چاپ کردن این صفحه
چهارشنبه, 01 دی 1395 ساعت 08:24

از ختم غایله آذربایجان تا ازدواج زودرس کودکان

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
«هفتادمین سالگرد ختم غایله فرقه دموکرات آذربایجان»، «پژوهش های علوم انسانی و چالش های پیش رو»، «هشتادمین سال نهاد مردم شناسی در ایران»، «چالش ها و فرصت های منطقه ای و تاثیر مسایل نوظهور بر نظم امنیتی منطقه ای در غرب آسیا»، «بیوتروریسم و حقوق بشر»، «کمیسیون رسانه»، «یکصد و دهمین سال خدمات علمی و فرهنگی کتابخانه مجلس» و «کودکان حاشیه نشین و آفت ازدواج زودرس» از مهمترین نشست هایی بود که هفته گذشته در کشور برگزار شد.
**هفتادمین سالگرد ختم غایله فرقه دموکرات آذربایجان
نشست علمی تخصصی «هفتادمین سالگرد ختم غایله فرقه دموکرات آذربایجان» با حضور محققان و کارشناسان و همچنین تنی چند از شاهدان عینی به وسیله موسسه «تاریخ و فرهنگ دیار کهن» با مشارکت «پژوهشکده اسناد» و موسسه «مهد آزادی» در ساختمان آرشیو ملی برگزار شد.
در این نشست علمی که با هدف بررسی بسترها و همچنین پیامدها و درس های ختم این غایله برگزار شده بود هر یک از سخنرانان به ارایه مطالب مستند و ارزشمند خود پرداختند؛ از جمله «علی اشرف مجتهد شبستری» نخستین سفیر جمهوری اسلامی در تاجیکستان با بیان این که آذری ها بیشترین خدمت را به زبان فارسی کردند،‌گفت: خطر قومی‌گرایی که در حال حاضر کشورهای بیگانه تبلیغ می‌کنند، خطر کوچکی نیست و باید دولت مردان با اقدام های فرهنگی افکار عمومی را روشن و قانع کنند.

«مجید تفرشی» تاریخ نگار و استاد دانشگاه از دیگر سخنرانان این نشست بود که با موضوع بازتاب فعالیت فرقه دموکرات در اسناد انگلیسی طی سخنانی گفت:‌ در 2دهه گذشته چند تحقیق درباره آذربایجان در انگلیس منتشر شده اما اسناد انگلیسی در آذربایجان بیشتر از 2 کتاب است.

تفرشی با اشاره به این نکته که انگلیس از کارت های اقلیت های بومی در ایران استفاده می‌کرد، گفت:‌ مساله بومی گرایی با امتیت ملی سر و کار دارد و در دوره جورج بوش پسر قومی گرایی برای تقابل با امنیت ملی ایران در اولویت قرار گرفت.

«پیروز رفیعیان» از دیگر سخنرانان برنامه بود که در سخنانی بیان داشت: افرادی که از نظر فکری وابسته به کشورهای بیگانه هستند از کمبود امکانات حداکثر بهره ‌برداری را می‌کنند تا به هدف های خود دست یابند.

**پژوهش‌های علوم انسانی و چالش‌های پیش رو
نشست «پژوهش های علوم انسانی و چالش های پیش رو» در سرای اهل قلم خانه کتاب برگزار شد. سیدفرید العطاس استاد جامعه شناسی دانشگاه ملی سنگاپور با اعلام این که نخستین بحث در علوم انسانی، نگاه یا بینش شرق شناسی است، گفت: وقتی در اواسط سده 19 میلادی در کشورهای اسلامی و غیراسلامی این بینش ایجاد شد، شماری از اندیشمندان غیرمسلمان، به نقد نگاه شرق ‌شناسانه در علوم انسانی پرداختند. علت نقد آنها دریافت نکردن پاسخ این بینش در جامعه بود. نکته قابل توجه درباره چنین نقدهایی این است که در سه تا پنج نسل گذشته، گامی رو به جلو مشاهده نمی شود و در نخستین رویارویی با شرق شناسی نکته جدیدی بازگو نمی شود.

«بیژن عبدالکریمی» عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه عقلانیت علمی در سنت تاریخی کشور شکل نگرفته است، اظهار داشت: به همین دلیل تا به امروز تئوری ها و پژوهش های اصیل در کشور ایجاد نشده است. علم نوین فقط در سنت تاریخی متافیزیک یونانی ظهور کرد و در هیچ یک از سنت های نظری تاریخی دیگر، از جمله در سنت نظری تاریخی ایران، علم به معنا و مفهومی که در غرب متولد شد، شکل نگرفته است.

عبدالکریمی در پاسخ به این سوال که چرا علوم انسانی در ایران کارا نیست، اظهار داشت: آیا در کشور جهان سوم چیزی به نام علوم انسانی وجود دارد؟ شبکه مفهومی علوم انسانی جدید با عقلانیت علمی در ارتباط است و عقلانیت علمی، در استمرار سنت یونانی شکل گرفت، پس برای اینکه علوم انسانی و عقلانیت به خلاقیت سازنده تبدیل شود، باید میان این سه علم ارتباط برقرار کرد.

«سیدجواد میری» عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به اینکه جامعه شناسی در ایران مساله ‌‌مند نیست، اظهار داشت: افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند، جایی که ایستاده ‌اند را نمی شناسند. به همین صورت در حوزه معرفت، اگر مقام را نشناسید و سنتی نداشته باشید، نمی توانید مشکل های سیاسی را در قالب مساله یا problem بررسی کنید.

**هشتادمین سال نهاد مردم شناسی در ایران
همایش ملی هشتادمین سالگرد نهاد مردم شناسی در ایران با حضور شخصیت‌های فرهنگی و مردم شناسان در موزه اسلامی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد.

«سید احمد محیط طباطبایی» مشاور رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی در این همایش در سخنانی با اشاره به اینکه شورای عالی موزه ها هر سال محوری را تعیین و حول آن فعالیت موزه ها را ترسیم می‌کند، گفت: موزه ها روایتگر چالش های جامعه و گفتن ناگفتنی ‌ها در موزه» به عنوان محور امسال فعالیت ها نام برد.

محیط طباطبایی یک پایه این گفتمان را در حوزه مردم شناسی و شناخت هویت های فرهنگی مردمانی دانست که تشکیل دهنده گرو ‌های مختلف در جامعه و جهان هستند.

«سیدطه هاشمی» معاون فرهنگی و امور دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: رشته مردم شناسی می‌تواند با حفظ داشته ‌های گذشته زمینه انتقال به آینده را به گونه ‌ای فراهم کند که بریدگی و شکافی ایجاد نشده و هویت ملی و فرهنگی به خوبی به آینده منتقل شود.

**چالش ها و فرصت های منطقه ای و تاثیر مسایل نوظهور بر نظم امنیتی منطقه ای در غرب آسیا
یکی از نشست های نخستین کنفرانس امنیتی تهران با هدف بررسی چالش ها و فرصت های پیش روی نظم امنیتی منطقه ای غرب آسیا با عنوان «چالش ها و فرصت های منطقه ای و تاثیر مسایل نوظهور بر نظم امنیتی منطقه ای در غرب آسیا» در سالن اجلاس سران، با حضور استادان برجسته دانشگاه های کشور برگزار شد.

«عبدالامیر نبوی» پژوهشگر ارشد پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه با اشاره به اوضاع ناآرام منطقه تصریح کرد: بالا گرفتن ستیز و درگیری در پی ناکامی مطالبات تحول خواهانه در اغلب کشورهای خاورمیانه عربی پس از 2011 میلادی به جنگ داخلی در برخی موارد منجر شده و این وضعیت احتمال بازتعریف مرزهای سیاسی و تجزیه کشورهایی چون سوریه، عراق، لیبی و یمن را مطرح کرده است.

«محمود رضا گلشن پژوه» کارشناس سیاسی نیز در این نشست در سخنانی بیان داشـت: در سال های پس از جنگ جهانی دوم، مفهوم حقوق بشر در پاسخ به مطالبه ها و توجه های اجتماعی و سیاسی معاصر، عرصه بسیار گسترده ای را به خود اختصاص داد. اگرچه مفهوم حقوق بشر و احترام به شان انسان ها از دیرباز مطرح و در زمره آموزه های ادیان و اصول اخلاقی بوده است اما اقبال عمومی به آن و تلاش برای حمایت از این موضوع در دهه های گذشته چندین برابر شده است.

گلشن پژوه با تاکید بر اهمیت این موضوع، گسترش حوزه حقوق بشر و توجه روزافزون به این مساله را به دلیل رشد آگاهی های اجتماعی و ابزارهای ارتباطی دانست و با مطالعه موردی وضعیت حقوق بشر در کشورهای عربستان، بحرین، قطر، امارات و کویت نتیجه گرفت که این روند به ویژه در 2 کشور عربستان و بحرین هر روز وخیم تر می شود.

**بیوتروریسم و حقوق بشر
موسسه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران نشستی را با موضوع بیوتروریسم و حقوق بشر برگزار کرد.
«علی کرمی» مدرس مرکز تحقیقات بیولوژی مولکولی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله نخستین سخنران این نشست بود که از نگاه پزشکی و علوم بیولوژیک به بررسی و توصیف بیوتروریسم پرداخت. به گفته کرمی، تروریسم یعنی ایجاد هراس و دهشت آفرینی و زمانی که کلمه بیو قبل از تروریسم می آید یعنی دهشت آفرینی به وسیله عوامل بیولوژیک.
اکنون بیوتروریسم در بعد بین الملل اهمیت ویژه ای پیدا کرده و کنوانسیون های متعددی در این زمینه تشکیل شده که ایران عضو آنها است اما بعضی مانند رژیم صهیونیستی عضو هیچ یک از این کنوانسیون های بین المللی نیستند.

کرمی در ادامه افزود: در ایران باید علیه بیوتروریسم به صورت سیستماتیک و نه جزیره ای کار کرد. بیوتروریسم در منابع کشاورزی و دامی و صنعت وارد می شود. آب و مواد غذایی انسان ها را آلوده می کند و اگر ما انسان ها به حقوق خود آگاه باشند، می توان با خطرهای آن مقابله کرد.

«محمود عباسی» معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری و دانشیار و مدیر گروه حقوق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این نشست بر لزوم توجه همگانی به خطر بیوتروریسم تاکید کرد.

عباسی در آغاز سخنان خود گفت: در گذار از مرزهای جنایت و جباریت تاریخ، در نیمه نخست قرن بیستم میلادی بشر با عبور از میلیون ها جنازه و زخمی و آواره، خویشتن را در 1948 میلادی، با کشف و تدوین اعلامیه جهانی حقوق بشر به ساحل نجات رساند؛ اعلامیه ای که در پرتو آن کرامت انسانی به عنوان عصاره هستی، عصاره خلقت آدمی و بالاترین و برترین ارزشی که می توان برای حیات بشری قایل شد معنا و مفهوم یافت.

وی افزود: ملت ایران ملتی تاریخی و با فرهنگ است که هرگز آغازگر هیچ جنگی نبوده اما از طرف کسانی که ادعاهای حقوق بشری را مطرح می سازند، هدف هجوم قرار گرفته است و به این دلیل است که باید به جنبه های انسانی بیوتروریسم بیش از پیش توجه شود.

**کمیسیون رسانه
«کمیسیون رسانه» عنوان یکی از نشست های تخصصی سی امین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی بود که در هتل آزادی تهران برگزار شد.

نخستین سخنران این نشست «رضا شاکری» مدیرعامل خبرگزاری «تقریب» بود که در سخنانی به اهمیت نقش رسانه ها در دنیای کنونی پرداخت و گفت: استکبار هزاران شبکه و رسانه تاسیس کرده اما هدایت آنها ثابت است و مرکز کنترل ثابت دارند اما متاسفانه امروز اتحادی در رسانه های اسلامی دیده نمی شود و مرکز یکسانی که بتواند رسانه های جهان اسلام را به درستی هدایت کند، وجود ندارد.

«زکریا قمرالدین» نماینده مجمع تقریب در لبنان دیگر سخنران این نشست بود که تاسیس یک پایگاه اینترنتی مشترک و وحدت آفرین را پیشنهاد داد که بتواند به شبهه های دینی پاسخ گفته و سیاست های دروغین امپراتوری رسانه ای آمریکا در منطقه را افشا کند.

«محمدحسین آزادبخت» از فعالان رسانه ای بود که به بیان نظرهای خود در این نشست پرداخت. به گفته وی نخستین کاری که باید در زمینه حفظ و وحدت جهان اسلام به آن پرداخت، توجه به اهمیت رسانه در شکل گیری وحدت اسلامی است.

«عقیل کاظمی» اندیشمند عراقی نیز سخنانی در زمینه اقدام‌ تکفیری ها در رسانه ‌ها گفت: آنها هیچ گاه چهره دقیقی از اسلام ارایه نمی دهند. امید است رسانه های معتدل جهان اسلام بتوانند، راهکاری برای مقابله با تکفیری ها بیایند.

«سید موسی موسوی» قایم مقام مجمع تقریب نیز در سخنانی تاکید کرد: پیروزی انقلاب اسلامی ایران و فضای جدیدی که در جهان اسلام به وجود آمد، باعث گرایش عظیم و گسترده ای به اسلام شد.

«علی کریمیان» دبیر کل اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی دیگر سخنرانی بود که به نقش مهم رسانه در زندگی اجتماعی پرداخت و گفت: امروز رسانه به عضوی از خانواده و همدمی برای مردم تبدیل شده است. رسانه هم نقش سازنده دارد و هم تخریبی اما در دنیای کنونی نقش تخریبی آن بیشتر از نقش سازنده آن است. از این رو برای محفوظ ماندن از آسیب های رسانه ای باید سواد رسانه ای در جهان اسلام تقویت شود.

** یکصد و دهمین سال خدمات علمی و فرهنگی کتابخانه مجلس
نشست «یکصد و دهمین سال خدمات علمی و فرهنگی کتابخانه مجلس» با رونمایی از کتاب «وکالت ایرانی» در کتابخانه مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

«حجت الاسلام سیدرضا تقوی» رییس شورای سیاستگذاری ائمه ‌جمعه با اشاره به کتاب «وکالت ایرانی» اظهار کرد: کتاب حسن سبحانی اثر ارزشمندی بود که برشی از فعالیت مجلس شورای اسلامی در دوره پنجم، ششم و هفتم را روایت کرده است. مولف کتاب یکی از منظم ترین نماینده ‌هایی محسوب می شود که مجلس به خود دیده است.

«حسن سبحانی» نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: کتاب «وکالت ایرانی» تصویری واقعی از همه اتفاق هایی به شمار می رود که طی 4383 روز بر یک نماینده مستقل مجلس گذشته است و می‌توان با کسب اطمینان به آن ارجاع و استناد داد.

وی افزود: مطالبی که در این کتاب نوشته‌ شده حاوی دیدگاه ‌ها، گفت وگوهای جلسه علنی، اقدام ها، مواضع سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، اظهارنظرها، مراجع ها، ملاقات ‌ها، تحقیق ها و از این قبیل در طول سه دوره نمایندگی بوده و به این دلیل آنها بی‌کم و کاست آورده‌ شده است.

«محمدرضا مجیدی» رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس در ادامه این نشست گفت: اینجا قبل از هر چیزی، کتابخانه پارلمان و در خدمت نمایندگان است و این آمادگی را دارد تا مجموعه خاطرات، یادداشت ها، تجربه ها، اسناد، مدارک و مستندهای آنها را گردآوری و منتشر کند.

** کودکان حاشیه نشین و آفت ازدواج زودرس
نخستین سمینار ازدواج کودکان با هدف بررسی عوامل و پیامدهای آن در مناطق حاشیه نشین کشور در دانشگاه علم و صنعت تهران برگزار شد.

«زهرا رحیمی» مدیر عامل جمعیت امام علی(ع) نخستین سخنران سمینار بود که هدف از برگزاری آن را چنین تشریح کرد: این سمینار نه با هدف ساختارشکنی، خودنمایی، سیاه نمایی و ... بلکه برای بیان بخشی از مشکل جامعه یعنی ازدواج کودکان و مددکاری جامعه برگزاری شده است. جامعه با مساله ازدواج کودکان به صورت ملموس دست به گریبان بوده و تاکنون راهی برای حل آن نیافته است. جمعیت امام علی(ع) با کودکان بسیاری سروکار دارد که در اوج استعداد، توانمندی و محرومیت به دلایل بیرونی و تهدیدهای موجود در مسیر پدیده ای به نام ازدواج قرار می گیرند.

«شهلا اعزازی» جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان دومین سخنران این سمینار درباره «جایگاه کودک همسری در جامعه امروز» سخن گفت. اعزازی نخست به تفاوت جایگاه کودک در جوامع سنتی و پیشرفته اشاره کرد و گفت: اهمیت و جایگاه کودکان در 2 جامعه سنتی و مدرن با هم تفاوت دارد. به گفته تاریخ نگاران اجتماعی، تا پیش از شروع دنیای مدرن، جوامع زندان بزرگی برای کودکان بودند، چرا که کودکان گروهی تشکیل می دادند که حق و حقوقی نداشتند و مانند برده ها با آنان رفتار می شد. گمان عمومی این بود که کودک، بزرگسالِ کوچک اندام است. با شروع مدرنیته، تفاوت کودکان با بزرگسالان نمایان شد و مراحل گوناگونی به خود گرفت. بنابراین اطلاعات بیشتر و قوانین حمایتی مانند منع کار کودکان و آموزش اجبازی بیشتر شد. کودک در دوران پیشامدرنیته نتیجه خواسته یا ناخواسته رابطه زناشویی زن و شوهر بود. کودکان در این دوره بدون مراقبت خاصی رشد می کردند و در معرض انواع آسیب ها بودند. در این دوره وظیفه کودکان پسر امتداد نام خانوادگی و نیروی کار برای خانواده و دختران پایه های ازدواج های سیاسی و اقتصادی شد. جامعه پذیری کودکان نیز در این دوره صورت نمی گرفت اما با شروع مدرنتیه رده بندی سنی مانند نوزاد، نوپا، پیش دبستانی، دبستانی، نوجوان و جوان صورت گرفت و کودکان جایگاه و اهمیتی ویژه یافتند.

«سیده فاطمه ذوالقدر» نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه سمینار، ازدواج دختران و پسران در سن پایین در مناطق محروم و حاشیه شهرها را یکی از معضل های اجتماعی دانست و گفت: این گونه ازدواج ها ریشه هایی مانند فقر، فرهنگ پایین خانواده ها، نبود مدرسه و آموزش های کافی به ویژه در مناطق مرزی و حاشیه ها دارد. دختران به دلیل طی نکردن دوره کودکی و نوجوانی خود، در آینده با مشکل های زیادی مواجه خواهند شد و نمی توانند به عنوان مادران خوب به تربیت نسل آینده بپردازند.

«شیرین احمدنیا» معاون پیشگیری از آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در بیان راهکارهای کاهش و جلوگیری ازدواج در سن کودکی افزود: مبارزه با فقر، آموزش و ارتقای آگاهی خانواده ها به ویژه والدین، شناساندن مسوولیت والدینی در برابر کودکان، توانمندسازی جوانان، به رسمیت شناختن توانمندی و ظرفیت کودکان، بازبینی قوانین، اصلاح رویه های فرهنگی همسرگزینی، ضرورت نیل فرد به بلوغ در ابعاد روانی و اجتماعی و تشویق به داشتن نقش مادریِ ایمن، از جمله راهکارهای جلوگیری از وقوع این ازدواح ها است.

«ثریا عزیزپناه» رییس هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان به عنوان آخرین سخنران این بخش از سمینار گفت: یکی از عمده مسایلی که حاشیه نشینی را به وجود آورده جابجایی جمعیت روستایی و شهری است. اکنون بیش از 80 درصد جمعیت در شهرها زندگی می کنند و این در حالی است که اغلب روستاییانِ شهرنشین شده در حاشیه شهرها ساکن شده اند. این مناطق از هرگونه امکانات شهری، بهداشتی، آموزشی و رفاهی محروم اند و در آن ها شکاف درآمدی با شهر وجود دارد. این جابجایی جمعیتی یکی از عوامل تشدید کننده ازدواج کودکان است.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مهدی احمدی** انتشار دهنده: شهربانو جمعه
**پژوهشم**9370**9368**9131**
*ایرنا مقاله کانالی برای انعکاس مقاله های اندیشکده ها - پژوهشکده ها - دانشکده ها - مراکز تحقیقاتی و رسانه های ایران وجهان*
Irnaarticle@

اطلاعات تکميلي

خواندن 1143 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب