شنبه, 04 دی 1395 ساعت 09:06

ابتکار: سنگ «یارانه» در چاه اقتصاد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
«سنگ «یارانه» در چاه اقتصاد»، «رهاورد اوراسیا»، «از سرطان جن تا آواز پر جبرئیل» و «وحشت، عیدانه داعش برای غرب» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه ابتکار در شماره شنبه چهارم دی است.
** سنگ «یارانه» در چاه اقتصاد
اقتصاد امروز بیش از هر چیز به منابع مالی نیاز دارد. این منابع در شرایطی که حدود 5.4 میلیون متقاضی به طور بی سابقه ای وارد بازار کار خواهند شد بیش از هر زمان در شرایط امروز مورد نیاز است. اما درست 6 سال پیش قرار بود با اجرای یک طرح به نام هدفمندی یارانه ها و با اختصاص درآمدهای حاصل از آن به ایجاد اشتغال پایدار و توسعه اقتصادی کمک شود. طرحی که امروز نه تنها کمکی به اقتصاد نکرد که تبدیل به یک معضل بزرگ برای کشور شده است.اقتصاد کنونی کشور در حالی دچار رکود و عدم اشتغال شده است که اگر طرح هدفمندی یارانه ها به درستی اجرا شده بود امروز شاید با مشکلات کمتری در این زمینه ها مواجه بودیم. درست از 28 آذر ماه 89 که محمود احمدی نژاد خبر از آغاز رسمی هدفمندی یارانه ها را داد تا به امروز چیزی حدود240 هزار میلیارد یارانه نقدی به مردم پرداخت شده است. مبلغی که نه تنها به کمک معیشت مردم نیامد بلکه توان اقتصادی افراد جامعه را فارغ از تبعات اجتماعی مضر آن به شدت پایین آورد. منابع حاصل از درآمد حذف یارانه ها قرار بود در بخش های مولد اقتصاد هزینه شود در حالی که با نگاهی به آخرین گزارش مرکز پژوهش ها به عمق فاجعه می توان پی برد.

براساس تازه‌ترین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس عملکرد قانون هدفمند کردن یارانه‌ها حاکی از آن است که طی سال‌های 1389 تا 5 ماهه نخست 1395 حدود 88 درصد از کل مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها به پرداخت نقدی و حدود 2 درصد از منابع مزبور طی سال‌های مورد نظر به تولید و با هدف بهینه‌سازی مصرف انرژی اختصاص یافته است و مابقی مصارف نیز به حوزه سلامت، پرداخت بدهی به بانک مرکزی و خزانه، پرداخت به رزمندگان معسر و ... پرداخت شده است.

**رهاورد اوراسیا
رییس‌جمهوری که در سفری سه روزه به سه کشور آسیای میانه، روز سه‌شنبه به ارمنستان رفته بود، در دومین مقصد خود به قزاقستان سفر کرد و دیروز نیز با دیدار از قرقیزستان به سفر خود پایان داد.حسن روحانی چهارشنبه شب به وقت محلی به دعوت رسمی رییس‌جمهوری قزاقستان وارد آستانه پایتخت این کشور شد و در بدو ورود، از سوی ژنیس کاسیم بک وزیر سرمایه‌گذاری و توسعه قزاقستان، سفیر و مسوولان سفارت جمهوری اسلامی ایران در این کشور مورد استقبال قرار گرفت.

مراسم استقبال رسمی از رییس‌جمهوری اسلامی ایران صبح پنجشنبه از سوی نورسلطان نظربایف رییس‌جمهوری قزاقستان در کاخ ریاست جمهوری این کشور (آکوردا) برگزار شد. مذاکرات دوجانبه روحانی و نظربایف بلافاصله پس از پایان مراسم استقبال رسمی، آغاز شد و بعد از آن دو طرف در نشست هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور شرکت کردند. حاصل این نشست‌ها امضا 5 یادداشت تفاهم و موافقتنامه همکاری میان تهران و آستانه بود. رییس جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه شب به وقت محلی قزاقستان را ترک کرد و به دعوت رسمی رییس‌جمهوری قرقیزستان وارد بیشکک پایتخت این کشور شد و در فرودگاه مورد استقبال رسمی الماس بیگ آتامبایف همتای قرقیزستانی خود قرار گرفت.

در مراسم استقبال رسمی، پس از نواخته شدن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و قرقیزستان، روسای جمهوری دو کشور از یگان تشریفات سان دیده و سپس هیات‌های عالیرتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند. دیدار دوجانبه روسای جمهور و مذاکرات مشترک هیات‌های عالی رتبه ایران و قرقیزستان صبح جمعه در کاخ ریاست جمهوری این کشور برگزار شد. در نتیجه این مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قرقیزستان در حضور حسن روحانی و آلماس بیک آتامبایف روسای جمهوری دو کشور، 5 یادداشت تفاهم و موافقتنامه همکاری امضاء کردند.

**از سرطان جن تا آواز پر جبرئیل
جایزه مهرگان ادب در پانزدهمین و شانزدهمین دوره خود، نامزدهای دریافت جایزه مهرگان ادب برای بهترین مجموعه داستان کوتاه را اعلام کرد. این جایزه ادبی، جایزه‌ای یک ساله است که همواره در ماه مهر برگزار می‌شود، مهرگان تنها جایزه غیردولتی است که در حوزه محیط زیست و علم نیز جایزه اهدا می‌کند. براساس خبری که دبیرخانه این انجمن منتشر کرده است، جایزه مهرگان فهرست نامزدهای دریافت جایزه مهرگان ادب (دوسالانه 93-1392) را برای بهترین مجموعه داستان کوتاه اعلام کرده است، در این دوره تعداد 206 مجموعه داستان توسط هیات داوران خوانده شده و از این میان به اتفاق یا با اکثریت آرای داوران 14 مجموعه داستان برای دریافت جایزه مهرگان ادب انتخاب شده است. هیات داوران جایزه مهرگان ادب در نشست مشورتی اول دی‌ماه 1395، پس از 10 ساعت بحث و گفت و شنود از تعداد 21 مجموعه داستان راه یافته به این مرحله، هفت کتاب را کنار گذاشته و اسامی نامزدهای دریافت جایزه را اعلام کردند.

براساس اسامی منتشر شده به نظر می رسد که آواز پر جبرئیل اثر ابوتراب خسروی از نشر گمان رتبه اول را کسب کرده و پس از آن جایزه مهرگان ادب به ترتیب به بزهایی از بلور؛ علی چنگیزی؛ نشر چشمه- پل‌ها؛ احمد ابوالفتحی؛ نشر چرخ- تا جایی که می‌توانی گاز بده؛ محمدرضا گودرزی؛ نشر ثالث- چند واقعیت باورنکردنی؛ امیرحسن چهل تن؛ نشر نگاه - دور برگردان؛ میثم کیانی؛ نشر زاوش- سرطان جن؛ رامبد خانلری؛ نشر آگه- سور شبانه؛ ناهید طباطبائی؛ نشر زاوش- عاشقانه مارها؛ غلامرضا رضایی؛ نشر هیلا- عکس‌های دسته جمعی؛ حمید امجد؛ نشر نیلا- غریبه‌ای زیر درخت نارنج؛ کرم‌رضا تاج‌مهر؛ نشر ثالث- قصه‌های سانفرانسیسکو؛ کامشاد کوشان؛ نشر قطره- کنار نیا مینا؛ محمد حسینی؛ نشر ثالث و نهایت، نگهبان تاریکی؛ مجید قیصری؛ نشر افق تعلق گرفته است. جواد اسحاقیان، علیرضا سیف‌الدینی و مهدی غبرایی داوری مرحله نهایی این دوره جایزه مهرگان را به عهده داشته‌اند.

**وحشت، عیدانه داعش برای غرب
چیزی به کریسمس نمانده‌است و در بسیاری از کشورهای دنیا مردم آماده مراسم جشن سال نو می‌شوند، اما در این میان خطر حمله تروریستها رنگ وحشت به روی همه شادی‌ها پاشیده و دلهره مرگ و خون، کام همه را تلخ کرده‌است. هفته گذشته حمله‌ای مرگبار با کامیون در بازاری در آلمان زنگ خطری بود تا مقامات کشورهای اروپایی تهدید داعش برای به خاک و خون کشیدن مردم در سال نو را جدی بگیرند. اما آلمان تنها مکان برای قربانیان حملات تروریستی نیست.

گزارش هایی از خنثی سازی عملیات تروریستی در کشورهای مختلف، نشان از وخامت شرایط دارد و مقامات امنیتی کشورهای اروپایی در تلاشند تا نگذارند عوامل تروریستی داعش سال نو میلادی را خونین آغاز کنند.درحالی که عملیات موصل به مراحل حساس خود رسیده و تروریستهای داعش از هر فرصتی برای فرار استفاده می‌کنند، کشورهای غربی حاضر در عملیات بازهم خواستار بازگشایی راهی برای خروج تروریستها از عراق هستند، تا امیدی برای رهایی داشته باشند. در همین راستا هم بخش عمده‌ای از تروریستها به سمت رقه سوریه رفته‌اند و سوریه درگیر در بحران حلب را با معضل جدیدی روبرو کرده‌اند. رهبران داعش اما دست از پا ننشسته‌اند و درحالی که در عراق و سوریه مستاصل شده‌اند، فرمان حملات تروریستی در سراسر جهان را به اعضای خود داده‌اند. اعضای سلفی و تکفیری‌ای که خودباخته آماده هرگونه کشتاری هستند.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مهدی احمدی** انتشاردهنده: فاطمه قنادقرصی
پژوهشم**9370**2002

اطلاعات تکميلي

خواندن 1153 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار