چاپ کردن این صفحه
شنبه, 04 دی 1395 ساعت 11:19

مشهد 2017؛ فرصتی که باید غنیمت شمرده شود - علی حیدر شاه حسینی**

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
انتخاب مشهد مقدس به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 میلادی فرصت مغتنمی برای معرفی این شهر و قابلیتهای آن به جهانیان به وی‍‍ژه دنیای اسلام است که این فرصت باید قدر دانسته و به بهترین نحو از آن استفاده شود.
این رویداد با توجه به وجود مرقد منور امام رضا( ع ) می تواند زمینه ساز گسترش بیش از پیش گردشگری مذهبی در ایران و معرفی فرهنگ رضوی و نقطه عطفی در تعاملات فرهنگی و تمدنی در عصر حاضر باشد.
انتخاب مشهد مقدس به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، زمینه ساز برگزاری همایش های ملی و بین المللی مختلفی خواهد شد که باید در آنها فرهنگ غنی ایران زمین و شهر مشهد را معرفی و از برکات آن بهترین استفاده را برد.
رفت و آمد شخصیتهای سیاسی، مذهبی، علمی، ادبی و هنری در این سال فزونی خواهد گرفت و همین امر خود می تواند زمینه ساز توسعه روابط این شهر مقدس با سایر نقاط ایران و جهان باشد و طبیعی است که تبادلات این چنینی رشد و توسعه و فایده برای هر دوطرف را به همراه دارد.
یکی از ظرفیتهای مهم مشهد وجود دانشگاههای متعدد از جمله دانشگاه فردوسی مشهد است که با 66 سال سابقه به عنوان سومین دانشگاه کشور از نظر قدمت پس از دانشگاه های تهران و تبریز محسوب می شود.
بر اساس چشم‌انداز سند راهبردی دانشگاه فردوسی مشهد، این دانشگاه باید در سال 1399 یکی از دو دانشگاه برتر جامع کشور در تولید علم، نظریه پردازی و توسعه فناوری، برخوردار از جایگاه معتبر در بین 10 دانشگاه اول جهان اسلام و جزء 500 دانشگاه ممتاز جهان با هویتی اسلامی- ایرانی باشد و در این راستا می تواند مرکز پذیرش دانشجویان جهان اسلام و تبادل علمی در بین کشوها شود.
حوزه علمیه خراسان نیز تنها حوزه‌ای است که با قدمتی هزارساله، هیچگاه دچار افول و نزول نشده و همواره مهد تربیت و پرورش عالمان، بزرگان و مفاخر علم و ادب بوده است و در افق 1414 به دومین حوزه علمیه شیعی در عرصه تفقه، تولید علم و زمینه‌سازی نظام‌های دینی و تمدن‌ نوین اسلامی در جهان خواهد بود و زمینه فعالیت آن می تواند جهان اسلام را در برگیرد.
مشهد در زمینه ادبی و هنری نیز چه از لحاظ تاریخی و چه در دوران معاصر دارای استعدادهای زیادی است و به وجود شاعران گرانمایه ای همچون فردوسی بر خود می بالد و در این راستا نیز باید از برنامه هایی چون جشنواره نقاشی مشهد 2017، سمپوزیوم مجسمه سازان جهان اسلام، نشان خادمان تقریب مذاهب، کنگره معرفی چهره‌های بزرگ مشهد، ترجمه و ارسال کتاب به کتابخانه‌های جهان اسلام، جایزه مطالعات راهبردی شهر پیشرفته اسلامی و اعطای جایزه بین‌المللی گوهرشاد به محصولات حوزه سبک زندگی نیز که برای سال 2017 برنامه ریزی شده اند، بهترین استفاده برده شود.
بهره گیری از حاصل برنامه هایی چون اجلاس شهرداران جهان اسلام در ششم و هفتم اردیبهشت ماه سال آینده ، کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری و اجلاس جامعه ایمن که در برنامه های مشهد 2017 گنجانده شده اند، برای مدیریت شهری بسیار راهگشا خواهد بود و چه بسا مسئولان شهری موفق به جذب سرمایه گذار خارجی برای برخی از طرح های مهم هم بشوند.
ظرفیتهای صنعتی مشهد و ایجاد زمینه برای معرفی آنها به گونه ای که زمنیه صدور کالاها از مشهد به سایر کشورهای اسلامی فراهم شود از دیگر فرصتهایی است که نیاز به برنامه ریزی و پیگیری دارد.
مشهد در زمینه گردشگری سلامت نیز دارای تجربه و امکانات بسیار خوبی است که رویداد مشهد 2017 در صورت برنامه ریزی موثر می تواند در معرفی و بارور شدن این بخش نیز کمک شایانی باشد.
صنایع دستی ، ظرفیت تولید زعفران و سایر محصولات کشاورزی استان خراسان رضوی نیز می تواند در این سال بیشتر از قبل معرفی شده و زمینه مناسب صدور آنها قراهم شود.
انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام یکی از مصوبات اجلاس سال ۲۰۱۰ سازمان آیسسکو ( سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی کنفرانس اسلامی)در باکو بوده که در آن اجلاس، اعضا برای تعیین پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۴ میلادی تصمیم گیری کردند و به این ترتیب مقرر شد در سال ۲۰۱۷ میلادی (دی ماه ۱۳۹۵ تا دی ماه ۱۳۹۶) مشهد عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام را در میان کشورهای آسیایی غیر عرب داشته باشد.
*دبیر ایرنا در خراسان رضوی
1042
انتشار دهنده: فاطمه نوری جهانگرد

اطلاعات تکميلي

خواندن 1313 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب