سه شنبه, 30 آذر 1395 ساعت 09:53

پای تمام وعده هایم با مردم تا روز آخر مسئولیت خواهم ایستاد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
روزنامه ایران با درج گزارشی نوشت: روز گذشته با حضور رئیس جمهوری، جمعی از اعضای دولت، برخی از اعضای شورای نگهبان، حقوقدانان و استادان برجسته حقوق دانشگاه‌های کشور، وکلا و فعالان حقوقی، همایش «قانون اساسی و ملت» برگزار و در آن، از منشور حقوق شهروندی، رونمایی شد. با امضای این منشور از سوی حجت ‌الاسلام حسن روحانی در پایان این مراسم، یکی دیگر از وعده‌های انتخابات رئیس دولت یازدهم، وارد فاز اجرایی شد.
در ادامه این گزارش می خوانیم: رئیس جمهوری در سخنان خود، علاوه بر آنکه دولت و همه کارکنان دستگاه‌های اجرایی را به اجرای این منشور موظف کرد، از قوای مقننه و قضائیه و نیز سایر ارکان و بخش‌های کشور نیز خواست تا در اجرای این منشور به دولت یاری رسانند. رئیس دولت تدبیر و امید، از مردم نیز خواست با آگاهی از حقوق شهروندی خود، این حقوق را از دستگاه‌های مختلف مطالبه کنند تا راه برای اجرای این منشور هموار شود.

** مبنایی برای پایداری و انسجام ملی
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی در سخنان خود، با برشمردن برخی از وعده‌های انتخاباتی خود به مردم، تأکید کرد که پای وعده هایم درباره حقوق جوانان، بانوان، اقلیت‌های دینی و قومی ایستاده ام. وی با بیان اینکه منشور حقوق شهروندی برنامه و خط مشی دولت یازدهم براساس اختیارات منبعث از قانون اساسی است، کارکنان دولت را به اجرای منشور حقوق شهروندی موظف کرد و از همه استادان، گروه ها، هنرمندان، نخبگان و رسانه‌ها خواست در ترویج و تحکیم حقوق شهروندی بکوشند.

رئیس جمهوری، اجرای منشور حقوق شهروندی را مبنای پایداری برای امنیت کشور و پایه مناسبی برای انسجام و وحدت ملی و توسعه کشور دانست و اظهارکرد: هیچ‌کس از قانون مستثنی نیست و همه باید در چارچوب قانون حرکت کنیم. روحانی با اشاره به تقارن رونمایی از این منشور با ماه ربیع‌المولود؛ ماه تولد عدالت، قسط و برابری و ماه ولادت امام علم و دانش و آزادی بیان و نیز همزمانی آن با ماه آذر، ماه همه‌پرسی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماه تصویب حقوق بشر در سازمان ملل متحد و همچنین ماه فرمان 8 ماده‌ای امام راحل، گفت: بسیار خرسند هستم که امروز به یکی از مهم‌ترین وعده‌هایم جامه عمل پوشانده می‌شود و به یکی از آرزوهای دیرینه خود می‌رسم.

** اسلام جز حکومت قانون نیست
رئیس شورای عالی امنیت ملی تأکید کرد: اسلام چیزی جز حکومت قانون نیست و بزرگ‌ترین امتیاز پیامبر گرامی اسلام(ص) در حدود 1400 سال پیش برقراری حکومت قانون بود.

وی با اشاره به اینکه در حکومت قانون، پیامبر به‌عنوان نبی و بالاترین مقام حق نداشت ذره‌ای از قانون الهی تخلف کند، افزود: در کجای دنیا و کدام قانون سراغ دارید که خطاب به پیامبر(ص) چنین آمده باشد که «نزدیک بود از مسیر حق به سمت مسیر باطل کمی تمایل پیدا کنی که اگر این چنین می‌شد دو برابر همه تو را در دنیا و آخرت تنبیه می‌کردیم» این بیان کتاب قانون، قرآن مجید نسبت به پیامبر اسلام(ص) است.

روحانی با تأکید بر اینکه هیچ‌کس از قانون مستثنی نیست، گفت: همه باید در چارچوب قانون حرکت کنیم و تمام اتباع کشور در برابر اجرای قانون مساوی هستند و این اصل صریح قانون اساسی است.

رئیس‌ جمهوری تصریح کرد: اگر به دنبال منافع کشور و حکومت قانون هستیم، هیچ فرد، نهاد، گروه و رسانه‌ای نباید حاشیه امنیتی داشته باشد. همه در برابر قانون مساوی هستند و در قانون استثنا، نورچشمی و فرد و گروه وابسته به این طرف یا آن‌ طرف وجود ندارد.

وی با بیان اینکه می‌پذیرم و درست است که انقلاب اسلامی تمام نشده است، افزود: اگر انقلاب اسلامی تمام شده بود، امروز شاهد شرایط دیگر و بهتری در سراسر کشور بودیم. تا زمانی که تبعیض، فساد و گردن کشی‌ها وجود دارد، انقلاب اسلامی تمام نشده است، باید به روزی برسیم که شاهد مدینه پیامبر اسلام(ص)و حکومت عدل اسلام در سراسر این سرزمین باشیم.

** رشداقتصادی همراه با تورم یک رقمی
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه یکی از وعده‌هایم به ملت بزرگ ایران از آغاز دولت یازدهم تبیین منشور حقوق شهروندی بود، ادامه داد: به مردم وعده‌های دیگری هم داده بودم و بر پای همه آنها تا آخرین روز مسئولیتم خواهم ایستاد. وی افزود: درباره حقوق جوانان، بانوان و اقلیت‌های دینی، مذهبی و اقوام نیز وعده داده‌ام و پای آنها ایستاده‌ام. همچنین به مردم وعده‌ داده‌ام که اقتصاد ایران را نجات خواهم داد و امروز در آخرین سال دولت یازدهم خوشحالم که مردم هم شاهد تورم تک‌ رقمی و هم رشد اقتصادی هستند به نحوی که رشد اقتصادی 6 ماهه اول امسال، در مقایسه 6 ماهه اول پارسال، 4.7 شده است و از تابستان امسال در مقایسه با تابستان پارسال شاهد اشتغال خالص 700 هزار نفر در کشور هستیم.

رئیس‌ جمهوری با بیان اینکه وعده من نجات اقتصاد کشور از سراشیبی سقوط بود و به مردم وعده دادم که سانتریفیوژها می‌چرخد و کارخانه‌ها هم به حرکت خود ادامه خواهند داد، خاطرنشان کرد: در 8 ماهه اول امسال بیش از 15 هزار و 600 کارگاه متوسط و کوچک که یا راکد بودند یا با تمام ظرفیت کار نمی‌کردند، با تسهیلات بالای 11 هزار میلیارد تومان کاملاً فعال شده‌اند، پس چرخ کارخانه‌ها به حرکت درآمده است.

رئیس شورای اقتصاد اضافه کرد: چرخ کارخانه‌های مشترک ایران با کمپانی‌های خارجی هم به حرکت درآمده و اسفند امسال نخستین خودروی مشترک ایران و فرانسه که حدود 30 درصد آن صادراتی خواهد بود عرضه می‌شود و مردم خواهند دید که چرخ اقتصاد در کشور به حرکت درآمده‌ است.

روحانی ادامه داد: امروز به جای سانتریفیوژهای «آی آر یک»، مدل‌های «آی آر 8» که جزو مدرن‌ترین سانتریفیوژهایی است که ایران به آن دست یافته و از پیشرفته‌ترین سانتریفیوژها است که به حرکت درآمده و علاوه بر آن فرمان شروع فعالیت پیشران هسته‌ای به‌عنوان یک حرکت بزرگ در زمینه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای از طرف رئیس جمهوری صادر شد و دیروز (یکشنبه) به رئیس آژانس بین‌المللی هسته‌ای اعلام کردم که در ساخت پیشران‌های هسته‌ای باید آژانس از لحاظ فنی به ایران کمک کند و بزودی علاوه بر سانتریفیوژها، پیشران هسته‌ای هم به حرکت درخواهد آمد.

** تسهیل اجرای قانون اساسی
رئیس‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه سخنان خود با اشاره به معنای حقوق شهروندی، گفت: منشور حقوق شهروندی، قانون اساسی نیست، اما راه را برای اجرایی کردن آن تسهیل می‌کند، همچنین منشور حقوق شهروندی، قانون موضوعه کشور نیست، اما تضادی هم با قوانین موضوعه کشور ندارد. تبیین منشور حقوق شهروندی در راستای اجرای اصول 113، 134، 121 قانون اساسی است.

روحانی با اشاره به اینکه اصل 113 قانون اساسی، رئیس جمهوری را مسئول اجرای قانون اساسی می‌داند، با طرح این سؤال که چرا این وظیفه بر دوش رئیس‌ جمهور آمده است، تصریح کرد: این بدان دلیل است که تنها فردی که در کشور با رأی همه مردم کشور و در سطح ملی انتخاب می‌شود، فقط رئیس جمهوری است. بسیاری از افراد منتخب حوزه انتخابیه خود و برخی نیز به طور غیرمستقیم با رأی نمایندگان انتخاب می‌شوند، اما فقط یک نفر با رأی مستقیم ملی برگزیده می‌شود، لذا قانون اساسی این وظیفه را بر دوش رئیس‌ جمهوری گذاشته است و این چه وظیفه سخت و سنگینی است، در شرایطی که برخی حتی تحمل شنیدن بعضی از اصول قانون اساسی را ندارند و در حالی که فصل سوم قانون اساسی از اصل 19 تا 42 به حقوق ملت تعلق دارد، با توجه به چنین شرایطی باید این اصول را پنهان کنیم.

روحانی افزود: رئیس جمهوری طبق اصل 121 قانون اساسی، قسم یاد می‌کند تا حامی حقوق ملت و آزادی مردم و سایر حقوق اساسی ملت باشد و همین قانون در اصل 134 به رئیس جمهوری اختیار می‌دهد تا با مشورت با وزرا، برنامه و خط مشی دولت را تعیین کند.
رئیس‌ جمهوری، منشور حقوق شهروندی را برنامه و خط مشی دولت یازدهم عنوان و اظهارکرد: امروز دولت یازدهم با رونمایی از این منشور، قصد دارد عزم خود را برای اجرای حقوق شهروندی به نمایش بگذارد.

روحانی با بیان اینکه دولت یازدهم از آغاز فعالیت خود مقید به اجرای قانون بوده است، خاطرنشان کرد: دولت در تمام سال‌های گذشته بجز پارسال، به خاطر اطلاع از نتیجه برجام لوایح بودجه را در ماه آذر به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرده است و تمام تلاش دولت این است که قانون را اجرا کند. حتی تدوین حقوق شهروندی هم در صد روز اول انجام شد و در پایان صد روز پیش‌نویس اولیه آن در سایت دولت قرار گرفت تا مردم و صاحبنظران درباره آن اظهار نظر کنند و شخصاً جلسات متعددی را در زمینه حقوق شهروندی برگزار کردیم تا امروز به صورت کامل در اختیار مردم قرار بگیرد. البته حقوق شهروندی که دارای 120 ماده است عاری از ایراد و اشکال نیست و ممکن است باز هم نظرات و دیدگاه‌هایی برای تکمیل آن وجود داشته باشد و با گذر زمان کامل ‌تر شود.

** الزام دولت به اجرای منشور
رئیس‌ جمهوری، دولت به معنای قوه مجریه، رئیس‌ جمهور، همه وزرا، معاونان، کارکنان دستگاه‌های اجرایی و کارمندان دولت در سراسر کشور خود را موظف به اجرای تک تک مفاد منشور حقوق شهروندی دانست و اجرای آن را برای دولت الزام‌آور اعلام کرد.

روحانی گفت: براساس اصل 134 قانون اساسی، منشور حقوق شهروندی را برنامه و خط مشی دولت یازدهم اعلام می‌کنم و همه کارکنان دولت در سراسر کشور، موظف و ملزم به اجرای آن هستند و از آنجایی که از قانون اساسی و قوانین موضوعه اقتباس شده است همه باید نسبت به اجرای این منشور اهتمام داشته باشند و لذا از قوه مقننه و قضائیه و سایر دستگاه‌ها و نهادها هم درخواست می‌کنم که دولت را در اجرای حقوق شهروندی یاری کنند چرا که در کنار هم می‌توانیم این منشور را بخوبی اجرا و عملیاتی کنیم.

رئیس جمهوری تأکید کرد: اجرای منشور حقوق شهروندی به نفع همه است چرا که مبنای پایداری برای همه کشور و پایه مناسبی برای انسجام، وحدت ملی و توسعه است. تمام اتباع کشور از حقوق شهروندی مساوی برخوردارند و همه امکانات شهر و کشور طبق قانون اساسی و قوانین موضوعه، فارغ از تعلق خاطر به دین، مذهب، قوم، ‌حزب و جناح خاصی برای همه یکسان است.

وی خاطرنشان کرد: منشور حقوق شهروندی، طنین ندایی است از سوی ملت ایران در برابر برخی کشورهای غربی پرادعا که تصور می‌کنند در حقوق شهروندی از ملت‌های جهان سوم پیشی گرفته‌اند. امروز منشور حقوق شهروندی به دنیا اعلام می‌کند که جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی ایران از این ظرفیت برخوردار است که از تمام ویژگی‌های حقوقی نوین دنیای امروز در چارچوب فرهنگ اسلامی – ایرانی بخوبی استفاده کند و چنین نیست که حقوق شهروندی تنها به کشورهای اروپایی و به اصطلاح صنعتی تعلق داشته باشد بلکه قبل از هر چیز از آن ملت بزرگ ایران است.

** حقوق شهروندی دانستنی است
رئیس‌ جمهوری با بیان اینکه حقوق شهروندی قبل از هر چیز دانستنی است و همه باید نسبت به حقوق خود آگاهی داشته باشند، گفت: مدارس، دانشگاه‌ها، مطبوعات، فرهیختگان، شعرا و هنرمندان باید در آثار خود، حقوق شهروندی را آموزش دهند و در اجرای آن همه بویژه کارمندان دولت باید پیشگام باشند.
روحانی با اشاره به اینکه حقوق شهروندی اول دانستنی و سپس خواستنی است، خاطرنشان کرد: همه باید اجرای این حقوق را مطالبه‌گر باشیم و باید هر رئیس‌ جمهور، وزیر و مسئولی بداند که یکی از مطالبات مهم مردم ایران اجرای حقوق شهروندی است. بی‌تردید وقتی این حقوق دانستنی و خواستنی شد، اجرایی و عملیاتی هم خواهد شد و اجرای آن خواسته اسلام و قانون اساسی است.

** ضرورت قرائت کلمات امام(ره) در صدا و سیما
روحانی در ادامه با قرائت بند 6 فرمان 8 ماده‌ای امام راحل در آذر سال 1361، گفت: در این جمع باشکوه لازم می‌دانم جملاتی از فرمان 8 ماده‌ای امام راحل را بخوانم و لازم است کلمات امام را هر روز بخوانیم و تذکر دهیم و بخواهیم که به تک تک جملات آن عمل شود. در این بند آمده است، «هیچ‌کس حق ندارد به خانه، مغازه یا محل کار شخصی بدون اذن صاحب آنها وارد شود یا کسی را جلب کند یا به نام کشف جرم یا ارتکاب گناه، تعقیب و مراقبت یا نسبت به فردی اهانت کرده و اعمال غیراسلامی و غیرانسانی مرتکب شود یا به نوار ضبط کسی به نام کشف جرم یا کشف مرکز گناه گوش کند یا به دنبال اسرار مردم باشد یا اسراری که از غیر به وی رسیده، ولو برای یک نفر فاش کند. تمام این موارد جرم و گناه است و بعضی از آنها مستحق اعمال حد شرعی است.» امیدوارم صدا و سیما و روزنامه‌ها، گاهی بیانات امام را پخش و منتشر کنند و ما پیرو این امام هستیم و راه انقلاب اسلامی، راه امام(ره) و راه رهبر معظم انقلاب و راه عدالت و مسیر اخلاق، رفتار و سیره پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) است. رئیس‌ جمهوری در پایان سخنان خود پس از قرائت بیانیه‌ای، منشور حقوق شهروندی را رونمایی و سند این منشور را امضا کرد.

منبع: روزنامه ایران، 1395.9.30
**گروه اطلاع رسانی**9117**9131**انتشار دهنده: شهربانو جمعه

اطلاعات تکميلي

خواندن 791 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار