دوشنبه, 29 آذر 1395 ساعت 08:36

گسترش مناسبات تهران- بلگراد/ مهمترین تحولات صربستان در سال 2016(بخش اول)

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
بلگراد- ایرنا، صربستان در سال 2016 گام های بلندی را در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی برداشته که در این میان افزایش همکاری با ایران، توسعه اقتصادی، شروع مذاکرات برای عضویت در اتحادیه اروپا و همچنین تحکیم مواضع خود در صحنه بین المللی را می توان نام برد.
به گزارش روز دوشنبه ایرنا، صربستان طی سال جاری میلادی با سیاستی قاطع توانست در سطح بین الملل تعادلی را در روابط خود با کشورهای خارجی ایجاد کند و در این میان سفرهای متعدد مقامات این کشور به جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد که صربستان و ایران در سال 2016 روابط خود را در سطوح مختلف بخصوص در زمینه های اقتصادی و فرهنگی ارتقاء دادند.

- صربستان به عنوان یکی از بنیانگذاران جنبش غیرمتعهدها و عضو ناظر در گسترش همکاری در زمینه های مختلف سیاسی، فرهنگی و به ویژه اقتصادی با ایران در سال جاری میلادی پیشرفت های قابل توجهی داشته که در این میان می توان به تاثیرات مثبت امضای 4 یادداشت تفاهم در چهاردهمین کمیسیون مشترک در تهران از پایان سال گذشته در توسعه همکاری های فرهنگی و اقتصادی و همچنین برنامه ریزی برای پانزدهیمن نشست این کمیسیون که قرار است در اوایل سال 2017 در بلگراد برگزار شود، اشاره کرد.
دیدارهای مقامات صربستان و ایران که در طی سال های اخیر در سطوح مختلف انجام شده بود در طی سال جاری میلادی نیز ادامه داشته و حاصل این دیدارها سیر صعودی گسترش روابط و همکاری های دو کشور در زمینه های مختلف است.
سفر ' تومیسلاو نیکولیچ' رئیس جمهوری صربستان به ایران در اوایل سال جاری میلادی را می توان نشانه عزم صربستان برای تقویت مناسبات تاریخی با ایران از آن یاد کرد که رئیس جمهوری صربستان در این سفر در مراسم گشایش پنجمین همایش بین المللی سمپوزیوم انجمن جهانی فدراسیون مغز و اعصاب در ایران که به ریاست پروفسور 'سمیعی' جراح بزرگ مغز و اعصاب کشورمان و جهان برگزار شده بود و در آن صد ها تن از اساتید و جراحان مغز و اعصاب کشورهای مختلف حضور داشتند، شرکت کرد.
رئیس جمهوری صربستان در این سفر با دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان دیدار و در باره گسترش روابط خوب و همکاری های اقتصادی در حوزه های مختلف گفت و گو و تبادل نظر کردند.

- حضور ایران در نمایشگاه گردشگری صربستان در بلگراد و همچنین شرکت در شصت و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد به عنوان میهمان ویژه که در حاشیه آن تفاهم نامه های فرهنگی بین ایران و صربستان امضا شده را می توان از زمره اقداماتی شمارد که افزایش همکاری های دو کشور را در زمینه فرهنگی موجب شده است.
'ولادان ووکوساولیویچ' وزیر فرهنگ و اطلاع رسانی صربستان و 'ابوذر ابراهیمی ترکمان'رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران در اکتبر امسال در بلگراد در زمان برگزاری نمایشگاه کتاب در زمینه فرهنگ، علوم، امور آموزشی، ورزش و جوانان توافق نامه همکاری امضا کردند.
این توافق نامه همکاری به مدت سه سال بر اساس کنوانسیون بین دو کشور در مورد همکاری در زمینه های آموزشی، علوم و امور فرهنگی بین دو کشور در دسامبر سال 1963 میلادی به امضا رسید.
ابراهیمی ترکمان پس از امضای این توافق نامه گفت که ایران و صربستان با همدیگر برای اجرایی کردن مفاد این توافق نامه که به همکاری در زمینه های آرشیو، برگزاری هفته فرهنگی و جشنواره فیلم کمک می کند،تلاش می کنند.
ووکوساولیویچ نیز این توافق نامه را سندی راهبردی و روز بزرگی در همکاری ایران و صربستان توصیف کرد.

- سفر «سینیشا مالی» شهردار بلگراد به تهران در سال جاری میلادی که در آن با «محمد باقر قالیباف» شهردار تهران در باره همکاری های شهری بین بلگراد و تهران گفت و گو کرد از دیگر مواردی است که در گسترش همکاری های صربستان و ایران مهم تلقی می شود.
همچنین در سفر شهردار بلگراد به تهران که در آن هیات 5 نفره از جمله مدیر عامل ایر صربیا بوده است در خصوص برقراری مجدد خط هوایی بین پایتخت های دو کشور صحبت شد.

** انتخابات زودهنگام پارلمانی در صربستان
- برگزاری انتخابات زود هنگام پارلمانی که یازدهمین انتخابات پارلمانی در این کشور از زمان نظام چند حزبی از سال 1991 به شمار می رود یکی از وقایع مهم صربستان در طی سال 2016 میلادی به شمار می رود که حزب حاکم پیشرو صربستان با کسب اکثریت آرای مردم به حکومت خود در غالب دولت جدید ادامه داد.
حزب پیشرو در یازدهمن دوره انتخابات پارلمانی صربستان با کسب 49.7 درصد آرا از حمایت اکثریت نمایندگان در مجلس برخوردار گردید.
حزب پیشرو با کسب بیش از 49 درصد آرا، 131کرسی در مجلس را بدست آورد که 6 کرسی از حد نصاب برای تشکیل دولت جدید بیشتر است. حزب پیشرو صربستان به رغم اینکه به تنهایی قادر به تشکیل دولت جدید بود ولی ترجیح داد که دولت جدید را با دیگر احزب و یا شخصیت های غیرحزبی تشکیل بدهد.

- پارلمان صربستان با 163 رای موافق در قبال62 رای مخالف به «آلکساندر ووچیچ» نخست وزیر صربستان و اعضای دولت وی که متشکل از 16 وزیر و 3 وزیر مشاور است رای اعتماد داد.
نخست وزیر صربستان پس از کسب رای اعتماد و ادای سوگند در برابر نمایندگان مجلس و رئیس جمهوری صربستان و همچنین سفرای خارجی مقیم در بلگراد گفت که دولت جدید صادقانه، مسئولانه و جدی در جهت منافع کشور فعالیت می کند و مهمترین هدف دولت اقتصاد و استاندارد بهتر برای تمامی شهروندان است.
وی همچنین از شهروندان صربستان برای حمایت قدردانی کرد و گفت: خواهان تلاش و مبارزه برای پیشرفت کشور هستیم که همه خواهان ماندن فرزندان خود در آن باشند که بتوانند بهتر از ما در آن زندگی کنند.
نخست وزیر صربستان اعضا و برنامه چهاردهمین دولت این کشور از زمان برقراری سیستم چند حزبی در این کشور از سال 1990 میلادی را در طی 6 ساعت به طور کامل تشریح کرد.
وی اولویت های دولت جدید خود در طی 4 سال آینده از جمله عضویت در اتحادیه اروپا، افزایش جذب سرمایه خارجی، بهبود وضعیت اقتصادی، کاهش بیکاری، افزایش حقوق و بازنشستگی و بالا بردن استانداردهای زندگی نام برد.
در ساختار جدید دولت صربستان در وزارتخانه های فرهنگ و اطلاع رسانی، وزارت امور اداری و خودگردانی محلی، اقتصاد، کشاورزی، دادگستری، آموزش و پرورش و همچنین دو وزیر مشاور از افراد جدید استفاده شده است.
دولت جدید 19عضو دارد و مانند دولت گذشته دارای 4 معاون نخست وزیر است که هر کدام از آنها در صدر وزارتخانه هایی نیز قرار دارند.
ساختار جدید پارلمان صربستان در سوم ژوئن سال 2016 پس از انتخابات پارلمانی در 24 آوریل تشکیل شد.
صربستان پس از سقوط رزیم اسلوبودان میلوشویچ و بر روی کار آمدن حکومت دموکراتیک در کشور از سال 2000 میلادی تا کنون تنها در دو مرتبه انتخابات منظم داشته و دیگر انتخابات، زود هنگام بودند.
حزب پیشرو صربستان و احزاب ائتلافی آن در آخرین انتخابات پارلمانی که در مارس 2014 برگزار شده بود با 157 کرسی اکثریت قاطع را از آن خود کرده بود و بنا به نظر سنجی های انجام شده این حزب اکنون نیز از حمایت بیش از 50 درصد رای دهندگان برخوردار است.
مجلس صربستان 250 نماینده دارد. بر اساس قوانین صربستان، ماموریت دولت قبل از اتمام دوره چهار ساله هنگام رای عدم اعتماد به دولت، انحلال پارلمان یا استعفای نخست وزیر به پایان می رسد.

** اعتبار دانشگاهی
- اعتبار علمی دانشگاه بلگراد در صربستان در سال جاری میلادی بر اساس فهرست دانشگاه شانگهای که از بهترین دانشگاه در جهان محسوب می شود در بین 300 دانشگاه برتر جهان قرار گرفت.
در فهرست دانشگاه های برتر جهان که از طرف دانشگاه شانگهای اعلام شد دانشگاه بلگراد که 33 دانشکده را در سراسر صربستان دارد در ردیف بین 201 و300 قرار گرفت و به این ترتیب موقعیت خود را از سال گذشته میلادی که بین 301 و 400 قرار داشت به میزان قابل توجهی بهبود کرد.
علاوه بر دانشگاه بلگراد که در ردیف 201 تا 300 فهرست دانشگاه شانگهای قرار گرفته است، دانشگاه لوبلیانا در اسلوونی و دانشگاه زاگرب در کرواسی تنها دانشگاه هایی در این منطقه از اروپا محسوب می شوند که در ردیف بین 401 تا 500 این فهرست جای گرفته اند.
فهرست شانگهای که هر ساله از طرف دانشگاه Ciao Tong از شانگهای اعلام می شود یکی از با نفوذ ترین ارزیابی های دانشگاه های جهان است.
معیار های مهم و کلیدی برای رتبه بندی دانشگاه های جهان؛ تعداد مقالات علمی در مجلات بین المللی، سندهای کاری، تعداد برندگان جایزه نوبل و مدال های فیدسوو هستند که دانشگاه برای کارهای علمی خود بدست آورده است.
دانشگاه بلگراد که مدارک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای آن در اتحادیه اروپا و جهان اعتبار دارد بزرگترین دانشگاه صربستان به شمار می آید و از 33 دانشکده و 11 مؤسسه علمی تحقیقاتی تشکیل شده است.
داشنگاه بلگراد در سال 1863 میلادی تاسیس شده و با بیش از 7 هزار عضو و سالانه بیش از 90 هزار دانشجو در 150 رشته به تحصیلات کارشناسی و بیش از یک هزار و 700 نفر در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا مشغول به تحصیل هستند. صربستان و کشورهای همسایه آن با مساله بحران مهاجرین

** صربستان و کشورهای همسایه آن با بحران مهاجرین و آوارگان جنگی
- صربستان در سال جاری میلادی نیروهای مشترک ارتش و پلیس را برای گشت زنی در مرزهای بلغارستان و مقدونیه به منظور جلوگیری از ورود پناهجویان، اعزام کرد.
اقدام بلگراد برای اعزام نیرو به مرزهایش، چند روز پس از آن انجام شد که مجارستان، گشت های مرزی خود را افزایش داد و شماری از پناهجویان را که از صربستان به بلغارستان می آمدند، به صربستان برگرداند.
هجوم پناهجویان از کشورهای جنگ زده خاورمیانه و شمال آفریقا به اتحادیه اروپا به بحرانی برای کشورهای این اتحادیه تبدیل شده است. وزارت کشور صربستان کنترل مرزهای خود با کشورهای دیگر بخصوص با بلغارستان و مقدونیه را برای جلوگیری از ورود و کنترل مهاجران غیرقانونی تشدید کرده است.

- هزار آواره جنگی در صربستان منتظر تعیین سرنوشت خود هستند
حدود 7 هزار آواره جنگی و پناهجو در صربستان منتظر مشخص شدن سرنوشت خود برای رسیدن به مقصد نهایی یعنی کشورهای شمالی اتحادیه اروپا هستند.
پس از امضای توافق نامه بین بروکسل و آنکارا برای حل بحران مهاجرین در سال گذشته، مسیر بالکان بر روی آوارگان جنگی برای رسیدن به کشورهای بزرگ اتحادیه اروپا مسدود شد و اکنون حدود هفت هزار نفر که بیشتر آنان افغان هستند، در انتظار باز شدن مرزهای مجارستان می باشند تا از این طریق به سوی اتریش، آلمان، سوئد و دیگر کشورهای اتحادیه اروپایی روانه شوند.
از حدود هفت هزار آواره جنگی و پناهجو که اکنون در صربستان بسر می برند، 4 هزار و پانصد نفر از آنان در اردوگاهی که برای پناهجویان در نظر گرفته شده اسکان دارند و حدود دو هزار نفر در مرکز پذیرش آوارگان جنگی در حومه شهر سوبوتیتسا در شمال صربستان در نزدیکی مرز مجارستان پناه گرفته اند.
آوارگان جنگی و پناهجویان با وجود امکانات مناسب در اردوگاه های مختلف در صربستان، خواهان روشن شدن سرنوشت خود برای رفتن به کشورهای شمالی اتحادیه اروپا هستند.

- مجارستان روزانه بین 15 تا 20 مهاجر و پناهجو که در صربستان اسکان دارند، اجازه ورود می دهد. مهاجرین در چند نوبت با اعتصاب غذا به سیاست مجارستان در جلوگیری از ورود آوارگان جنگی به دیگر کشورهای اتحادیه اروپا اعتراض کردند.
کشور اتریش نیز برای کمک به مجارستان و جلوگیری از ورود غیرقانونی مهاجرین، 60 سرباز به این کشور اعزام کرده است.
مقامات اتریشی نیز قبلا اعلام کرده بودند که در صورت نیاز برای مقابله با ورود موج پناهجویان به کشورهای منطقه بالکان، نیرو و پلیس اعزام می کند.
آوارگان جنگی، مهاجرین و پناهجویان برای رسیدن به کشورهای شمالی اتحادیه اروپا با عبور از مسیر 2 هزار و 819 کیلومتری بالکان تلاش می کنند تا خود را به اروپای غربی و اسکاندیناوی برسانند.
این مسیر از سواحل ترکیه آغاز می شود و تا یونان و اسلوونی امتداد می یابد. کشورهای مقدونیه و صربستان که عضو اتحادیه اروپا نیستند، به علت بستن مرزها و ایجاد حصارهای مرزی ورود پناهجویان به کشورهای خود را دشوارتر کرده اند.
گروه های حقوق بشری در گذشته از مجارستان به علت بدرفتاری با پناهجویان و خودداری از پذیرش آنان، انتقاد کرده اند.
مجارستان که عضو اتحادیه اروپاست، با سهمیه بندی و توزیع 160 هزار پناهجو بین کشورهای این اتحادیه شدیدا مخالف است. در همه پرسی که برای سهمیه بندی مهاجرین در این کشور در سال جاری میلادی برگزار شد، اکثریت شرکت کنندگان در همه پرسی به سهمیه بندی مهاجرین رای مخالف دادند ولی به علت مشارکت کمتر از 50 درصدی واجدین شرایط رای دادن، این همه پرسی مورد قبول واقع نشد.

- کشور مقدونیه نیز طی یکی دو سال گذشته با بحران آوارگان جنگی و پناهجویان مواجه بوده است و پارلمان این کشور وضعیت اضطراری را در مرزهای مناطق جنوبی و شمالی تا 31 دسامبر سال جاری میلادی تمدید کرده است.
در این کشور نیز بیش از یک هزار آواره جنگی و پناهجو وجود دارد که پس از مسدود شدن مسیر بالکان به روی آوارگان در انتظار روشن شدن سرنوشت خود و رسیدن به کشورهای شمال اتحادیه اروپا هستند.
بیش از یک میلیون پناهجو و آواره جنگی، سال گذشته میلادی از مسیر بالکان برای رسیدن به کشورهای مورد نظر خود در شمال اتحادیه اروپا عبور کرده اند.
دولت مقدونیه در ماه اوت سال 2015 به مدت یک ماه وضعیت اضطراری در مرزهای جنوبی و شمالی اعلام کرد و سپس آن را تا ماه ژوئن 2016 تمدید کرده بود.
در حالی که اتحادیه اروپا در پی بازگرداندن هزاران آواره جنگی به ترکیه و بستن مسیر بالکان به روی مهاجرین غیرقانونی است، این افراد با نگرانی و به کمک قاچاقچیان در فکر مسیر جدید برای رسیدن به مقصد نهایی خود هستند.
سرنوشت آوارگان جنگی و پناهجویان در برخی از کشورهای بالکان به رغم وعده وعید های اتحادیه ازروپا هنوز در سایه ای در ابهام است و حل و فصل این بحران برای هیچکس معلوم نیست.
اتحادیه اروپا پناهجویان و مهاجرانی را که از کشورهای سوریه، افغانستان و عراق نیستند و تنها به خاطر مسائل مالی و بیکاری کشورشان را ترک کرده اند، «مهاجران اقتصادی» نامیده است و از درخواست این افراد به عنوان پناهجویی ممانعت می کنند و اولویت را به افرادی داده اند که به خاطر جنگ و ناآرامی کشورشان را ترک کرده اند.

**آمریکا دو زندانی گوانتانامو را به صربستان منتقل کرد
-پس از مذاکرات انجام شده بین مقامات آمریکایی و صربستانی یک زندانی یمنی و یک زندانی تاجیکی از بازداشتگاه بحث انگیز گوانتانامو به صربستان انتقال داه شدند.
، 'محمد دولتف' تاجیک تبار و 'منصور احمد سعد الدایف' یمنی تبار، دو بازداشتی یادشده هستند که پس از تصویب شش سازمان امنیتی و نظارتی آمریکا، به صربستان منتقل شدند.
بدین ترتیب، شمار بازداشت شدگان در زندان گوانتانامو به 76 تن رسید.
این بازداشتگاه در پایگاه هوایی نیروی دریایی آمریکا در خلیج گوانتانامو واقع است.
'دونالد رامسفلد' وزیر دفاع وقت آمریکا در ژانویه 2002 و هنگام آغاز به کار این زندان گفته بود که از آن برای نگهداری 'افراد بسیار خطرناک' استفاده خواهد شد.
کسانی که توسط آمریکا به این بازداشتگاه منتقل شده اند، همگی مظنون به همکاری با القاعده بوده اند؛ با این حال، گزارش های منتشرشده از شکنجه بازداشت شدگان و این واقعیت که اکثر آنان هرگز در یک دادگاه صالحه محاکمه نشده اند، باعث اعتراض هواداران حقوق بشر شد.
تعطیلی این زندان، یکی از وعده های 'باراک اوباما' در انتخابات سال 2008 بود.
واشنگتن شماری از این زندانیان را برای ادامه بازداشت به کشورهای دیگر منتقل و شماری دیگر را آزاد کرده است.
اروپا**436**
ادامه دارد.. .

اطلاعات تکميلي

خواندن 750 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار