی گذاشته شود، که به دنبال تماس ترامپ با السبسی و درخواست مصر که از تهیه‌کنندگان اصلی پیش نویس آن بود، به تاخیر افتاد.
رویکرد بی تفاوتی نسبت به ادامه شهرک سازی ها در اسراییل و فقدان تاثیر آن بر روند صلح میان فلسطین و اسراییل از سوی ترامپ و گروه او نشانه تغییر موضع واشنگتن در برابر شهرک‌سازی اسرائیل در مناطق اشغالی فلسطینی در سال 1967 است. این درحالیست که در هشت سال گذشته، دولت اوباما همواره با این شهرک سازیها مخالف کرده و ادامه آنرا مانعی عمده در مسیر از سرگیری مذاکرات صلح با فلسطینی‌ها دانسته است.
چراغ سبز اوباما نسبت به تصویب قطعنامه توقف شهرک سازیها درفلسطین اشغالی در واپسین روزهای حضور او در کاخ سفید که در واکنش به مواضع ترامپ و اصرار بر مواضع هشت ساله او صورت گرفته است، شاید به نقطه عطفی در تحولات خاورمیاته تبدبل شود و پس از شروع فعالیت رسمی ترامپ به چالشی با دیگر اعضای دایم شورای امنیت و کشورهای مسلمان و اهرمی در بازی قدرتها تبدیل شود.

** چرا ونزوئلا نشدیم؟
در این یادداشت، به مقایسه اقتصاد ایران و کشور ونزوئلا و شرایط رهایی اقتصاد کشور از رکود تورمی در آن پرداخته شده است.
مدیریت فضای اقتصاد و اتخاذ سیاست های پولی و مالی همراستا با شرایط کلی اقتصاد کشور زمینه را برای جهش عظیم اقتصادی فراهم کرده است و برجام در این مسیر توانست اقتصاد کشور را بر ریل مناسبی قرار دهد.
در مقام همسنجی، شرایط اقتصاد ایران از چهار سال پیش تاکنون به مراتب از اقتصاد ونزوئلا بدتر بوده است زیرا علاوه بر تکانه‌های نفتی شدید که بر اقتصاد دو کشور فشار آورده بود، ایران تحریم‌های شدیدی را تجربه کرد که ونزوئلا با آن روبه‌رو نبود.
بهبود اقتصاد ایران در حالی اتفاق افتاد که هنوز هم جریان جذب سرمایه‌گذاری خارجی روان نشده است و آنچه رشد مثبت هفت درصدی را موجب شده است، ارتقای بهره‌وری اقتصادی است. هم‌اکنون نرخ رشد صنعتی ایران نزدیک به دو رقمی شدن است.
در طول سال‌های دولت پیش، مقدار تشکیل سرمایه به نسبت تولید ناخالص داخلی از 41 درصد در سال‌های 84 و 85 به کمتر از 22 درصد تا سال 92 کاهش پیدا کرد.
اقتصادی که شرایط به‌ مراتب بدتری از ونزوئلا داشت اکنون به لحاظ کارآیی و کارآمدی زمین تا آسمان با اقتصاد فرو پاشیده ونزوئلا تفاوت داشته و در مسیر رشد و پیشرفت خود پیش می‌رود.

** مبارزه با آلودگی هوا اراده ملی می خواهد
حقیقت ماجرا این است که علت اصلی تراکم آلاینده‌ها در فضای تهران، اصفهان، مشهد و چند شهر دیگر این است که ما در طراحی شهری‌مان به ظرفیت زیستی این شهرها توجهی نکرده‌ایم و چند برابر ظرفیت زیستی، در این شهرها جمعیت مستقر کرده‌ایم.
در شهری مانند تهران شاهد این هستیم که استاندارد‌های لازم هم رعایت نمی‌شود؛ بیش از دو هزار مینی‌بوس فرسوده و بین ١٠٠ تا ٣٠٠ هزار خودروی فرسوده در آن تردد می‌کنند که هفت برابر میزان خودروهای استاندارد هوا را آلوده می‌کنند.
خسارت آلودگی هوا تا ٣٠ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده است. هر فعالیتی که منجر به کاهش آلودگی هوا شود، نه‌ تنها منجر به آسمان آبی، کاهش ترافیک و آلودگی صوتی می‌شود که نتیجه بهتر، این است که مردم سالم‌تری در ایران زندگی می‌کنند که می‌توانند نوآوری‌هایی در حوزه‌های مختلف توسعه فناوری از خود نشان دهند.
بنابراین، نه فقط مردم ایران از این قضیه ناراضی‌اند، از بیرون کشور نیز نگاه می‌کنند و به ما پوزخند می‌زنند که کشوری که ادعای مدیریت جهانی دارد، از حل مشکل آلودگی هوایش عاجز است.

** واقعیت ایران در منطقه
به زعم برخی از کشورهای غربی، استقرار دونالد ترامپ در کاخ سفید می تواند تغییر سیاست های آمریکا برای محدود سازی ایران در خاورمیانه را در پی داشته باشد.
تلاش برای محدود کردن نفوذ ایران در منطقه در دستور کار مخالفانش قرار دارد. حالا همه مخالفان اعم از دولت‌های محافظه‌کار عربی تا رژیم اسرائیل مشتاقانه در انتظار بیستم ژانویه 2017 هستند.
«برجام» فرصت شگرفی بود که ایران بتواند با شتاب به جامعه جهانی بازگردد و موقعیت‌های از دست رفته خود را بازسازی کند. ایران در کنترل تحولات منطقه آشوب‌زده خاورمیانه نقش تاثیر‌گذار داشته است. این نقش بیش از هر ‌چیز در چارچوب اراده جهانی برای مبارزه با تروریسم معنا و مفهوم دارد.
ایران و مخالفانش در دو جبهه متعارض مبارزه با تروریسم و حامیان تروریسم قرار دارند. همین مهم سبب شده است تا آمریکا و اروپا با نگاه باز شاهد تحولاتی باشند که در منطقه جریان دارد. پیروزی ائتلاف علیه تروریسم در سوریه و عراق همسو با خواست جهانی است که دولت‌های عربی مخالف با نقش آفرینی موفق ایران قادر به هضم آن نیستند.
در نتیجه، دولت ترامپ اگرچه ماهیتی نظامی دارد اما خصلت معامله‌گر دارد زیرا ترامپ تاجری است که هزینه و فایده را خوب می‌داند.

** داستان راستین
این یادداشت به موضوع میلاد با سعادت حضرت مسیح (ع) پرداخته و ابعاد زندگی پر مشقت این پیامبر الهی در قالب یک داستان روایی از دید یک معلم مسیحی به رشته تحریر درآورده است.
آغاز زمستان بود؛ زمستان سال 1382 خورشیدی و یک روز پیش از سالروز میلاد عیسی (ع). برای بازدید و تهیه گزارش از مدرسه الحکمه که زمانی «جِبران خلیل جِبران» حکیم و نویسنده معاصر لبنانی و صاحب کتاب «پیامبر و دیوانه» در آن مدرسه درس خوانده است به آن جا رفتم و با یکی از آموزگاران مدرسه گفت وگو کردم.
بیچاره مسیح بسیار زجر کشید. فحشش دادند. شلاقش زدند. لباس هایش را پاره کردند. به مادرش اهانت کردند و آخر سر هم تاجی از خار بر سرش گذاشتند و مسخره اش کردند و از همه بدتر آن که او را چهار میخ به صلیب کوبیدند.
مسیح، فرمانروا نبود، منادی آزادی و آزادی بخش بود. هم صبر بر ستم کرد و هم با ستم و ستمگر جنگید، همیشه بدی خلق را به بهترین عمل که خیر و نیکی است پاداش داد اما به ستمگران و منافقان سخت می گرفت، ستمگران و مزوّرانی که به گمراهی و ضلالت فرو رفته بودند.
او دایم در جهاد با آنان بخاطر خدا و حقیقت بود، اما با مردم مدارا می کرد و اهل اصلاح بود؛ او به انسان، عشق و ایمان داشت. مسیح پیامِ «اختیار» انسان را ابلاغ کرد و هیچ کس بار گناه دیگری را بر دوش نگیرد، زشت و فکر بدکاری جز صاحبش احدی را هلاک نخواهد کرد. او همانند دیگر پیام آوران، کار به «اجبار» نکرد و گفت که هر که از شما بخواهد راه راست پیش می گیرد و افزود: اگر به رسالت من ایمان نمی آورید پس مرا به حال خود واگذارید؛ زیرا او پیامبر بود نه «جبار». پیامبر بر مردم، جبار و مسلط نیست.

متن کامل مطالب بالا را می توانید در تارنمای ایرنامقاله بخوانید.

** تارنمای 'ایرنا مقاله' به نشانی http://article.irna.ir و با آدرس کانال تلگرامی
@IrnaArticle با هدف اطلاع رسانی و انعکاس مقالات؛ گزارش ها؛ تحلیل های متنوع در موضوعات داخلی و خارجی ؛ به بازنشر مقالات و مطالب مهم روز ایران و جهان می پردازد.

پژوهشم**9160**1194**2040

اطلاعات تکميلي

خواندن 960 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار