چاپ کردن این صفحه
شنبه, 04 دی 1395 ساعت 11:37

مردان نمکی نیازمند تبلیغ و معرفی در سطح جهان هستند

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
مسئول پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: مردان نمکی علاوه بر جنبه علمی با ارزشی که برای باستان شناسان دارند، از ارزش گردشگری بالایی نیز برخوردارند که بهره گیری از این ارزش نیازمند تبلیغ و معرفی آنها در سطح جهانی است.
ابوالفضل عالی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مردان نمکی، 2 جنبه علمی و گردشگری دارند که هر یک حائز اهمیت ویژه ای برای استان زنجان و دنیای باستان شناسی است.
وی یادآورشد: این مومیایی ها از یک بستر و فضای معدنکاری باستانی به دست آمده اند و ما می دانیم که اینها معدنکار بوده اند و همراه آنها، پوشش و لوازم کار مربوط به دوره هخامنشی یافت شده است که اهمیت بالایی برای باستان شناسان دارد.
عالی اظهار کرد: با مطالعه وضعیت فیزیکی، بهداشت و سلامت مردان نمکی، متوجه شویم که انسان های دوره هخامنشی و معدنکاران آن دوران در چه شرایط فیزیکی بوده اند.
مسئول پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: این مومیایی ها تعداد زیادی اشیا و ابزار به همراه دارند که مورد مطالعه قرار می گیرند و اطلاعات بسیاری از معدنکاری آن دوران می دهند.
وی خاطرنشان کرد: این مطالعات، از نظر علمی آگاهی ما را نسبت به دوران باستان و به ویژه از دوره هخامنشی و ساسانی که دوران مهمی از تاریخ ایران هستند و در شمالغرب کشور بسیار ناشناخته محسوب می شوند، افزایش می دهند.
عالی ادامه داد: اهمیت دیگر این مومیایی ها، جنبه تبلیغاتی آن در حوزه گردشگری است.
مسئول پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: کسب اطلاعات علمی، برای این منطقه، تاریخ زنجان و کل کشور اهمیت دارد که بر حجم آگاهی های باستان شناختی اضافه می شود اما جنبه دیگر آن بحث مطالعات و علمی نیست بلکه اهمیتی است که می تواند از جنبه گردشگری داشته باشد و تا کنون هم نشان داده است که این ارزش را دارد.
وی اضافه کرد: در ایران بسیاری از مردم این مومیایی های نمکی را می شناسند و در کنار آن تلاش می شود تا در سطح دنیا این مومیایی ها معرفی شوند.
عالی ابراز کرد: حداقل در باستان شناسی کل دنیا اینها شناخته شده هستند، طی یک دهه اخیر کارهای بسیاری برای معرفی این مومیایی ها از نظر علمی انجام شده است که شامل نوشتن مقالات، کتاب ها، تهیه پژوهش ها و گزارش های مختلف می شود.
مسئول پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: باستان شناسان می دانند که این مومیایی ها چه کسانی هستند و همچون مردان یخی، که شهرت جهانی یافته اند و مردم به بازدید از آنها می روند، به لحاظ علمی ارزش بالایی دارند.
وی با بیان اینکه در زنجان این مومیایی ها به راحتی در دید گردشگران هستند، افزود: این در حالی است که مومیایی طبیعی مرد یخی در محفظه ای قرار گرفته و مردم فقط از یک دریچه کوچک موفق به دیدن آن می شوند.
عالی تاکید کرد: ما باید تلاش کنیم مردان نمکی در کل دنیا بیش از پیش معرفی شوند.
مسئول پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: شرایط نگهداری مردان نمکی مطابق شرایط علمی است و لحظه به لحظه میزان رطوبت و دما چک می شود و تلاش می کنیم که این وضعیت بهتر شود.
تاکنون 6 مرد نمکی از همین معدن کشف شده است که کاوشگران حدس می زنند همه این مردان در معدن نمک مشغول معدنکاری بوده اند که بر اثر ریزش، زیر آوار نمک مانده و در همان معدن مدفون شده اند.
هم اکنون 3 مومیایی نمکی در موزه عمارت ذوالفقاری زنجان و یک مومیایی در موزه ملی ایران نگهداری می شوند.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری ** انتشار دهنده: رویا رفیعی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1257 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب