پنج شنبه, 02 دی 1395 ساعت 03:10

برگزاری همایش محمد رسول الله (ص) و عیسی (ع) الگوهایی برای بشریت در شهر آتن

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
همزمان با ایام میلاد حضرت محمد (ص) و حضرت عیسی(ع) همایشی با هدف تبیین خواست ادیان الهی برای زندگی مسالمت آمیز تمام انسان ها در کنار هم در شهر آتن پایتخت یونان برگزار شد.
به گزارش ایرنا، این همایش با حضور شخصیت های سیاسی، مذهبی و دانشگاهی چهارشنبه شنبه شب در سالن اجتماعات هتل کاروال با همکاری جامعه شیعیان و مسلمانان مقیم یونان و رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در شهر آتن برگزار شد.
در این همایش که با عنوان 'میلاد دو پیامبر بزگ الهی الگویی برای بشریت؛ اندیشه و اخلاق و رفتار دو پیامبر الهی' برگزار شد، علاوه بر 'مجید مطلبی شبستری' سفیر کشورمان، 'یوروگوس کالانجی' مدیر کل وزارت آموزش، امور مذهب و ورزش یونان، 'دیموستنیس داوتی' استاد فلسفه و مشاور نخست وزیر پیشین یونان، 'یانیس اندونیو پانایوتوپلس' استاد دانشکده الهیات دانشگاه آتن، کشیش 'پندلئی منوس' نماینده متروپل منطقه نیو ایونیاس و کلیسای ارتدکس یونان، نماینده حزب سوسیالیست پاسوک و جمع زیادی از شخصیت های فرهنگی و سیاسی در این جلسه حضور داشتند.
مطلبی شبستری سفیر جمهوری اسلامی ایران در این همایش با اشاره به تعلیمات و آموزه قرآن کریم و اسلام، گفت: اسلام دین رحمت است و همیشه زندگی مسالمت آمیز بین پیروان ادیان را ترویج و تشویق می کند و بر همین اساس در جمهوری اسلامی ایران اقلیت های مذهبی دارای زندگی مسالمتی آمیز هستند و ایران را می توان به عنوان الگویی برای جهان در این خصوص قلمداد کرد.
شبستری ادامه داد: متأسفانه گروه های تروریستی به نام مقدس دین با اقدامات جنایتکارانه خود به اصول و اساس دین لطمه می زنند و در این عصر، مسؤولیت دست اندرکاران امور دینی برای روشنگری افکار عمومی بسیار بااهمیت است.
سفیر کشورمان اضافه کرد: این گروه های تروریستی هیچ ربطی با دین مبین اسلام ندارند و فقط در منطقه و گوشه و کنار دنیا با پیشتیبانی تسلیحاتی، مالی و دیگر حمایت های آمریکا و تعدادی از کشورهای منطقه وابسته به قدرت های بزرگ در جهت تامین منافع سلطه طلبان گام بر می دارند و اقدامات آنان توسط تمام رهبران بزرگ دین اسلام محکوم شده است.
وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: وقتی تروریست های داعش و دیگر گروه های تکفیری با حمایت آمریکا و تعدادی از کشورهای وابسته به آن در سوریه و بخصوص در شهر حلب به جنایت علیه شهروندان این کشور و این شهر بیش از 5 سال اشتغال داشتند، صدایی از هیچکس برای متوقف کردن این گروه های تروریستی شنیده نمی شد اما در زمان حاضر که این گروه ها در سوریه با شکست مواجه شده اند و شهر حلب آزاد شده، حامیان این گروه های ترویستی به تکاپوی افتاده اند و وضع حلب را وخیم قلمداد کرده و از چرخش روند اوضاع سیاسی و اجتماعی به سود ملت سوریه نگران هستند.
شبستری تصریح کرد: اقلیت های مذهبی در کنار دیگر شهروندان ایران زمین در کمال آرامش زندگی و فعالیت داشته و در تمام صحنه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی حضور دارند. زیرا جمهوری اسلامی ایران همیشه حقوق تمام اقلیت ها را به بهترین وجه به عنوان شهروندان ایرانی و بدون توجه به مذاهب و اعتقاداتشان رعایت کرده و محترم شمرده است.
سفیر کشورمان اضافه کرد: از گفت وگوی ادیان اسلام و مسحیت ارتدکس که میان اندیشمندان ایرانی و یونانی وجود داشته و مدتی است که متوقف شده، حمایت و از این امر استقبال می کنم.
'حیدر عشیر' نماینده و رئیس انجمن مسلمانان شیعه مقیم یونان نیز در این همایش ضمن قدردانی از حمایت همه جانبه رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری این همایش مهم، گفت: امروز ما با هم جشن میلاد رسول اکرم(ص) پیامبر گرامی اسلامی و میلاد حضرت عیسی(ع) را برگزار می کنیم.
وی افزود: تعلیمات اسلام و محمد مصطفی(ص) پیامبر اسلام و حضرت عیسی(ع) الگویی برای داشتن زندگی مسالمت آمیز میان تمام انسان هاست و ما امروز در واقع در صدد نشان دادن این پیام پیامبران الهی هستیم.
عشیر گفت: متأسفانه عده ای و گروه هایی به نام مقدس دین به جنایات در منطقه و حتی جهان دست می زنند که بایستی اهل قلم و پیروان ادیان الهی با روشنگری جلوی این همه جنایات را بگیرند.
وی ادامه داد: ما امروز شاهد اخباری خوبی در سوریه بودیم و حلب از دست تروریست ها آزاد شد تا مردم سوریه بتوانند در کما ل صلح و امنیت زندگی کنند.
دکتر' علی محمد حلمی' رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران نیز در این همایش ضمن تبریک میلاد با سعادت رسول اکرم(ص) و میلاد حضرت مسیح(ع) به حاضران و تمام مسلمانان و مسحیون و بویژه مسیحیان ارتدکس یونان با استناد به آیاتی چند از قرآن کریم، گفت: این کنفرانس برای بزرگداشت میلاد فرخنده حضرت محمد مصطفی( ص) و عیسی مسیح و احترام به ساحت مقدس این الگوهای الهی برای بشریت، برگزار شده است.
وی افزود: خداوند در قرآن کریم به پیامبراسلام می فرماید: بگو ای اهل کتاب بیایید از آن کلمه حق که میان ما و شما یکسان است پیروی کنیم و جز خدای یکتا را نپرستیم و برای او شریک قائل نشویم؛ در قرآن کریم و آموزه های اسلامی اجبار و اکراه در دین نیست و راه هدایت و ضلالت را بر هرکس روشن کرده است؛ پس هر که از راه کفر و سرکشی برگردد و به راه ایمان و پرستش خدا گراید به رشته محکم و استواری چنگ زده که هرگز پاره نخواهد شد و خداوند به هرچه گویند و کنند شنوا و داناست.
حلمی در ادامه سخنان خود گفت: امام سجاد (ع) چهارمین امام شیعیان فرمودند که حقوق غیرمسلمانی که در یک سرزمین که با مسلمانان زندگی می کند آن است که همان چیزهایی را خداوند از آنها پذیرفته پدیرفته است، تو نیز همان ها را بپذیر و هر آنچه که خداوند با آنان پیمان بسته وفا کنی و به آنان ستم روا مداری و زمه خداوند و عهده او و پیامبرش را رعایت کنی.
وی ادامه داد: همانطور که ملاحظه می کنید پیامبران ادیان الهی احترام به همدیگر، داشتن اخلاق خوب و نیکو و عدالت و مهربانی را به انسان ها آموزش می دهند.
رایزن فرهنگی سفارت کشورمان ادامه داد: بر اساس همین آموزه ها جمهوری اسلامی ایران تلاش های فراوانی برای همزیستی مصلحت آمیز و وحدت میان مسلمانان را به عدالت و عقلانیت و برادری و دوستی دعوت کرده و با تمام پیروان دیگر ادیان ابراهیمی با دیده احترام نگریسته و معتقد است که کسانی و جریاناتی که میان شیعه و سنی و یا مسلمانان و مسیحی ها جدایی و دشمنی ایجاد می کنند، گناه بزرگی مرتکب می شوند و ابزاری برای قدرت های سلطه گر هستند.
'یرورگس کالنجی' مدیر کل وزارت آموزش، امور مذهب و ورزش یونان نیز در سخنانی گفت: من از اینکه علاوه بر شیعیان، سنی ها را در این برنامه می بینم بسیار خوشحال هستم زیرا ما در صدد ساخت و احداث مسجدی در آتن هستیم و تندروها در کشورمان مدعی هستند که شیعه ها و سنی ها با هم اختلاف خواهند داشت و آن را به مرکز خطرناکی مبدل خواهند کرد اما ما شاهد حضور این گروه در این برنامه هستیم و دولت موظف به حفظ آزادی مذهبی همه شهروندان و مهاجران مقیم کشور است و مسجد را نیز خواهیم ساخت.
وی افزود: ابتکار برگزاری چنین مراسمی توسط انجمن شیعیان مقیم یونان و آنهم در روز میلاد حضرت عیسی(ع) و پیامبر اسلام بسیار مهم و با اهمیت است و تمام پیروان ادیان الهی باید آموزه ها و تعلیمات مذاهب خود را برای جهانیان بیان کنند تا صلح، آرامش و برادری در جهان و در تمام جوامع حاکم شود.
کشیش 'پندلئی منوس' نماینده متروپل منطقه 'نی ایونی یاس' واقع در جنوب غربی شهر آتن و نماینده کلیسای ارتدکس یونان نیز در سخنانی گفت: من به نمایندگی از متروپل منطقه خود و کلیسای ارتدکس، پیام آنان را منتقل می کنم که همانا پیام عشق، دوستی و برادری است از ظرف آنان به شما؛ اعلام و معتقد هستیم که این برنامه بسیار مهم و مورد نیاز جهان امروز است و به همین دلیل با کمال افتخار به نمایندگی از طرف کلیسای ارتدکس یونان در آن شرکت کرده و ما امروز با هم جشن پیام عشق را برگزار می کنیم زیرا عیسی عشق است و عشق را به انسان ها آموزش می دهد؛ عشقی که اجازه نمی دهد به کسی زور گفت و یا کسی را بدون دلیل متهم کرد.
نماینده کلیسای ارتدکس یونان ادامه داد: کلیسای ارتدکس یونان با پیروی از این دستورات الهی و آموزه های حضرت عیسی، از دهه 70 اقدام به ایجاد دفتری مشاورتی برای ارایه کمک های خود به پناهجویان و مهاجران بدون توجه به مذاهب آنان کرده و کلیسا همیشه دست افراد نیازمند را می گیرد و اسلام و مسحیت به عنوان دو مذهب توحیدی عشق را تدریس می کنند تا صلح، آرامش و برداری در زمین حاکم گردد و به طور مستمر ادامه داشته باشد.
وی افزود: در این عصر ما باید فریاد بکشیم و حقایق ادیان الهی را به گوش جهانیان برسانیم تا زمین مملو از عشق و محبت و صلح شود.
'دیمتریس منجرانیس' نماینده حزب پاسوک نیز در سخنانی پیام خانم 'فوفی ینی ماتاس' رئیس این حزب را مبنی بر حمایت از برگزاری جشن بزرگ میلاد دو پیامبر الهی و این همایش با هدف آگاهی از آموزه های دو دین اسلام و مسحیت برای ایجاد صلح جهانی و داشتن زندگی مسالمت آمیز را قرائت کرد.
د راین پیام آمده است: درحالی که جهان امروز به علت افراط گرایی با تنش زیادی روبروست و هر روز خون انسان های بی گناه ریخته می شود؛ ابتکار شیعیان مقیم یونان برای برگزاری این همایش بسیار مهم است و ما نیز از این گونه تلاش ها برای ایجاد صلح و آرامش در جهان حمایت می کنیم.
استاد یاوانیس اندونیو پانایوتوپلس از دانشکده الهیات دانشگاه آتن، نیز در سخنانی گفت: مذاهب، دوستی و برادری را آموزش می دهند و ما باید به عنوان اساتید حوزه دین، به مسؤولیت خود عمل کرده و ندای صلح خواهی، همنوع دوستی و انسانیت را به جهانیان برسانیم.
وی ادامه داد: دین مسحیت و دیگر ادیان توحیدی در واقع راه نجات انسان ها را نشان می دهند و ایرانیان همیشه در این راستا بر اساس آموزه های دینی خود گام برداشته و باید دیگر کشورهای جهان نیز با الگو برداری از آموزه های مذاهب توحیدی، راه را برای ایجاد صلح جهانی هموار کنند.
وی در ادامه با اشاره به روند اوضاع در منطقه و بویژه در سوریه، گفت: مذاهب با هم درگیری ندارند و به زغم آنکه من راستگرا و طرفدار نظام سرمایه داری هستم، اما باید بگویم ایجاد و راه اندازی گروه های تروریستی یک اشتباه آمریکا و همراهی اروپا در این راستا، اشتباه بزرگتری بوده است که نه تنها منطقه بلکه جهان را به خطر انداخته است و باید به سکوت خود و یا حمایت های خود از این گروه ها دست بردارند، تا جلوی افراط گرایی و دامن زدن به تنش و ایجاد زمینه امنیت برای منطقه و جهان فراهم شود.
وی تصریح کرد: ما از برگزاری این گونه همایش ها حمایت می کنیم و معتقدیم که وظیفه اساتید حوزه دین در این عصر، از هر زمانی بیشتر و مهمتر است.
شبد**اروپام**462**1504**انتشار دهنده: علی پاینده

اطلاعات تکميلي

خواندن 1220 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار