چاپ کردن این صفحه
چهارشنبه, 01 دی 1395 ساعت 14:06

نویسنده فقید افغانستان در جایزه جلال تجلیل می شود

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
نهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد از محمد اکرم عثمان، داستان‌نویس و پژوهشگر فقید افغانستان به عنوان «خادم زبان فارسی» در مراسم اختتامیه خود تجلیل می‌کند.
به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگی ایرنا از بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، همزمان با افزوده شدن بخش ویژه افغانستان و بررسی آثار نویسندگان این کشور در نهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد در دو بخش رمان و داستان کوتاه، هیات علمی جایزه مصمم است تا از مقام ادبی و کوشش‌های درازمدت مرحوم دکتر محمد اکرم عثمان تجلیل کند.
اکرم عثمان که زاده 1316 شهر تاریخی هرات است، دکترای خود را از دانشگاه تهران در رشته حقوق و علوم سیاسی گرفته بود.
او سالها گوینده و نویسنده برخی از برنامه‌های ادبی و اجتماعی رادیو و تلویزیون افغانستان بود که بعضی از داستان‌های وی نظیر «مردها را قول است» و «دریاب خان» توسط سینماگران افغانستان به فیلم درآمده است.
مهم‌ترین اثری که می‌ توان اکرم عثمان را با آن شناخت، رمان تحسین شده «کوچه ما» است که بلندترین اثر داستانی افغانستان در سال‌های اخیر به شمار می‌رود.
وی در این رمان، نگاه عمیق و دقیقی به تاریخ معاصر افغانستان دارد و به گفته خودش، طرح آن بیش از دو دهه در ذهن نویسنده جاری بوده است.
مجموعه تلاش‌های محمد اکرم عثمان در حوزه نویسندگی، موجب پایداری و زنده ماندن زبان فارسی در افغانستان شده است.
این نویسنده نامدار افغانستان، علاوه بر نویسندگی قبلا به عنوان کنسول افغانستان در شهر دوشنبه تاجیکستان و کاردار سفارت افغانستان در تهران نیز فعالیت کرده است.
محمد اکرم عثمان شامگاه پنجشنبه11 اوت 2016 (21 مرداد 1395) درگذشت.
نهمین جایزه ادبی جلال آل‌احمد با معرفی برگزیدگان کتاب‌های منتشرشده سال 94 در سه حوزه رمان و داستان بلند، داستان کوتاه و مستندنگاری در عصر 4 دی ماه به کار خود پایان خواهد داد.
طبق اعلام هیات داوران، بخش نقد ادبی این جایزه هیچ برگزیده و تقدیری ندارد.
همچنین از میان 9 نامزد بخش ویژه افغانستان در دو حوزه رمان و داستان کوتاه، برندگان و آثار تقدیری این بخش در مراسم پایانی جایزه جلال معرفی خواهند شد.
فراهنگ**1880**1027**دریافت کننده: پروین اروجی** انتشار دهنده: محمدجواد دهقانی

اطلاعات تکميلي

خواندن 766 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب