چهارشنبه, 01 دی 1395 ساعت 14:53

سالگرد ارتحال امام جمعه فقید آبادان با سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
مسئول ستاد اطلاع رسانی هشتمین سالگرد ارتحال آیت ا... غلامحسین جمی امام جمعه فقید آبادان گفت:هشتمین سالروز درگذشت آن مرحوم، دوم دی با سخنرانی سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حسینیه ثارا... آبادان برگزار می شود.
نوراله کرد فروشانی چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارکرد: این آیین از ساعت 9:30 پنجشنبه با حضور مردم ولایتمدار و انقلابی آبادان و مسئولان استانی و محلی آغاز می شود.
وی گفت: اینکه شخصیتی نظیر آیت ا... جمی از جنس مردم و از روستاها پا به عرصه اجتماع گذاشته و منشا خدمات برای شهروندان شود، می تواند به الگویی برای نسل جوان تبدیل شود.
وی با تبیین شخصیت امام جمعه فقید آبادان از نظر مردمی بودن و ارتباط مداوم وی با اقشار مختلف مردم، ادامه داد:پاسداشت خدمات خادمان مردم و بزرگان جامعه و تبیین شخصیت وی از اهداف برگزاری این مراسم است.
به گزارش ایرنا آیت ا... 'غلامحسین جمی' راوی کتاب ' نوشتم تا بماند'، سال 1304 خورشیدی در روستای 'اهرم' تنگستان از توابع بوشهر در خانواده ای مذهبی به دنیا آمد.
وی تا کلاس ششم ابتدایی را در قریه اهرم تحصیل کرد و به دلیل مشکلات مالی نتوانست برای ادامه تحصیل به شهر بوشهر برود، ازاین رو با توجه به علاقه قلبی به دروس حوزوی به برازجان و سپس بوشهر عزیمت کرد.
این عالم ربانی در سال 1327 خورشیدی به آبادان مسافرت کرد و با روحانی مبارز'شیخ عبدالرسول قائمی'ˈ موسس حوزه علمیه آبادان آشنا و برای ادامه تحصیل وارد این مدرسه شد.
پس از مدتی اقامت در آبادان برای ادامه تحصیل به نجف اشرف رفت و از محضر آیت ا... راستی کاشانی و در مجلس درس حاج شیخ محمد علی مدرس شرکت کرد.
آیت ا... جمی پس از بازگشت از نجف اشرف در آبادان ماندگار شد و سال 1324 که سازمان انقلابی فداییان اسلام از سوی روحانی مبارز سید 'مجتبی نواب صفوی' تشکیل شد، جذب شاخه آبادان این سازمان شد و برای معرفی این سازمان منبر رفت.
آیت ا... جمی در طول زندگی بابرکت خود، منبر را به کانونی برای روشنگری و اطلاع رسانی مردم علیه رژیم تبدیل کرده بود و از همین طریق با رژیم پهلوی مبارزه می کرد.
وی پس از نهضت ملی شدن نفت و تبعید حضرت امام خمینی(ره) به نجف، آبادان را به عنوان پل ارتباطی با نجف قرار داد و مسایل کشور را به اطلاع امام خمینی(ره) و فرامین ایشان را به مردم ایران انتقال می داد.
آیت ا... مرحوم جمی با شروع حرکت های انقلابی مردم در کشور، حرکت های مردمی در شهرستان آبادان را سازماندهی کرد و مأمن امنی برای انقلابیون شد.
وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی از سوی امام خمینی(ره) به عنوان نماینده امام و نخستین امام جمعه آبادان منصوب شد.
مرحوم آیت ا... جمی در طول دوران دفاع مقدس یکی از دژهای تسخیر ناپذیر رزمندگان اسلام بود و همیشه یار و یاور رزمندگان و مردم بی دفاع آبادان بود.
آیت ا... جمی در آبان ماه سال 82 به دلیل کهولت و بیماری از سمت خود استعفا و به جای وی حجت الاسلام سید ˈعلی دهدشتیˈ به عنوان امام جمعه آبادان معرفی شد.
وی سال 76 برای درمان در یکی از بیمارستان های تهران بستری شد و به توصیه پزشکان در تهران اقامت کرد.
آیت ا... جمی 24 سال امامت جمعه آبادان را عهده دار بود و در دوران دفاع مقدس و بازسازی در آبادان حضوری فعال داشت.
وی در سن 83 سالگی در بیمارستان امام (ره) آبادان به دیار باقی شتافت و بنا به وصیت آن مرحوم، پیکر آن در وادی السلام نجف اشرف آرام گرفت.
6125/ 6037
خبرنگار:سیدبهادر حسینی ***انتشار دهنده: عبدالحمید راجی

اطلاعات تکميلي

خواندن 850 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار