چاپ کردن این صفحه
پنج شنبه, 02 دی 1395 ساعت 17:51

وزیر خارجه چین خواستار احترام ترامپ به منافع پکن شد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در تازه ترین اظهارات خود از دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب آمریکا که بزودی مراسم تحلیف خود را برگزار می کند، خواست به منافع محوری چین احترام بگذارد.
به گزارش ایرنا، وی در مصاحبه اختصاصی خود با روزنامه «مردم» ارگان حزب حاکم چین تاکید کرد که همکاری های دو کشور منافع آنها را تامین خواهد کرد و باید به این موضوع توجه شود.
وی افزود: ما منافعی محوری و بنیادین داریم که هر دو طرف باید به آنها احترام بگذارند و این رمز روابط برد ـ برد برای هر دو کشور است.
وانگ یی تاکید کرد که تنها در صورت احترام به منافع زیربنایی و اساسی دو کشور و توجه به نگرانی های متقابل است که می توان ثبات در مناسبات را تضمین کرد و آن را به پیش سوق داد.
این اظهار نظر دقیقا پس از اقدامات اخیر ترامپ است که چین آن را نشانه ای از سیاست های وی علیه خود می داند و به آن اعتراض کرده است.
ترامپ که با زیر پا گذاشتن سیاست «چین واحد»، با «تسای اینگ ون» رهبر تایوان به صورت تلفنی گفت و گو کرد، حالا پیتر ناوارو را به عنوان مشاور و رئیس اداره شورای تجارت خارجی آمریکا انتخاب کرده است.
ناوارو از جمله کسانی است که به سیاست های اقتصادی ضد چین شهرت دارد و کتاب های پرطرفداری از جمله «مرگ توسط چین» را نوشته است که در آن بارها از سیاست های پکن بخصوص در عرصه اقتصادی انتقاد می کند.
وانگ یی در بخش دیگری از سخنان خود گفت، به هر صورت تاریخ همیشه فراتر از اراده انسان بوده و در مناسبات کشورها تاثیرگذار است، به همین خاطر باید برای توسعه روابط دو طرف تلاش کرد.
وزیر امور خارجه چین پیش بینی کرد که دنیا در سال آینده میلادی نیز دچار مناقشاتی باشد اما پکن با طمانینه به دنبال حل و فصل مشکلات، مقابله با هرج و مرج ها و استفاده از فرصت ها خواهد بود.
او افزود که در سال ۲۰۱۷ میلادی یکی از اصلی ترین برنامه های وزارت امور خارجه چین برگزاری نشست بزرگی با موضوع سیاست در راه ابریشم نوین (یک جاده - یک کمربند) است.
نزدیک به ۶۴ کشور در اطراف این راه هستند و از آسیا گرفته تا اروپا و آفریقا را در بر می گیرد و انتظار می رود شمار شرکت کنندگان در بزرگترین نشست بین المللی وزارت خارجه چین در سال آینده میلادی بیش از ۳۰ نفر از رهبران گروه جی بیست باشد که در ماه سپتامبر در شهر هانگجو در شرق چین برگزار شد.
آساق**۲۳۱**1597*انتشاردهنده: فرهاد راستی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1151 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب