پنج شنبه, 02 دی 1395 ساعت 09:08

کارشناس ارشد روس: همگرایی ایران، روسیه و ترکیه گام مهم حل بحران سوریه است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
الکساندر چوماکوف کارشناس ارشد سیاسی و معاون جامعه فلاسفه روسیه گفت: مذاکرات وزیران خارجه و دفاع ایران، روسیه و ترکیه در مسکو گام مهمی در همگرایی های منطقه ای به ویژه حل سیاسی بحران سوریه است.
استاد دانشگاه دولتی پکن روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در مسکو اظهار کرد: ایران و روسیه دو کشور بزرگ منطقه خاورمیانه هستند که همگرایی کشورهای منطقه را عامل اصلی ثبات و دفع تهدیدها می دانند.
نویسنده کتاب های «جهانی شدن و مرزهای جهان» و «متافیزیک گلوبالی شدن، زمینه فرهنگی و تمدن» گفت: امروز منطقه خاورمیانه به دلیل موقعیت راهبردی و داشتن منابع عظیم انرژی در مرکز توجه غرب و آمریکا قرار دارد.
چوماکوف که یکی از شاخص ترین رفتارشناسان اجتماعی معاصر جهان است در ادامه با تاکید بر اینکه فعالیت های تروریستی بخشی از رویکرد غرب برای تسلط بر خاورمیانه را تشکیل می دهد، اظهار کرد که به همین دلیل ساده لوحانه خواهد بود اگر فکر کنیم می توان آمریکا و کشورهای غربی را در تامین امنیت خاورمیانه مشارکت داد.
وی ادامه داد: غرب تسلط بر خاورمیانه را می خواهد و به همین دلیل برای کنترل منطقه از هر وسیله ممکن به ویژه حمایت از گروههای تروریستی و افراط گرا همچون جبهه النصره، داعش، احرار الشام و جیش الفتح استفاده می کند.
کارشناس ارشد روس با اشاره به آزادی حلب نیز گفت: این رویداد مهم از چند جنبه اهمیت فراوان دارد. نخست آشکار شدن رویکردهای غرب در حمایت از تروریست ها بود. آنان تمامی تلاش ممکن را از جمله در شورای امنیت برای جلوگیری از خروج گروههای تروریستی از منطقه بکار گرفتند، اما حمایت های ایران و روسیه از دولت قانونی سوریه و پایداری ارتش این کشور پیروزی بر تروریست ها را به ارمغان آورد.
چوماکوف همچنین گفت: مبارزه در حال پیشرفت با تروریسم در سوریه به ویژه آزادی حلب بار دیگر نشان داد که ایران و روسیه در تامین ثبات و امنیت خاورمیانه نقش کلیدی دارند و همکاری دو کشور صلح و آرامش این منطقه مهم و استراتژیک جهان را تقویت می کند.
وی افزود: البته ترکیه برای توافق بین دولت سوریه با گروههای تروریستی برای خروج تروریست ها از حلب نیز نقش آفرینی کرد، زیرا می خواهد در تلاش های برقراری آرامش در منطقه نقش تاثیرگذار برعهده گیرد.
معاون جامعه فلاسفه روسیه گفت: به همین دلیل مذاکرات وزیران خارجه روسیه، ایران و ترکیه در مسکو اهمیت زیادی دارد و انتظار می رود، نشست رئیسان جمهوری سه کشور هم برگزار شود که مقدمات آن در حال برنامه ریزی است.
چوماکف در ادامه با اشاره به ترور آندره گنادیوویچ کارلوف سفیر روسیه در آنکارا که روز دوشنبه صورت گرفت، اظهار کرد که این واقعه بار دیگر اهمیت همگرایی منطقه ای را برای مقابله با خطر تروریسم آشکارتر کرد.
وی افزود: دولت ترکیه که در هفته های اخیر وقوع چند حمله تروریستی را تجربه کرده است، می داند باید با این پدیده شوم مبارزه کند، زیرا از هر گونه مماشات و مسامحه زیان می کند. از سوی دیگر، تنها راه تامین امنیت خاورمیانه همکاری کشورهای منطقه است و دل بستن به آمریکا و ناتو اشتباه خواهد بود.
چوماکف در پایان گفت: ایران و روسیه به عنوان محور همکاری های منطقه ای، حامی کشورهایی مانند عراق و سوریه هستند که قربانی تروریسم شکل گرفته از سوی برخی سازمان های اطلاعاتی شده اند. این همگرایی به سود کشورهای منطقه از خاورمیانه تا خلیج فارس و دو سوی دریای خزر است و به همین دلیل غرب و آمریکا با دقت و ناخرسندی این وضعیت و اقدام های تهران و مسکو را زیر نظر گرفته اند.
وزیران خارجه ایران، روسیه و ترکیه روز سه شنبه در مسکو بیانیه ای را تصویب کردند که در برگیرنده مبارزه با داعش و جبهه النصره، فراخوان جهانی برای همکاری علیه تروریسم، حفظ تمامیت ارضی و یکپارچگی سوریه، رد راهکار نظامی برای حل بحران کنونی، اجرای قطعنامه 2254، کمک رسانی فراگیر به سوری ها، لزوم برقراری نظام خروج آزادانه مردم از مناطق درگیری و تحت سلطه تروریست ها و همچنین پشتیبانی از برگزاری مذاکرات سوری-سوری در قزاقستان است.
اروپام*391 انتشار دهنده: هادی مولوی نیا

اطلاعات تکميلي

خواندن 1162 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار