چاپ کردن این صفحه
دوشنبه, 29 آذر 1395 ساعت 18:05

منتقدان حرمت بزرگان سلف خود را نگاه دارند

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
دبیرعلمی سیزدهمین جشنواره نقد کتاب گفت: منتقدان باید حرمت بزرگان سلف را نگاه داشته و نقد سفارشی ننویسند.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا ، سید حسن اسلامی اردکانی روز دوشنبه در آیین سیزدهمین جشنواره نقد کتاب اظهارداشت: همواره در طول زندگی در حال نقد هستیم ، اما این نقدها خام ، عاطفی و احساسی هستند ، زمانی که بتوانیم قضیه را شخصی نکنیم به تدریج به آستانه نقد گام گذاشته ایم.
وی ادامه داد: ناقدان افرادی هستند که تولیدات فرهنگی جامعه را بررسی کرده و به ارتقای ذوق ادبی و علمی جامعه کمک می کنند از اینرو این افراد قابل تقدیر هستند.
اسلامی اردکانی با بیان اینکه جامعه همواره در مقابل ناقدان رفتاری دوگانه دارد افزود: هم نقد را می ستاییم و هم ظرفیت نقد پذیری را نداریم ؛ نخستین نکته در این مساله آن است که ناقدان حرفه ای عمل کنند، بدان معنی که این کار را بخشی از حرفه یا شغل خود قرار دهند و آن را استمرار بخشند.
وی خاطرنشان کرد: سنت نقد در کشور ما نهادینه نشده بنابراین لازم است به این جایزه و جشنواره اکتفا نشده و کار ادامه یابد.
دبیر علمی جشنواره نقد کتاب ، محتوای پربار ، ساختار منسجم و زبان صحیح را سه عنصر تاثیر گذار در نقد کتاب دانست و گفت: در این جشنواره مقالات خوب و با محتوایی وجود داشت اما به دلیل متناسب نبودن زبان نقد، همه مقالات حذف شدند.
به گفته وی نقد باید آنگونه باشد که جامعه علمی را قانع کند.
اسلامی اردکانی با بیان اینکه نباید فرهنگ هتاکی به نام نقد در جامعه رواج یابد افزود: باید عادت کرد در نقد به هیچ وجه از حوزه متن و نوشتار خارج نشد و سراغ نویسنده ، پیشینه و سابقه وی نرفت.
وی توضیح داد: به هیچ وجه نباید دنبال انگیزه های پنهان و پیدای صاحب اثر رفت زیرا به این ترتیب خواه ناخواه به وادی هتاکی قدم خواهیم گذاشت.

** تعداد مقالات این دوره دو برابر سال گذشته است
اسلامی اردکانی گفت: امسال یک هزارو 60 مقاله نقد را گردآوری کردیم که نسبت به دوره قبل رشد دو برابری داشته است ، از این تعداد 249 مقاله به مرحله داوری دوم رسید و در نهایت 23 مقاله در گروه های مختلف برگزیده شد.
وی اضافه کرد: در گروه فلسفه رقابت تنگاتنگ و داوری بسیار دشوار بود ، در برابر این حجم کار خوب در پنج گروه علوم قرآنی ، ادبیات عرب ، علوم سیاسی ، ایران و اسلام و روانشناسی و علوم تربیتی هیچ مقاله ای برتر شناخته نشد.
فراهنگ**1880**1540**1823خبرنگار: پروین اروجی : دریافت کننده: حمید بحرینیان* انتشار دهنده: طاهره نبی اللهی

اطلاعات تکميلي

خواندن 960 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب