چاپ کردن این صفحه
یکشنبه, 28 آذر 1395 ساعت 14:41

مهمترین تکلیف قوه قضائیه اقامه قسط و عدل است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران، مهمترین تکلیف قوه قضائیه، اقامه قسط و عدل در بین مردم خواند و گفت: راه اندازی دادگاه های عمومی در بخش های مختلف با هدف دسترسی آسان مردم به دستگاه قضایی و حقوق خود است.
به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی ایرنا، غلامعلی محمدی در آیین گشایش دادگاه عمومی بخش صفادشت که با حضور مسئولین قضایی و مدیران محلی، انجام شد، افزود: هدف این اقدامات، اقامه قسط و عدل بوده و نظام اجتماعی کشور هم متکی به عدالت است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک هفته وحدت و میلاد مسعود نبی مکرم اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع) گفت: از بین تمام مخلوقات، مطابق آیه شریفه «فتبارک الله احسن الخالقین» انسان را به عنوان برترین مخلوق برگزید و از بین همه آنها، پیامبر اکرم(ص) را بعنوان عالی ترین انسان روی زمین قرار داد؛ حتی در بین تمام پیامبران الهی نیز، حضرت ختمی مرتبت بالاترین و برترین درجه، ارزش و قرب را نزد حضرت باریتعالی دارد.
محمدی با اشاره به بیان سخن پیامبر اکرم «انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق» عنوان داشت: تمام بنای آفرینش براساس مکارم اخلاق قرار گرفته و رسول اکرم(ص) برای اتمام مکارم اخلاق و جهت اقامه قسط و عدل برانگیخته شد و در این راستا هدف حکومت حضرت صاحب الامر(عج) در آخرالزمان نیز همین اقامهء قسط و عدل خواهد بود.
وی ادامه داد: قیام پیامبران بطور عام و نزول کتاب و میزان الهی، همه برای این است که مردم در سایه قسط و عدل زندگی کرده و در پرتو نظام عادلانه به کمالات معنوی برسند و بدین جهت، مهمترین تکلیف قوه قضائیه، اقامه قسط و عدل در بین مردم و این مؤلفه ، اصلی ترین امور مردم است.
محمدی با استناد به روایات متعددی از ائمه اطهار(ع) مبنی بر اینکه یک ساعت اجرای عدالت، برتر از ده ها سال عبادت، آن هم عبادتی است که هر شب آن به زنده داری و هر روزش به روزه داری سپری گردد ، خاطرنشان کرد: این روایات بیانگر اهمیت قسط و عدل بوده که هدف برانگیخته شدن پیامبران الهی بر آن نهاده شده و حتی آسمان و زمین هم به عدالت وابسته است.
وی اضافه کرد: افزون بر این ، نظام اجتماعی ما هم بر عدالت متکی است.
قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران در عین حال افزود: مفهوم عدالت که در این نوع از جلسات مطرح می شود، بهترین، شیرین و دلنشین ترین واژه ای است که باید در مورد آن بسیار گفتگو و بحث شود و دارای معنای گسترده ای است.
وی یکی از ساده ترین مفاهیم آن را دست یافتن مردم بر حقوق خود دانست و گفت: هدف از تأسیس این واحد قضایی ، دسترسی آسان مردم به دستگاه قضایی و رسیدن به حقوق آنان است.
این مقام قضایی با استناد به جمله مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه دستگاه قضایی باید مرجع، ملجأ و پناه مردم باشد، اظهار کرد: به همین منظور باید زمینه دسترسی آسان به حقوق افراد فراهم باشد و فلسفه تشکیل حوزه های قضائی بخش، محدود به تقسیمات کشوری نمی شود؛ چون در قانون آیین دادرسی کیفری این نکته پیش بینی شده که رئیس قوه قضائیه در هر منطقه که نیاز باشد، بدون توجه به این تقسیمات، می تواند مبادرت به ایجاد تشکیلات قضایی نماید و هدف و انگیزه سهولت دسترسی به قوه قضائیه نیز دسترسی آسان مردم جهت استیفا حقوق خودشان است.
محمدی با اشاره به بند 11 سیاست های کلی قضایی عنوان داشت: یکی از وظایف قوه قضائیه فراهم کردن تسهیلات و امکانات برای دسترسی و دستیابی آسان مردم به دستگاه قضایی برای استیفاء حقوق خود ماست که در بند 11 از سیاست های کلی قضایی مصوب سال 1388 مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد تاکید قرار گرفته و مقام معظم رهبری(حفظه الله) نیز آن را تنفیذ فرموده اند.
قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران در خصوص علت تأسیس حوزه قضایی بخش صفادشت نیز تصریح کرد: در خصوص تأمین نیاز این منطقه به خدمات قضایی، فرآیندهای لازم طی و با پیگیری همکاران حوزه ستادی، نیاز این منطقه به ستاد قوه قضائیه منعکس شد.
وی ادامه داد: با پیگیری های انجام شده، چارت سازمانی و تشکیلاتی تهیه و مورد تصویب قرار گرفت و در قالب یک تعامل مثبت فی مابین دادگستری و شهرداری صفادشت این مهم در نهایت به انجام رسید و امروز شاهد تأسیس دادگاه بخش صفادشت هستیم.براساس این گزارش، اسفندیار رنجبر با دریافت ابلاغ خود بعنوان نخستین رییس دادگاه عمومی بخش صفادشت در غرب استان تهران آغاز به کار کرد.
اجتمام ** ٧٣٢٩ **1569
خبرنگار: لیلا اسماعیل نژاد *انتشار: علی حبیبی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1156 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب