چاپ کردن این صفحه
چهارشنبه, 01 دی 1395 ساعت 16:57

صدیقی: تفرقه خطرناک ترین اسلحه علیه مسلمانان است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
تهران – ایرنا – امام جمعه موقت تهران از اختلاف و تفرقه به عنوان خطرناک ترین اسلحه علیه مسلمانان یاد کرد و گفت: اختلاف بزرگترین خطر برای مسلمین است.
به گزارش خبرنگار معارف ایرنا آیت الله کاظم صدیقی روز چهارشنبه در مراسم یادبود مرحوم آیت الله محمد واعظ زاده خراسانی در مسجد نور گفت: ایجاد اختلاف و جنگ میان مسلمانان، کار شیطان بزرگ و شیاطین است و هیچ اسلحه ای برای از بین بردن مسلمانان کاری تر از اختلاف سراغ نداریم.
وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار میهمانان سی امین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی که از شیعه لندنی و سنی آمریکایی به عنوان دو لبه قیچی یاد کرده بوند، به آیه 24 سوره انفال استناد کرد و گفت: خدا و پیامبرش شما را به زندگی عزت بخش و قدرتمند دعوت می کند که حیات شما در گرو وحدت است و مرگ شما در گرو تفرقه و اختلاف است.
صدیقی از سیره ائمه معصومین(ع) در رفتار با اهل سنت نیز سخن گفت و اظهار داشت: امام صادق(ع) شبانه در میان فقرای اهل سنت آذوقه توزیع می کرد و امامان تاکید دارند که به عیادت بیماران اهل سنت برویم و در تشییع مردگان آنان حضور پیدا کنیم.
وی همچنین گفت: حضرت امام خمینی(ره) منادی وحدت در جهان بود و برای وحدت بیشتر، شیعیان را مکلف کردند تا در مکه و مدینه با اهل سنت نماز جماعت بخوانند و رهبر معظم انقلاب نیز اهانت به مقدسات اهل سنت را حرام اعلام کردند.
صدیقی با بیان این که همه مسلمانان پیرو کتاب واحد، کعبه واحد، معبود واحد و دشمن واحد هستند باید با سعه صدر با یکدیگر برخورد کنیم و به جزییات حساسیت نشان ندهیم و آرمان های بلند دینی را با اتحاد دنبال کنیم.

** اختلاف و تفرقه از شرک و گوساله پرستی بدتر است
امام جمعه موقت تهران ریشه هر گونه اختلاف را هوای نفس و حرکت در مسیر غیرحق دانست و گفت: خدا به پیامبران سفارش کرده تا برای ایجاد وحدت در صفوف مومنین، ظرفیت و تحمل داشته باشند و جامعه توحیدی را از پراکندگی و تضعیف یکدیگر دور نگه دارند.
وی با اشاره به آیات 90 تا 94 سوره طه از داستان سامری و گوساله پرستی بنی اسراییل سخن گفت و اظهار داشت: هارون به عنوان جانشین حضرت موسی حاضر به تحمل گوساله پرستی قومش شد تا از اختلاف پیشگیری کند و هنگامی که موسای کلیم الله علت را جویا شد، هارون گفت که «من ترسیدم که بگویی میان بنی اسرائیل تفرقه و جدایی انداختی» و لذا اختلاف و تفرقه از شرک و گوساله پرستی بدتر است.
صدیقی همچنین به بیان دوره تاریخ صدر اسلام و برنامه های امیرمومنان(ع) برای جلوگیری از اختلاف میان امت اسلامی پرداخت و گفت: علمای بزرگ در قرن اخیر نیز به موضوع وحدت توجه داشتند و حتی به دولت عثمانی برای مبارزه با انگلیس کمک کردند.
وی از مرحوم آیت الله سیدحسین بروجردی به عنوان نخستین مدال آور و رکورد شکن در تقریب مذاهب اسلامی یاد کرد که توانست با تایید دارالتقریب مصر و مساعدت شیخ محمود شلتوت یک کرسی در دانشگاه الازهر مصر اختصاص دهند و آن زمان شلتوت اعلام کرد که مذهب جعفری جزو مذاهب اسلامی است و هر پنج مذهب (حنفی، شافعی، حنبلی، مالکی و شیعه) را پذیرفتند.

** واعظ زاده خط شکن عرصه تقریب
امام جمع موقت تهران از مرحوم واعظ زاده به عنوان خط شکن عرصه تقریب یاد کرد که از نظر علمی نیز آثاری گرانبها از خود به جا گذاشتند و رهبر معظم انقلاب در پیام خود به این نکته اشاره کردند.
وی افزود: مرحوم واعظ زاده برای ایجاد وحدت میان مسلمانان جهان از آبروی خود هزینه کرد و مورد توجه رهبر معظم انقلاب بود و امروز ما باید متوجه توطئه های ظریف دشمن به ویژه انگلیس خبیث باشیم که همواره با ایجاد اختلاف بین مذاهب و قومیت ها شعله های شکاف و اختلاف را میان مسلمانان شعله ور می کنند.
مراسم یادبود آیت الله محمد واعظ زاده خراسانی از سوی بیت آن مرحوم، دانشگاه مذاهب اسلامی و مجمع تقریب مذاهب اسلامی با حضور شخصیت های فرهنگی و سیاسی در مسجد نور تهران برگزار شد و پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت درگذشت این فقیه تقریب قرائت شد.
فراهنگ**1003** 1823خبرنگار: محمدرضا جعفرملک* انتشار دهنده: طاهره نبی اللهی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1237 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب