یکشنبه, 05 دی 1395 ساعت 09:22

الهه کولایی: منشور حقوق شهروندی پاسخی به نیازهای امروزی جامعه است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
استاد دانشگاه تهران با اشاره به امضای منشور حقوق شهروندی توسط رییس جمهوری گفت: رونمایی از این منشور، پاسخی به نیازهای امروزی جامعه است.
الهه کولایی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاه ایرنا افزود: رونمایی از منشور حقوق شهروندی توسط رییس جمهوری حتی اگر یک اقدام تبلیغاتی نیز تلقی شود، ارزشمند است.
وی گفت: این منشور پاسخی به نیازهای جامعه ای است که انقلاب اسلامی را تجریه کرده و سخنان و آموزه های ارزشمندی در مورد احترام به حقوق تمامی انسان ها و اشکال و شیوه های گوناگون آن مطرح شده است.
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران افزود: از آنجا که این جامعه قرن هایی متمادی با حقوق انسانی و رعایت آنچه در حوزه خصوصی و چه در حوزه عمومی با عدم اجرای مناسب آموزه های دینی در مورد رعایت حقوق انسان ها به سر برده، آموزش این حقوق از وظایف دولت است.
عضو هیات رئیسه شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح طلبان و مجمع زنان اصلاح طلب ادامه داد: همچنین انتشار حقوق و تکالیف همه انسان ها و البته رعایت آن از وظایف مهم دولت ها به شمار می رود.
وی یادآور شد: بنابراین انتظار می رود در ادامه این تلاش، نهاد دولت از تمامی امکان ها و ابزارهایی که در اختیار دارد، برای آموزش و گسترش این مفاهیم در جامعه تلاش خود را به کار گیرد.
کولایی افزود: بویژه آنکه بیشترین و موثرترین ابزارهای آموزشی و تربیتی در اختیار دولت به معنای وسیع آن قرار گرفته است؛ انتظار می رود در ارتباط با این امر دولت در راستای تعمیق و گسترش این هنجارها و استانداردها، تمامی ابزارهای موجود را مانند محتوای کتاب های درسی به کار گیرد.
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری روز دوشنبه 28 آذر ماه، منشور حقوق شهروندی با 23 سرفصل و 120 ماده به همراه ساز و کار اجرا و نظارت بر حسن اجرای حقوق شهروندی و همچنین ارجاعات قانونی مواد آن را امضا و رونمایی کرد.
در این متن علاوه بر مقدمه به موضوعاتی همچون حق حیات، سلامت و کیفیت زندگی، حق کرامت و برابری انسانی، حق آزادی و امنیت شهروندی، حق مشارکت در تعیین سرنوشت و حق اداره شایسته و حسن تدبیر پرداخته شده است.
همچنین حق آزادی اندیشه و بیان، حق دسترسی به اطلاعات، حق دسترسی به فضای مجازی، حق حریم خصوصی، حق تشکل، تجمع و راهپیمایی، حق تابعیت، اقامت وآزادی رفت وآمد، حق تشکیل و برخورداری از خانواده، حق برخورداری از دادخواهی عادلانه، حق اقتصاد شفاف و رقابتی، حق مسکن و حق مالکیت دیگر حقوقی است که این منشور به آن ها اشاره کرده است.
حق اشتغال و کار شایسته، حق رفاه و تأمین اجتماعی، حق دسترسی و مشارکت فرهنگی، حق آموزش و پژوهش، حق محیط‌ زیست سالم و توسعه پایدار و حق صلح، امنیت و اقتدار ملی سایر حقوق مندرج در این منشور است.
فراهنگ ** 9187 ** 1071 ** خبرنگار: حمیدرضا بازگشا ** انتشار دهنده: امید غیاثوند

اطلاعات تکميلي

خواندن 882 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار