چاپ کردن این صفحه
شنبه, 04 دی 1395 ساعت 14:10

رتبه خوبی در نرخ باسوادی نداریم/3 درصد جمعیت 10 تا 49 سال کشور بی سوادند

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
رییس سازمان نهضت سواد آموزی با بیان اینکه بر اساس آمار 2014 یونسکو، ایران در زمینه سواد با 65.1 درصد نرخ باسوادی رتبه خوبی را در بین کشورها ندارد، گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده، یک میلیون و 138 هزار نفر معادل سه درصد از جمعیت 10 تا 49 ساله کشور بی سواد هستند.
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، علی باقر زاده روز شنبه در نشست خبری به مناسبت هفتم دی ماه سالروز تاسیس سازمان نهضت سواد آموزی با بیان اینکه پایگاه اطلاعات ثبتی برای هر شهروند یک فایل الکترونیکی ایجاد کرده که تمام سوابق تحصیلی افراد در آن جمع آوری شده، ‌افزود: بنابر آمار این پایگاه جمعیت 10 تا 49 ساله کشور تا مهر سال 90، 53 میلیون و 700 هزار نفر بوده است.
وی اظهار داشت: حدود 40 میلیون و 708 هزار نفر از این جمعیت دارای مدرک تحصیلی حداقل پنجم و ششم ابتدایی هستند که در گروه افراد با سواد قرار می گیرند و حدود سه میلیون نفر از جمعیت 10 تا 49 ساله کشور، دانش آموز بالای 10 سال هستند که هنوز پایه پنجم و ششم ابتدایی را قبول نشده اند و حدود 320 هزار نفر بر اساس اعلام مراجع رسمی آموزش ناپذیر شناخته شده اند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برای اعلام نتایج نهایی تعداد افراد با سواد و بی سواد کشور منتظر نتایج سرشماری سال 95 هستیم، یادآور شد: منابعی همچون موسسه آمار یونسکو و مرکز آمار جمهوری اسلامی ایران برای تعیین وضعیت سواد در کشور وجود دارد.
باقرزاده ادامه داد: بر اساس شاخص اعلام شده از سوی موسسه آمار یونسکو در سال 2014 میلادی، نرخ سواد یکی از شاخص های اصلی توسعه انسانی و در بخش آموزش افرادی که تحصیلات متوسطه و بالاتر دارند، تعیین شده است.
وی تصریح کرد: بر اساس آمار 2014 یونسکو، ایران در زمینه سواد با 65.1 درصد نرخ باسوادی رتبه خوبی را در بین کشورها ندارد در حالیکه کانادا، اتریش، فنلاند، چک، انگلیس و بسیاری از کشورهای اروپای شرقی به عدد صدرصد در افرادی که تحصیلات متوسطه و بالاتر دارند، دست پیدا کرده اند.
رییس سازمان نهضت سواد آموزی بیان داشت: موسسه آمار یونسکو وضعیت سواد کشورها را در سه گروه سنی 24 - 15، 64 - 25 سال و گروه سنی بالای 15 سال دسته بندی کرده که گزارش 2014 این موسسه نشان می دهد ایران نسبت به سال 2013 در زمینه سواد رشد قابل توجهی داشته به گونه ای که در گروه سنی 15 تا 24 سال نیم درصد وضعیت سواد در کشور بهبود یافته و به عدد 98.22 درصد رسیده است.
باقرزاده اضافه کرد: همچنین در گروه سنی 64 - 25 سال 2.65 درصد به نسبت سال 2013 رشد نشان می دهد و مجموعه افرادی که بی سواد اعلام شده اند در این گروه سنی به 88.44 درصد معادل پنج میلیون نفر رسیده است.
وی اظهار داشت: در گروه سنی بالای 15 سال نیز نرخ باسوادی کشور رشد 2.55درصد داشته و با حدود هفت میلیون و 500 هزار نفر به عدد 87.13 درصد رسیده است.

** ثبت نام بیش از 438 هزار نفر در طرح سوادآموزی
رییس سازمان نهضت سوادآموزی در خصوص عملکرد سال 95 تا امروز این سازمان گفت: سال 95 - 94 بر اساس موافقتنامه بین سازمان های نهضت سواد آموزی و برنامه بودجه، مقرر شد 420 هزار نفر تحت پوشش سواد آموزی قرار گیرند که البته عددی که بین استان ها توزیع شد 513 هزار نفر است و یکصد هزار نفر بیشتر از عدد موافقتنامه بوده است.
باقرزاده ادامه داد: تاکنون 438 هزار و 275 نفر از افراد بی سواد ثبت نام شده اند که معادل 103 درصد موافقتنامه امضا شده با دولت را شامل می شود و تا پایان سال فرصت برای ثبت نام باقی است و این کار ادامه دارد.
وی با بیان اینکه از این تعداد 22 درصد مرد و 78 درصد زن هستند، بیان داشت: آمارها بیانگر افزایش حجم بی سوادی و علاقه بیشتر زنان به یادگیری است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه 46 درصد از افراد ثبت نام شده در طرح سوادآموزی از مناطق روستایی و 54 درصد از مناطق شهری هستند، گفت: در گروه سنی زیر 30 سال حدود 230 هزار نفر معادل 54 درصد افرادی که تحت پوشش قرار گرفته اند، کمتر از 30 سال سن دارند و همچنین تاکنون در گروه سنی زیر 20 سال 19 هزار و 290 نفر تحت پوشش سوادآموزی قرار گرفته اند.
باقرزاده ادامه داد: در زمینه آموزش اولیا بی سواد نیز در سال 95، 71 هزار نفر از اولیا بی سواد ثبت نام شده و در حال آموزش هستند که حدود 30 درصد فعالیت دوره سوادآموزی سازمان نهضت سوادآموزی را در برمی گیرد.
وی سوادآموزی اتباع خارجی را از دیگر اقدامات سازمان برشمرد و اظهار کرد: در صد باسوادی اتباع خارجی از شش درصد در ابتدای انقلاب به 60 درصد معادل 700 هزار نفر در سال 95 رسیده که رشد قابل توجهی را نشان می دهد.
رییس سازمان نهضت سواد آموزی افزود:‌ امسال 18 هزار و 600 نفر از اتباع خارجی در طرح سوادآموزی ثبت نام شده اند که 80 درصد این افراد با هزینه جمهوری اسلامی ایران باسواد می شوند و 18 درصد را کمیساری عالی پناهندگان مشارکت کرده و دو درصد هم بر اساس طرح نروژ با سواد می شوند.
باقرزاده گفت: استان های چهار محال و بختیاری، فارس، کرمانشاه، آذربایجان غربی، گلستان و اردبیل بالای صددرصد عملکرد داشته اند و جزو استان های موفق هستند و استان های چهار محال و بختیاری، البرز، همدان، گیلان، مازندران قزوین و کردستان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 120 درصد عملکرد داشته اند.

** احیا شورای عالی پشتیبانی سوادآموزی در دولت یازدهم
وی ادامه داد: به استناد مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی پشتیبانی سواد آموزی در کشور شکل گرفته و جلساتی را در دولت های گذشته برگزار کرد البته در دولت نهم و دهم به دلیل سیاست ادغام شوراها، این جلسات تعطیل بود.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: از ابتدای سال 93 این شورا احیا شد و تاکنون شش جلسه در سطح ملی با 29 مصوبه برگزار کرده و همچنین در سطح استان ها 228 جلسه با حدود هزار و 445 مصوبه داشته و استان ها از اجرای برنامه سوادآموزی حمایت کرده اند.
باقرزاده تصریح کرد: در سطح شهرستان ها نیز به ریاست فرمانداران و بخشداران سه هزار و 328 جلسه تشکیل شده و حدود 13 هزار و 104 مصوبه داشته که نشان دهنده یک حرکت جمعی برای اجرای برنامه سوادآموزی در کشور است.

** نهضت سوادآموزی سالانه 163 عنوان کتاب تولید می کند
باقرزاده با بیان اینکه سازمان نهضت سوادآموزی سالانه 163 عنوان کتاب تولید می کند، گفت: حدود 28 عنوان از این کتاب ها در حوزه سوادآموزی است که بی سوادان مطلق از جمله سوادآموزی سربازان، کشاورزان، زنان و اتباع خارجی را تحت پوشش قرار می دهد.
وی افزود: 20 عنوان کتاب در حوزه تحکیم سواد، 12 عنوان در حوزه دوره دوم سواد، 31 کتاب راهنمای معلم و 29 عنوان کتاب «خواندن با خانواده» و حلقه های کتابخوانی از دیگر تولیدات سازمان نهضت سوادآموزی است و در مجموع سالانه چهار میلیون و 700 هزار جلد کتاب تولید شده و به صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار می گیرد.

** 70 هزار و 961 نفر با سازمان سوادآموزی همکاری دارند
رییس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه تا امروز 70 هزار و 961 نفر با سوادآموزی همکاری داشته اند، گفت: 15 درصد معادل 10 هزار و 410 نفر از این افراد از نیروهای رسمی و پیمانی آموزش و پرورش و حدود 60 هزار و 281 نفر معادل 85 درصد نیز از طریق موسسات غیردولتی و از بین تحصیلکرده های دانشگاهی با سازمان همکاری می کنند.
باقرزاده با بیان اینکه مشکلی در بخش نیروهای دولتی وجود ندارد اما در نحوه محاسبه حق الزحمه و پرداخت نیروهای غیردولتی با مشکلاتی مواجه هستیم، اضافه کرد: در زمینه بیمه تامین اجتماعی این افراد نیز طبق قانون در سه سال گذشته تمام شرکت های طرف قرارداد در سازمان نهضت سوادآموزی موظف بودند بیمه آموزش دهندگان را به نسبت کاری که انجام می دادند پرداخت کنند.
وی اظهار داشت: به دلیل برخی مشکلات تصمیم گرفته شد از اول فروردین سال 96 بیمه آموزش دهندگان به صورت ماهانه و صرف نظر از نتیجه قبولی پرداخت شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: به عنوان مثال در دوره سواد آموزی که آموزش دهندگان باید 400 ساعت آموزش ارایه دهند، حداکثر دوره آموزش پنج ماه تعیین شده و در مجموع یکصد روز بیمه داده خواهد شد، در دوره انتقال که شامل 600 ساعت آموزشی و هفت ماه زمان آموزش است و در مجموع 150 روز بیمه داده می شود و در دوره تحکیم 100 ساعت آموزشی و معادل شش ماه طول دوره آموزشی است 25 روز بیمه داده خواهد شد.
باقرزاده توانمندسازی نیروهای غیردولتی را از دیگر فعالیت ها عنوان کرد و گفت: از سال 91 تاکنون سالانه حدود یک میلون و 200 هزار نفر ساعت آموزش های لازم را درباره روش های تدریس و آشنایی با سواد‌آموزی فرا گرفته اند.
وی اظهار داشت: اخیرا توافقی با جهاد دانشگاهی انجام شده به این نحو که مجموعه پودمان های آموزشی در پرتال جهاد دانشگاهی قرار می گیرد و آموزش دهندگانی که تمایل دارند با سازمان نهضت سواد آموزی همکاری کنند با ثبت نام در این پرتال، درس نامه ها و فیلم ها را دریافت کرده و در صورت قبولی در آزمون دوره، می توانند با سازمان همکاری کنند.
رییس سازمان نهضت سوادآموزی اضافه کرد: برای این دوره 126 ساعت آموزش پیش بینی شده که شامل 44 ساعت در مباحث عمومی و 82 ساعت مباحث تخصصی است که جزییات آن بزودی اطلاع رسانی خواهد شد.

** تبدیل وضعیت استخدام آموزش دهندگان
باقرزاده با بیان اینکه آموزشیار بلاتکلیف نداریم و همه استخدام شده اند، گفت: 60 هزار نفری که به صورت غیردولتی با سازمان نهضت سوادآموزی همکاری می کنند مشمول قانونی می شوند که در شهریور امسال به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و بعد از تایید در شورای نگهبان 15 مهر ماه به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شد.
وی گفت: در این قانون که با عنوان قانون اصلاح تبصره 10 ماده 17 قانون تعیین تکلیف استخدامی یاد می کنند، چهار گروه مربیان پیش دبستانی، نیروهای خرید خدمات آموزشی حث التدریسی ها غیرمستمر و آموزش دهندگان تجمیعی مخاطب قانون هستند.
معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: آموزش دهندگان تجمیعی مربوط به سازمان نهضت سوادآموزی است که اسامی این افراد آماده شده و اکنون روی سامانه سوادآموزی استان ها و شهرستان ها قرار گرفته است.
باقرزاده توضیح داد: تمامی مشمولان در اجرای این قانون با هم مساوی هستند مگر در سنوات خدمت و تاکنون جلسات متعددی برای اجرای قانون در وزارت آموزش و پرورش تشکیل شده که امید است راهکارهای عملی برای تبدیل وضعیت این نیروها اتخاذ شود.

** سوادآموزی از طریق اجرای طرح «بن»
وی در خصوص برنامه ها و رویکردهای سازمان نهضت سوادآموزی نیز گفت: برنامه افزایش دسترسی از جمله اهداف است به این نحو که شرایطی فراهم کنیم تا گروه های مختلف همچون اولیا بی سواد، کودکان زیر 20 سال، زندانیان، سربازان، عشایر، زنان و دختران روستایی، معلولان و اتباع خارجی متناسب با ویژگی های خود به آموزش دست یابند.
رییس سازمان نهضت سوادآموزی تصریح کرد: اخیرا طرحی به هفت استان به صورت آزمایشی با عنوان سوادآموزی از طریق «بن» اعلام شده است به این صورت که سندی توسط سازمان به ارزش 10 میلیون ریال تولید کرده و این سند به کسی تعلق می گیرد که در دوره سوادآموزی ثبت نام و آموزش های لازم را دریافت کرده و در آزمون پایانی قبول شود.
باقرزاده ادامه داد: استان های تحت پوشش این طرح شامل یزد، ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، سمنان و قم هستند.
وی با بیان اینکه 10 هزار نفر شامل پنج هزار و 800 زن و بقیه مرد مخاطب این طرح هستند، اظهار داشت: این سازمان در بخش تحقیق و توسعه نیز دو کار اساسی در دست دارد که یکی از آنها طرح سواد سنجی است.
معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: کلیات این طرح که جزو رویکردهای نو در تعیین وضعیت سواد کشور است، تصویب شده و سعی می شود بعد از انتشار سرشماری سال 95 جزییات طرح به مرحله اجرا درآید.
باقرزاده خاطرنشان کرد: طراحی ساختار آموزش بزرگسالان در کشور از دیگر برنامه های این سازمان است که باید مراجع قانونی درباره آن نظر بدهند تا فعالیت سازمان از سوادآموزی صرف به سمت آموزش افرادی که از تحصیلات متوسطه جا مانده اند، توسعه یابد.
وی یکی از رویکردهای سازمان نهضت سوادآموزی را پژوهش محوری عنوان کرد و گفت: سال 95 این سازمان به دلیل ارایه 19 پژوهش در سطح ملی دستگاه برتر وزارت آموزش و پرورش در توجه به پژوهش معرفی شد و اکنون نیز 110 پژوهش به شورای تحقیقات استان ها سفارش شده که منابع آن از محل یک درصد اعتبارات پژوهشی به استان ها تخصیص داده می شود.
رییس سازمان نهضت سواد آموزی به مقایسه اعتبارات مصوب و عملکرد سازمان در طول برنامه پنجم توسعه پرداخت و یادآور شد: در طول برنامه پنجم توسعه یعنی از سال 90 تا 95، در برنامه های دولت با سواد کردن دو میلیون 917 هزار نفر تعیین شده بود که عملکرد این سازمان حدود سه میلیون و 51 هزار نفر بوده است.
باقرزاده گفت: همچنین اعتبارات اختصاص یافته به سازمان در موافقتنامه های برنامه پنجم حدود یکهزار و 450 میلیارد تومان بوده که هزار میلیارد تومان تاکنون تخصیص یافته است که درصد عملکرد مصوبه به اعتبارات 71 درصد بوده است.

** محدودیت برای افراد بی سواد قابلیت اجرا ندارد
معاون وزیر آموش و پرورش افزود: محدودیت برای افراد بی سواد مربوط به مصوبه اسفند سال 93 دولت است که در بند سوم آن آمده بود از ابتدای سال 95 راهنمایی و رانندگی موظف است گواهینامه افراد بی سواد زیر 50 سال را تمدید یا صادر نکرده و این افراد را برای سوادآموزی به سازمان نهضت سوادآموزی معرفی کند.
باقرزاده گفت: همچنین بر اساس این قانون، اتحادیه ها و شوراهای صنفی مکلف هستند در دادن پروانه کسب به وضعیت سواد افراد توجه کنند که اگر بی سواد هستند به سازمان سوادآموزی معرفی کنند و کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی نیز مکلف هستند افراد بی سواد تحت پوشش خود را به سازمان معرفی کنند و پرداخت مستمری ها را با آموزش توام کنند.
وی خاطرنشان کرد: آن بخش از مصوبه که شامل ممنوعیت صدور و یا تمدید گواهینامه و پروانه کسب است، تاکنون قابلیت اجرا نداشته است.
فراهنگ **‌ 1883 **‌ 1071 ** خبرنگار: مریم جلوداران ** انتشار دهنده: امید غیاثوند

اطلاعات تکميلي

خواندن 1208 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب