پنج شنبه, 02 دی 1395 ساعت 10:48

سفیر ایران در قرقیزستان: سفر روحانی، فضای فعالیت تجار ایرانی در بیشکک را مساعد می کند

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
بیشکک – ایرنا - مجتبی روزبهانی سفیر ایران در قرقیزستان، سفر حسن روزحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به قرقیزستان را سبب مساعد شدن فضای فعالیت برای تجاری ایرانی و افزایش صادرات غیرنفتی کشورمان دانست.
سفیر ایران در قرقیزستان: سفر روحانی، فضای فعالیت تجار ایرانی در بیشکک را مساعد می کند
بیشکک – ایرنا - مجتبی روزبهانی سفیر ایران در قرقیزستان، سفر حسن روزحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به قرقیزستان را سبب مساعد شدن فضای فعالیت برای تجاری ایرانی و افزایش صادرات غیرنفتی کشورمان دانست.
وی روز پنجشنبه در آستانه سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به قرقیزستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در زمینه اقتصادی امید است این سفر فضای مساعدتری را برای فعالیت تجار در بازار قرقیزستان و حضور و مشارکت شرکت های ایرانی در طرحهای فنی- مهندسی و خدمات تخصصی این کشور فراهم آورده و راه را برای تعاملات بیشتر مردمی دو کشور باز کند. شکی نیست که این امر به افزایش صادرات غیر نفتی کشور کمک خواهد کرد.
حسن روحانی و هیات همراه سفر، به کشورهای همسایه و منطقه را روز چهارشنبه یکم دی ماه با ورود به ارمنستان آغاز کردند و اکنون در قزاقستان بسر می برند و پس از آن راهی قرقیزستان خواهند شد.
به گفته روزبهانی، قرقیزستان در منطقه آسیای میانه قرار گرفته است و همین موضوع داشتن مناسبات خوب با این کشور را برای جمهوری اسلامی ایران مهم می سازد. تحولات این منطقه تاثیرات مستقیم و غیر مستقیمی بر امنیت و منافع جمهوری اسلامی ایران دارد. مجموعه این منطقه و ایران یکی از مهم ترین گذرگاه های جهان در مسیر تجارت و ترانزیت بین المللی تشکیل می دهد. وی تصریح کرد:‌قرقیزستان اگرچه همسایه بلافصل جمهوری اسلامی ایران نیست لیکن از جمله کشورهای همسایه نزدیک ما به شمار می رود. انجام سفر جناب آقای دکتر روحانی به قرقیزستان در وهله نخست تاکید مجددی بر اراده روسای جمهور دو کشور مبنی بر بسط و گسترش هرچه بیشتر مناسبات دو طرف در سطوح مختلف است.
سفیر ایران در قرقیزستان اظهار داشت: همچنین سابقه دیرینه تعاملات دوستانه دو ملت باعث شده است که فرهنگ و زبان آنها از تشابهات فراوانی برخوردار گردد. این امر فضای مثبت و مناسبی را برای توسعه همکاری های فرهنگی میان دو کشور فراهم آورده است. شکی نیست که این گونه همکاری ها می تواند به حفظ فرهنگ غنی و سنن دیرینه مردمان این منطقه کمک نموده و سد مستحکمی را در مقابل تفکرات و فرهنگ های وارداتی، از جمله تفکرات افراط گرایانه ایجاد کند.
روزبهانی تاکید کرد: تجربیات منحصر به فرد کشورمان در زمینه تامین رفاه و خدمات اجتماعی می تواند فضای مناسبی را برای عرضه در قرقیزستان پیدا نماید و با توجه به اشتیاق دولت قرقیزستان برای بهره گرفتن از چنین تجربه ای، در سفر رییس جمهور کشورمان تفاهماتی در این زمینه به دست خواهد آمد.
وی گفت: مناسبات دو کشور در عرصه های مختلف از جمله سیاسی و فرهنگی از گرمی قابل توجهی برخوردار است. با این حال مبادلات تجاری دو کشور بنا به دلایل مختلف همپای روابط خوب روابط سیاسی و فرهنگی رشد نکرده است.
روزبهانی افزود: به نظر می رسد در این بخش از روابط، ظرفیت های دو کشور به خوبی شناسایی نشده و به کار گرفته نشده است. به همین دلیل شرکت های دولتی و خصوصی ایرانی در بازار قرقیزستان که از سال گذشته در بازار بزرگ اتحادیه اقتصادی اوراسیا (کشورهای روسیه، قزاقستان، بلاروس، ارمنستان و قرقیزستان) با حدود 250 میلیون نفر جمعیت ادغام شده است حضور چندانی پیدا نکرده اند. متقابلا شرکت های قرقیز از پتانسیل های بالا بویژه استفاده از موقعیت ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران غافل مانده اند.
سفیر ایران در قرقیزستان یادآور شد:‌ سیر نزولی مناسبات تجاری دو کشور که از هشت سال پیش آغاز گردیده؛ تاکنون روند مطلوب خود را باز نیافته و بر اساس آمار موجود سطح مبادلات تجاری دو کشور در سال گذشته تقریبا 27 میلیون دلاربوده است. بنا بر این یکی از اهدافی که در سفر رییس جمهور کشورمان به قرقیزستان دنبال خواهد شد بررسی راه های گسترش همکاری های اقتصادی و تجاری میان دو کشور و رفع موانع توسعه این گونه همکاری ها خواهد بود. از جمله تدابیر اتخاذ شده برای رسیدن به چنین هدفی، تشویق بخش های خصوصی دو کشور به فعالیت بیشتر و حضور در عرصه های اقتصادی و تجاری فیمابین می باشد. از همین رو همایش مشترکی میان تجار بخش خصوصی جمهوری اسلامی ایران و قرقیزستان، همزمان با سفر جناب آقای دکتر روحانی در شهر بیشکک برگزار خواهد شد.
روزبهانی، یکی از عمده ترین مشکلات موجود بر سر راه توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری میان جمهوری اسلامی ایران و قرقیزستان، را فقدان وجود تعاملات موثر میان سیستم های بانکی دو کشور دانست.
وی گفت: از دیگر موانع باقی مانده در مسیر توسعه تجارت، دشواری موجود در اخذ روادید ورود به قرقیزستان برای اتباع برخی کشورهای خارجی از جمله شهروندان کشورمان است که انگیزه حضور در عرصه فعالیتهای تجار قرقیزستان را برای بازرگانان ایرانی کاهش داده است. به نظر می رسد ایجاد تسهیلات در صدور روادید برای اتباع دو کشوربه ویژه از سوی دولت قرقیزستان برای تجار و مسافران ایرانی و برقراری پرواز مستقیم بین دو کشور می تواند آثار مثبتی در افزایش تجارت دوجانبه، افزایش تعداد گردشگران ایرانی در قرقیزستان و متقابلا گردشگران قرقیز در ایران و از جمله گردشگری درمانی داشته باشد.
سفیر ایران در قرقیزستان گفت: مشکلات روادیدی باعث شده است که تعداد مسافران ترددی میان دو کشور کاهش یافته و لذا شرکت های هواپیمایی رغبتی به برقراری پرواز مستقیم میان دو کشور نشان ندهند. این امر مسافرت بین ایران وقرقیزستان را دشوارتر می سازد. چنانچه این امر را در کنار فقدان مرزهای مشترک و دشواری راه های زمینی و ریلی قرار دهیم، ضرورت فراهم آوردن شرایط تردد میان اتباع دو کشور از جمله تسهیل در صدور روادید و احتمالا لغو روادید میان دو کشور را برای ایجاد جهش در مناسبات تجاری و اقتصادی ضروری می سازد.
روزبهانی افزود: باید در نظر داشت کشورمان ظرفیت های مناسبی از جمله در زمینه های پزشکی، دارویی، درمان، ساخت و ساز، پروژه های زیرساختی، صنعت، معدن، رفاه اجتماعی و کشاورزی دارد که می تواند در خدمت گسترش تعاملات اقتصادی دو کشور قرار گیرد.
وی در باره جایگاه روابط فرهنگی و راهکارهای تقویت فرهنگی دو کشور گفت: همسایگی و ارتباط بین ملت های دو کشور که سابقه دیرینه دارد موجد تشابهات فرهنگی و دینی بسیار بین دو کشور گردیده است. بسیاری از سنت ها و رسوم فرهنگی همچون تکریم نهاد خانواده، احترام به بزرگترها، مراسم ویژه عید نوروز با تمام سنت های خاص خود، ورزش های سنتی و بسیاری واژگان مشترک زبانی، علیرغم تفاوت زبان دو ملت قابل مشاهده است. برخی تحقیقات علمی نشان می دهد که حدود یک هزار و پانصد واژه مشترک در دو زبان فارسی و قرقیزی قابل مشاهده است، که در این زمینه پتانسیل بالایی جهت انجام پژوهش های علمی وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: بسیاری از مشاهیر بزرگ ایران در این کشور به ویژه نزد نسل میان سال و کهنسال قرقیز شناخته شده هستند. شعرا و ادبای ایرانی در میان پیر و جوان این کشور از شهرت بالایی برخوردارند.
سفیر ایران در قرقیزستان متذکر شد: طی سال های اخیر به همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران اقدامات قابل ستایشی در ترجمه کتاب و دیوان شعرای بزرگ ایرانی همچون رباعیات خیام، گلستان سعدی و شاهنامه (در دست چاپ) انجام شده که البته با توجه به سوابق طولانی تعاملات فرهنگی دو ملت، نباید آنها را کافی دانست و در این زمینه نیاز به کار بیشتر و اختصاص بودجه کافی دارد. شاید بتوان گفت نسل حاضر آخرین فرصت برای زنده نگاه داشتن و شناخت فرهنگ و ادب فارسی در میان ملت قرقیز قبل از قطع کامل معدود پیوندهای باقیمانده از نسل های پیشین است.
به گفته روزبهانی، جامعه علمی و دانشگاهی قرقیزستان تشنه زبان و ادبیات فارسی است اما در حالی که این تشنگی و کشش به مرور زمان محو می شود ما نمی توانیم در این زمینه کار زیادی انجام دهیم چون همواره به دیوار بزرگ فقدان بودجه برمی خوریم. در این منطقه مثل معروفی هست که (شاخه های مختلف) زبان ترکی را زبان نظامی گری و سربازی و زبان فارسی را زبان شعر و ادبیات می خوانند.
وی افزود: دولت قرقیزستان اخیرا همه پرسی اصلاحات قانون اساسی این کشور را برگزار کرد و در سال آینده انتخابات ریاست جمهوری را برگزار خواهد کرد. قرقیزستان به لحاظ فضای دموکراتیک، برخورد توام با اعتدال با جریانات سیاسی و مذهبی، انتخابات و پارلمان آزاد، از کشورهای منحصر به فرد منطقه به شمار می رود. با توجه به فضای سیاسی نسبتا باز حاکم بر این کشور و نزدیکی قابل توجه مواضع سیاسی با مواضع کشور ما فرصت مناسبی برای توسعه روابط بین دو کشور اعم از سیاسی، اقتصادی، علمی و فرهنگی فراهم است.
سفیر ایران در قرقیزستان گفت: با توجه به قرائن موجود، تداوم همین فضای سیاسی در دوره بعدی ریاست جمهوری قابل پیش بینی است. با توجه به خطر عظیم گسترش افراط گرایی مذهبی در این منطقه، زمینه بسیار مساعدی جهت همکاری مراکز علمی و دینی جمهوری اسلامی ایران اعم از مراکز دانشگاهی و حوزوی با نهادهای دانشگاهی، مذهبی و دولتی این کشور در جهت مقابله با اندیشه های افراطی وجود دارد و در این خصوص از سوی طرف قرقیز نیز پذیرش بالایی مشاهده می شود.
روزبهانی افزود: به نظر می رسد با اهتمام دولت های دو کشور برای یافتن ظرفیت های جدید در مناسبات دو کشور می توان انتظار داشت که همکاری ها و روابط دو کشور در آینده نیز به سیر صعودی خود ادامه خواهد داد.
گفت و گو از: خسرو حسینی حاج عباسقلی خانی
آساق**1663**1577 انتشاردهنده: حسن حسین زاده

اطلاعات تکميلي

خواندن 1176 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار