چاپ کردن این صفحه
پنج شنبه, 02 دی 1395 ساعت 15:06

حضرت خدیجه الگوی مومنان است/ ریشه اندیشه های تکفیری در وهابیت و عربستان است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید گفت: معرفی شخصیت حضرت خدیجه(س) در ابعاد گوناگون کار ارزشمندی است چرا که ایشان الگوی کاملی برای زنان و مردان مومن است.
به گزارش ایرنا، وی روز پنجشنبه در همایش ملی صدف کوثر در سالن همایش های قدس مجتمع عالی امام خمینی(ره) قم، با اشاره به این که عده ای خدمت های گسترده حضرت خدیجه(س) به اسلام را به فراموشی سپرده اند و ایشان بانوی مظلومی هستند، افزود: حضرت خدیجه (س) زمانی از پیامبر اکرم (ص) حمایت کرد و در کنار او ماند که اسلام روز های نخستین خود را می گذراند و به پیامبر اکرم (ص) از جانب کافران آسیب های فراوان وارد می شد، اما این بانوی اسلام به پیامبر دل داری می داد و تا روزهای پایانی عمر خود در راه اسلام مقاومت کرد.
وی بیان کرد: حضرت خدیجه در دوران مشقت بار زندگی پیامبر اکرم (ص) همراه ایشان بود نه زمانی که اسلام تمام جزیره العرب را گرفت و همه به پیامبر احترام می گذاشتند.
وی ادامه داد: گرچه گفته می شود حضرت خدیجه (س) در زمان ازدواج با رسول الله 40 سال داشته و قبل از این ایشان با 2 تن دیگر هم ازدواج و از آنها بچه داشته است اما این مساله از نظر محققان برجسته تاریخ چه از میان شیعه و همچنین اهل سنت اشتباه است.
این مرجع تقلید گفت: در نگاه بسیاری از کارشناسان تاریخ اسلام، حضرت خدیجه (س) در زمان ازدواج با رسول اکرم (ص) یا 25 ساله بود یا 28 ساله و قبل از پیامبر نیز به ازدواج کس دیگری درنیامده بود و در نتیجه بچه ای هم نداشت و آنچه که به ایشان در خصوص ازدواج و فرزند آوری نسبت داده می شود بر اساس منابع معتبر، مربوط به خواهرشان است.
وی ادامه داد: ایثارگری های حضرت خدیجه (س) برای پیامبر اسلام، حسادت سایر زنان را برانگیخت اما ایشان هیچ گاه دست از حمایت های خود از حضرت محمد (ص) و اسلام برنداشت و برای این بانوی بزرگ اسلام بیش از 120 فضیلت ذکر شده است.
آیت الله مکارم شیرازی گفت: در عصر جاهلیت، حضرت خدیجه (س) دامن خود را از گناه حفظ کرد و به خاطر این پاکدامنی و عفاف لقب طاهره برای ایشان درنظر گرفته شد.
وی با اشاره به این که حضرت خدیجه (س) دارای فضیلت های بسیاری از جمله مادر اهل بیت بودن است، افزود: پیامبر اکرم (ص) بعد از رحلت حضرت خدیجه (س) بسیار از ایشان یاد می کرد و تا زمانی که این بانوی پرهیزگار زنده بود، پیامبر با هیچ زن دیگری ازدواج نکرد که این نشان دهنده عمق محبت حضرت محمد (س) به حضرت خدیجه (س) است.
وی ادامه داد: متعصبان و به خصوص بنی امیه در تاریخ بسیار دست بردند و تلاش کردند هر شخصیتی که نسبتی با اهل بیت (ع) دارد را به نحوی لکه دار کنند از جمله این که به شخصیت برجسته ای مانند ابوذر لقب اشتراکی (شخصی که اعتقاد به مالکیت شخصی افراد ندارد) دادند و همین افراد تلاش کردند تا بگویند حضرت خدیجه (س) در زمان ازدواج با رسول الله (ص) 40 سال داشته و قبل از آن ازدواج کرده و بچه دار است تا به نوعی القا کنند پیامبر اکرم (ص) که در این شرایط با حضرت خدیجه (س) ازدواج کرده برای مسائل مالی بوده است.
این مرجع تقلید گفت: زندگی حضرت خدیجه (س) برای همه افراد جامعه الگو است و مقاومت ایشان در دوران سختی و همراهی این بانوی برجسته با پیامبر اکرم (ص) در صدر اسلام برای همه درس است تا در برابر فشارهای سیاسی و اجتماعی و همچنین تحریم های دشمنان از خود ایستادگی نشان دهیم.
آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود در تحلیلی از وضعیت کنونی جهان اسلام، افزود: مشکل مهم جهان اسلام در زمان حاضر تکفیری ها هستند که آتش جنگ را همه جا روشن کردند، دشمنان نیز آنها را تحریک می کنند تا این آتش اختلاف برافروزد و مردم مسلمان هر روز به دست این جنایتکاران کشته شوند.
وی ادامه داد: جنگ با گروه های تروریستی تکفیری در عرصه سیاسی و نظامی در حال انجام است و موفقیت های اخیر در موصل و حلب نمایان گر آن است، اما برای نابودی کامل گروه های تکفیری لازم است در جبهه فرهنگی نیز با افکار و اندیشه های باطل آنها مقابله شود و تا این کار صورت نگیرد مبارزه های سیاسی و نظامی تاثیر لازم را نخواهند داشت.
این مرجع تقلید گفت: محققان و کارشناسان برجسته با انجام فعالیت های پژوهشی متعدد و ارائه 89 سند نشان داده اند که ریشه و زادگاه اندیشه های تکفیری و تروریستی، عربستان و مکتب وهابیت است.
وی افزود: مجموعه این سند ها در قالب کتاب چاپ شده و به چهار زبان دنیا در حال ترجمه است تا به همه جهانیان نشان دهد راهکار از بین بردن گروه های تروریستی مقابله با ریشه آن است.
همایش ملی یک روزه صدف کوثر با هدف تجلیل از شخصیت ام المومنین حضرت خدیجه کبری (س) با حضور و سخنرانی مراجع تقلید و اندیشمندان حوزه و دانشگاه در نوبت صبح در مجتمع عالی امام خمینی (ره) برگزار شد؛ این همایش در نوبت عصر در جامعه الزهرا برگزار می شود.
آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید نیز در این همایش پیرامون فضائل و شخصیت حضرت خدیجه (س) سخنرانی کرد.
در این همایش پیام تصویری رهبر معظم انقلاب به نمایش درآمد و گزارش های علمی در قالب مقاله پیرامون شخصیت حضرت خدیجه (س) ارائه شد.
در این همایش از افرادی که با ارائه مقاله برای معرفی شخصیت حضرت خدیجه (س) تلاش کردند، تجلیل به عمل آمد.
7405/ 1175 خبرنگار: سید محمد ابراهیم جنابان ** انتشار دهنده: رضا علیمحمدی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1244 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب