پنج شنبه, 02 دی 1395 ساعت 13:57

سهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از بودجه فرهنگی کشور فقط 20 هزار میلیارد ریال است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با گلایه از پایین بودن اعتبار این وزارت خانه گفت: سهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مجموع 91 هزار میلیارد ریال بودجه فرهنگی کشور تنها 20 هزار میلیارد ریال است.
به گزارش ایرنا، علی اصغر کار اندیش روز پنجشنبه در نشست با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه استان ایلام اظهار کرد: این میزان با توجه به گستردگی فعالیت های این وزارتخانه و دستگاه های زیر مجموعه ناچیز است و جوابگوی نیازهای فرهنگی، هنری کشور نیست و مسئولان، مردم و هنرمندان از این وضعیت ناراضی هستند.
وی با اشاره به پراکندگی فعالیت های فرهنگی و هنری و تفکیک بودجه حوزه فرهنگ در میان برخی دستگاه ها از جمله شهرداری ها افزود: با توجه به اینکه ممکن است برخی ناهماهنگی ها در این حوزه وجود داشته باشد باید مدیریت بهینه هزینه ها در این حوزه با دقت لازم اعمال شود.
کاراندیش با بیان اینکه مدیریت منابع بدرستی برای بودجه فرهنگی کشور اعمال نمی شود، تاکید کرد: حوزه فرهنگ نیازمند ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی است تا فعالیت های فرهنگی و هنری به نحو مطلوب و مناسب پیگیری و اجرایی شوند.
وی مدیریت منابع انسانی را از دیگر مشکلات حوزه فرهنگ و هنر کشور برشمرد و گفت: در برخی حوزه ها از اندیشه های افراد متخصص استفاده نشده در حالیکه اگر مدیریت منابع انسانی بدرستی انجام شود مدیریت منابع مالی نیز بهتر پیش می رود.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: در سیستم های مشورتی از نقطه نظرهای افراد متخصص استفاده نمی شود در حالیکه در مناطق مختلف استعدادهای برجسته ای وجود دارد که باید از توانایی های آنان بهره برد.
وی در ادامه از ساخت و راه اندازی مجتمع های فرهنگی، هنری در استان های مختلف خبر داد و گفت؛ این مراکز مجهز به سالن موسیقی، نمایش، اجتماعات، گالری، پلاتو، سالن های آموزش، انجمن های مختلف بین 13 تا 14 هزار متر مربع مساحت دارند که این مساحت در برخی استان ها تا سقف 23 هزار متر مربع هم گسترده است.
کاراندیش اضافه کرد: بر اساس برنامه ریزهای انجام گرفته سال آینده عملیات ساخت این مجتمع در استان ایلام نیز آغاز می شود که در آن تمامی نیازهای فرهنگی، هنری استان دیده شده و سعی می شود در کوتاهترین زمان ممکن احداث و به بهره برداری برسد.
وی با اشاره به تخریب تنها سینمای ایلام در سه سال گذشته افزود: با رایزنی های انجام شده با استاندار ایلام بنا داریم ساختمان فعلی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام را که فرسوده و قدیمی است تخریب و با مشارکت بخش خصوصی سینمای جدیدی در این مکان احداث شود.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه براساس هماهنگی های انجام شده اداره کل استان به مکان دیگری منتقل می شود، گفت: در این صورت امکان ساخت سینمایی مدرن متناسب با نیاز مردم ساخته می شود.
وی سپس با اشاره به در دست اجرا بودن 6 طرح فرهنگی در استان ایلام از جمله کتابخانه مرکزی یادآور شد: پیش بینی می شود با اختصاص اعتبار لازم عملیات ساخت و تجهیز این مراکز تا نیمه اول سال آینده به اتمام برسد.
کاراندیش در بخش دیگری از سخنانش به یارانه کتاب و مطبوعات اشاره کرد و گفت: مبلغ این یارانه تا 2 سال گذشته بصورت ثابت سالانه یک هزار و 500 میلیارد ریال بود ولی با رایزنی های انجام گرفته پارسال به یک هزار و 940 میلیارد ریال و امسال نیز به دو هزار و 140 میلیارد ریال افزایش یافت که در 9 ماه گذشته از سال تخصیص کامل آن تحقق یافته است.
وی همچنین به موضوع بیمه خبرنگاران نیز اشاره کرد و افزود: در گذشته بیمه خبرنگاران از طریق صندوق حمایت از هنرمندان و نویسندگان انجام می شد که مشمول سختی کار نمی شد ولی با تغییر این رویکرد و واگذاری آن به نشریات و تامین اعتبار مستقیم از طریق ارشاد، خبرنگاران ضمن بیمه از تمامی مزایای آن نیز برخوردار شدند.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: این روال به نفع خبرنگاران است البته این وزارتخانه درصدد است تا پوشش خبرنگاران از طریق این بیمه را از 10 هزار نفر فعلی به 30 هزار نفر افزایش دهد.
وی با تاکید بر مدیریت برنامه های فرهنگی و هنری کشور افزود: هزینه برپایی نمایشگاه بین المللی کتاب در 2 سال گذشته 170 میلیارد ریال بود که با مدیریت منابع پارسال به 120 میلیارد ریال و امسال به 70 میلیارد ریال کاهش یافت. کاراندیش با اشاره به محدود بودن اعتبارهای دولتی و ضرورت هدفمند کردن هزینه ها گفت: باید استعدادهای فرهنگی و هنری در همه مناطق کشور اعم از شهری و روستایی شناسایی و با سرمایه گذاری، از این ظرفیت برای توسعه فرهنگ و هنر کشور استفاده کنیم.
وی با اشاره به وضعیت چاپخانه های کشور یادآور شد: ما اعتقاد داریم حوزه سخت افزاری چاپخانه ها بر عهده صنعت و معدن و حوزه نرم افزاری این مراکز به عهده فرهنگ و ارشاد اسلامی است ولی وزارت صنعت تاکنون این مساله را قبول نکرده است.
وی واگذاری مجتمع های فرهنگی به بخش خصوصی را از طرح های این وزارتخانه در راستای سیاست دولت مبنی بر کاهش تصدی گری و واگذاری فعالیت ها دانست و تاکی کرد: به دلیل اینکه برای مدیریت و نگهداری این مراکز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منابع مالی و انسانی مناسب در دست ندارد این مراکز به بخش خصوصی واگذار شده اند.
وی با بیان اینکه با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه در 27 استان کشور نشست داشته است؛ برآوردش از نشست امروز در ایلام را متفاوت تر از سایر مناطق کشور دانست و گفت: ایلام دارای هنرمندانی متفکر، فرهیخته و توانمند است.
کاراندیش با بیان اینکه مسایل و مشکلات این نشست به مسئولان وزارت برای بررسی منعکس خواهد شد، اضافه کد: اگر چه کارهای عمرانی و زیرساختی فراوانی در این استان تاکنون انجام گرفته است ولی در حد کافی نیست و باید زیرساخت های فرهنگی این استان بیش از پیش تقویت شود.
در این نشست هنرمندان، روسای انجمن های هنری، اصحاب رسانه و مطبوعات، مسئولان حوزه چاپ و کتاب مسایل و مشکلات حوزه های مربوطه را ارائه کرده و از معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستند نسبت به حل آنها مساعدت کند.
خبرنگار: آزاده خرم ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7171/9002

اطلاعات تکميلي

خواندن 1116 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار