سه شنبه, 30 آذر 1395 ساعت 14:13

پژوهش از یک کالای تزئینی باید به یک محصول عملیاتی تبدیل شود

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: پژوهش و نتایج مطالعاتی باید از کالای تزیینی در کشور به یک محصول عملیاتی تبدیل شود و باید بتوان از پژوهش‌ها استفاده عملیاتی کرد.
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان روز سه شنبه در آیین تجلیل از برگزیدگان پژوهش آموزش و پرورش استان سمنان در سالن شهید مطهری این شهر، افزود: مجموعه ای از پژوهش ها فقط در قفسه های کتابخانه وجود دارند و باید بتوان از این پژوهش ها به درستی استفاده کرد و از آن ها بهره برد.
وی با بیان این که تحقق استفاده عملیاتی از پژوهش ها در گرو فرهنگ سازی پژوهش، تحقیق و مطالعه بیشتر است، ادامه داد: باید فرهنگ سازی پژوهش از دوران کودکی و در مدارس انجام شود.
معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: پژوهش و تحقیق درمانی برای رفع کاستی ها، پیشگیری و جلوگیری از کاستی ها و پیشران برای رسیدن به اهداف پیش رو است.
وی با تاکید بر ضرورت نهادینه کردن فرهنگ مطالعه و پژوهش در جامعه، اضافه کرد: فرهنگ سازی در این زمینه باید در کلاس درس اتفاق بیفتد و معلم ها در این راه وظیفه مهمی را بر عهده دارند.
** انسانی که بدون علم حرف بزند عدالت ندارد
حجت الاسلام محمدیان گفت: در جامعه امروزی و با وجود سیطره مدرک محوری بر جامعه، بسیاری از افراد بدون مطالعه و تحقیق و یا با آمارسازی صحبت می کنند.
وی ادامه داد: هر فردی که حرف می زند باید معرفت در آن حوزه را داشته باشد، اما امروزه بسیاری از اظهارنظرها مبتنی بر علم نیست و بسیاری از افراد در مباحث سیاسی، حل مشکلات اقتصادی، طرح های عمرانی و تالیف کتاب درسی، بدون واقف بودن بر آن موضوع به بیان نظرات خود می پردازند.
معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: دانش آموزان از سنین پایه یادبگیرند که تمام حرف های آن ها باید بر مبنای علم و مطالعه باشد و نیاز است بدانند آنچه می گویند و می نویسند باید مستند باشد.
معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: برای تحقق این امر مهم، کتاب های درسی بر پایه پاسخ به سه سوال چیست، چرا و چگونه، تدوین شده است و امید این با کمک معلم ها این شعار تبدیل به شعور شود، زیرا هدف آموزش و پرورش تنها حفظ درس توسط دانش آموزان نیست، این سازمان به دنبال افزایش اطلاعات دانش آموزان، ایجاد خلاقیت برای آن ها است.
وی یادآور شد: بر این مبنا در پایه ششم دانش آموزان درس تفکر و پژوهش می خوانند تا بدانند نباید هر شایعه ای باور کنند و پژوهش و تحقیق درست را فرا بگیرند.
** تحقیق و پژوهش در فضای سیال میسر می شود
معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: مخاطب اصلی پژوهش و تحقیق انسان است و انسان دارای اختیار است و ویژگی اصلی تعلیم و تربیت این است که با موجودی سیال سر و کار دارد.
حجت الاسلام محمدیان افزود: بسیاری از انسان ها در مسیر طولانی زندگی خود برای خود معلم و مرشدی را بر می گزینند، اما در راه دچار لغزش می شوند و از مسیر اصلی خود دور می شوند.
وی ادامه داد: برخی دیگر از ابتدا راه کج را برای خود برمی گزینند، اما در میان راه با انسانی آشنا می شوند و آن فرد راه درست را به او نشان می دهد که برای هر 2 این موارد شواهد تاریخی فراوانی وجود دارد.
وی گفت: انسان در حوزه های مختلفی استعداد دارد که باید هر یک از استعدادهای او در زمینه های مختلف شکوفا شود و نیاز است انسان در راه درست به سمت مسیر شکوفایی استعدادهای خود حرکت کند و حمایت شود.
معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: دانش آموزان باید توسعه متعادل و متوازن برای ورود به رشته ها را داشته باشند و نباید همه آن ها به سمت شاخه های نظری بروند و باید هر کس با توجه به استعداد خود، راه درست و رشته درست را انتخاب کند.
وی با بیان اینکه از هر 36 دانش آموز یک نفر می تواند به رشته های پزشکی ورود پیدا کند، ادامه داد: امکان ایجاد اشتغال در شاخه فنی حرفه ای و کار و دانش بیشتر از شاخه های نظری است.
معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: معلم ها و مشاوران با انجام تحقیق و پژوهش در این زمینه می توانند بسیار موثر واقع شوند و نشان دهند که شاخه های فنی و حرفه ای و کار و دانش آینده بهتری نسبت به دیگر شاخه ها دارد و برای این امر، پژوهشگران می توانند به نیازهای منطقه و کشور بر اساس آمایش سرزمین توجه کنند.
در این آیین، از 23 معلم پژوهنده و پژوهشگر برتر استان سمنان، پژوهشگران برتر دانش آموز و دانشجو معلم های برتر با حضور حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان معاون وزیر آموزش و پرورش، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، محمدرضا خباز استاندار، محمدرضا جهان مدیرکل آموزش و پرورش استان و حجت الاسلام محمدباقر عبدوس امام جمعه موقت سمنان تجلیل شدند.
بیستم تا بیست و ششم آذر هفته ملی پژوهش نام گذاری شده است.
استان سمنان حدود 120 هزار دانش آموز دارد.
7341/6103
خبرنگار: خدیجه سلطانی پور ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان

اطلاعات تکميلي

خواندن 800 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار