شنبه, 04 دی 1395 ساعت 17:23

نام جلال آل احمد در تاریخ ایران می درخشد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جلال آل احمد را از برجسته ترین و اثرگذارترین نویسندگان و روشنفکران دهه 40 دانست و گفت: نام وی در تاریخ ایران همواره می درخشد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سید رضا صالحی امیری عصر شنبه در آیین نهمیمن دوره جایزه ادبی جلال آل احمد در تالار وحدت افزود: امروز مطلع شدم باید در این مراسم حاضر شوم از این رو خوشحالم که به دیدار انسان هایی نائل شدم که زبان گویای میلیون ها انسان در ایران پهناور و افغانستان عزیز هستم.
وی ادامه داد: جلال آل احمد نویسنده ای شجاع، متعهد و معترض نسبت به ظلم و ستم بود که به گفته همسرش بسیار حساس، دقیق، تیزبین و حادثه طلب بود.
صالحی امیری اظهار کرد: جلال به گفتمان و نسل تازه ای از نویسندگان ایرانی تعلق دارد ، نسلی که بر اصالت ها هویت ها، خودباوری ها و عزت نفس در برابر هجوم فرهنگ بیگانه تاکید داشت که کتاب «غربزدگی» جلال نشات گرفته از چنین تفکری است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جلال چون رود خروشانی بود که آرام و قرار نداشت و از برخی همفکران خود و زمانه جلوتر بود.
وی با بیان اینکه زمانه جلال مدرنیته بود، افزود: زبان نقد غرب و غربزدگی از ویژگی های جلال بود.
به گفته صالحی امیری، نوشتن و ترجمه هدف اصلی جلال نبود، وی حدود 45 داستان، سفرنامه و مقاله از خود بجای گذاشت که همگی آینه وی هستند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: هدف این نویسنده متعهد از بین بردن فقر و در دسترس گذاشتن رفاه برای خلق و نجات خود و میهن بود، او از رنج مردم و جامعه رنج می برد و درباره آنها می نوشت.
عضو کابینه تدبیر و امید افزود: جلال نویسنده و روشنگری جسور بود که می خواست از رنجها و آلام بکاهد، آزاده ای بود که قلم را به دستور نمی نوشت، صدای او اعتراضی در جامعه بود و همین رمز ماندگاری او شد.
صالحی امیری با بیان اینکه قلم و زبان جلال جویای حقیقت و نه قدرت بود، گفت: راز ماندگاری در ادبیات و زندگی شخصی جلال این بود که نویسنده ای مصلح و متعهد و دارای سبک ساده و بی تکلف بود که همین بیانگر مردمی بودن او بود.
به گفته وی، جایزه جلال نه شخص او بلکه شخصیت اجتماعی او را در بر گرفت.
صالحی امیری ابراز امیدواری کرد این جایزه منشا تداوم انسجام میان ملت های حوزه فارسی زبان شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین ابراز امیدواری کرد، حضور افغانستان در این دوره از جشنواره جلال آل احمد، سرآغازی باشد تا همه کشورهای فارسی زبان به این جایزه دعوت شوند و این جشنواره شکل بین المللی به خود پیدا کند و با این جایزه جهانیان بدانند ایران اسلامی مهد فکر، اندیشه، تمدن، قلم و اندیشه است.
ادامه دارد...
فراهنگ ** 1880 ** 1540 ** 1071 ** خبرنگار: پرورین اروجی ** انتشار دهنده: امید غیاثوند

اطلاعات تکميلي

خواندن 1166 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار