پنج شنبه, 02 دی 1395 ساعت 19:29

هجدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان در تبریز به کار خود پایان داد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
هجدهمین جشنواره سراسری کتاب کودک و نوجوان پس از سه روز فعالیت با معرفی آثار برتر در بخش های مختلف عصر پنجشنبه در تالار اندیشه پارک ائل گلی تبریز به کار خود پایان داد.
دبیر این جشنواره در مراسم اختتامیه با بیان اینکه دو هزار و 730 جلد کتاب در حوزه های مختلف ادبیات و شعر کودک و نوجوان از تعداد 94 ناشر به این جشنواره ارسال شده بود، گفت: 30 داور در 10 گروه مختلف سنی آثار مزبور را مورد داوری قرار دادند.
جواد محقق افزود: از میان آثار ارسالی تعداد 300 عنوان کتاب به بخش مسابقه راه یافتند که از میان آنها 16 اثر به عنوان برگزیده از سوی هیات داوران انتخاب و شایسته دریافت لوح تقدیر و لوح زرین و جایزه نقدی شدند.
وی اظهار کرد: حوزه داستان دارای بیشترین اثر ارسالی و حوزه های متون نمایشی و زندگی نامه کمترین تعداد را در این جشنواره به خود اختصاص دادند.
به گزارش ایرنا، آثار برگزیده این جنشواره در بخش های مختلف به شرح ذیل اعلام شد:
بخش شعر: ( حوزه خردسال ) کتاب ' من بدو پنگوئن بدو ' اثر مریم هاشم پور، ( حوزه کودک ) کتاب ' قچ قچ' اثر طیبه شامانی و ( حوزه نوجوان) کتاب 'آوازهایسیب زمینی ' اثر مهدی مرادی
بخش داستان تالیف: ( حوزه خردسال) کتاب ' این طوری ' اثر محمدرضا شمس ، ( حوزه کودک ) کتاب ' دوست بزرگ ' اثر بابک صابری و ( حوزه نوجوان) کتاب های ' زیبا صدایم کن اثر فرهاد حسن زاده و ' حبیب و میرزا شیپور ' اثر مهری پورضیایی
بخش داستان ترجمه: ( حوزه کودک) کتاب ' پرتره قرمز ' اثر زهره قائنی ، ( حوزه نوجوان ) کتاب ' خیال باف ' اثر ریحانه عبدی
بخش علمی - آموزشی : مجموعه سه جلدی ' اسم من ' اثر ناهید اصغری و ' نقاشی های قشنگ ' اثر محمدحسین صلاتیان
بخش تالیف : کتاب های ' بیایید داستان بنویسیم ' اثر مهدی میرکیایی و ' بیایید شعر بنویسیم ' اثر انسیه موسویان
همچنین هیات داوران یان جشنواره در بخش نگاه ویژه به مساله آب کتاب ' لحظه های پرواز ' اثر سرور پوریا را به عنوان اثر برگزیده انتخاب کرد.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در این آئین گفت: بنیان و ریشه ادبیات کودک ، نوآوری و پویایی است که غلفت از آن می تواند این حوزه را با مشکلات عدیده ای مواجه کند.
علیرضا حاجیان‌ زاده، خواستار نگرش های حرفه ای به این حوزه شد و افزود: لازمه این هدف مهم در بخش ادبیات کودک و نوجوان ایجاد پیوند بین نویسنده، ناشر و مخاطب است.
وی اظهار کرد: اکتفا به مفاهیم سنتی سواد خواندن، هنر داستان ‏نویسی و اجتناب از پذیرش و هضم تغییرات جدید آسیبی جدی است که می‏ تواند مخاطبان را از آثار ادبی فرسنگ‌ها دور کند و هرگونه سیاست‌ گذاری و مدیریت فضای تولید ادبی و نیز تلاش برای ترویج خواندن بدون توجه به این تغییرات راه به جایی نخواهد برد.
حاجیان زاده با بیان اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تنها نهاد فراگیر کشور است که ماموریت و مسئولیت اش تلاش برای پرورش فکری نسل آینده و پرداختن به امر تربیت ذوق هنری و ادبی آنان است، گفت: مسئله ادبیات و داستان ‏پردازی و از آن مهم‌تر ترویج و گسترش امر خواندن در تمام معانی جدید و فراگیرش از اولویت‌های نخست و بنیادین ماست.
وی ادامه داد: دغدغه‏ نخست نویسنده خلق اثری با کیفیت است و تولید آثاری با کیفیت، تصویرگران و ناشران را به میدان تولید خواهد آورد و مخاطب همواره در جستجوی آثاری فاخر، خواندنی و لذت بخش است.
به گزارش ایرنا، معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این مراسم، فعالیت در حوزه کودک و نوجوان را بسیار سخت اما شیرین دانست و گفت: باید جامعه فرهنگی کشور قدردان فعالان این بخش مهم و تاثیرگذار در آینده کشور باشد.
سعید شبستری خیابانی افزود: اگر خواهان کشوری توسعه یافته و با زمینه های فرهنگی بالا هستیم باید نسبت به تربیت و رشد کودکان خلاق و هنرمند تلاش های شبانه روزی داشته باشیم، زیراکه آینده هر کشوری به دست کودکان و نوجوانان امروزی ساخته می شود.
وی ، توجه دادن کودکان به کتاب و کتاب خوانی را از مهمترین روش های تربیتی این گروه سنی دانست و گفت: در این زمینه باید مسئولان از تلاشگران و فعالان عرصه نویسندگی حمایت های لازم و کافی را داشته باشند.
خبرنگار: سیدیحیی مرتضائی **انتشاردهنده: محمد عزیزی راد
3038/518

اطلاعات تکميلي

خواندن 1135 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار