یکشنبه, 28 آذر 1395 ساعت 10:12

جام جم: اشتغال زندانیان، شرط کاهش جرم

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
«اشتغال زندانیان، شرط کاهش جرم»، «ثبت جهانی، راهی برای نجات لوت» و «قرآن ها این گونه متولد می شوند» از مهم ترین مطالب اختصاصی روزنامه جام جم در شماره یکشنبه 28 آذر است.
** اشتغال زندانیان، شرط کاهش جرم
مریم خباز در گزارشی می نویسد: بودجه سال‌های 90، 91، 92، 93 و 94 که نوشته می‌شد برای ایجاد 31 هزار شغل جدید در زندان‌ها قرار گذاشتند تا هر سال مبالغی به عنوان وام دراختیار بنیاد تعاون قرارگیرد و برای ساکنان ندامتگاه‌های کشور شغل ایجاد شود. این سال‌ها آغاز شد و پایان یافت بی‌آن‌که 640 میلیارد تومان سال 90 و 1440 میلیارد تومان سال‌های بعد تخصیص یابد . همه چیز به این ترتیب روی کاغذ ماند تا جایی که اکنون، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در گفت‌وگو با ما تائید می‌کند در بودجه سال 96 اصلا نامی ازاشتغال زندانیان به میان نیامده است؛ حسن نوروزی می‌گوید این وضع دربرنامه ششم توسعه نیز تکرار شده است. او و محمد کاظمی، نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اما در گفت‌وگوبا جام‌جم اذعان دارند که اشتغال زندانیان راهی است برای اصلاح مجرمان و کاهش آسیب‌های ناشی از جرم.

** ثبت جهانی، راهی برای نجات لوت
فاطمه مرادزاده در گزارشی نوشت: بیابان لوت آنقدر اهمیت و جذابیت دارد که اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت IUCN در سال 2010 آن را لایق جای‌گرفتن در فهرست آثار طبیعی جهان دانست. این بیابان بکر در تیرماه امسال درحالی به ثبت جهانی رسید که هیچ طرحی برای حفاظتش تهیه نشده بود. حالا رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی کشور این مهم را مورد توجه قرار داده و در نامه‌ای به استانداران کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی خواستار حفاظت از این اثر طبیعی جهان و توجه به ضوابط حریم آن شده است.

** قرآن ها این گونه متولد می شوند
مریم خباز در گزارشی به روند چاپ قرآن پرداخت و نوشت: قرآن‌های به خط عثمان طه، امروز مشهورترین نسخه قرآن است که هر سال میلیون‌ها جلد از‌ آن چاپ و منتشر می‌شود و میان مسلمانان شهرت دارد. این نسخه از قرآن امتیازات زیادی دارد ازجمله خط خوب، قطع مناسب، علامتگذاری دقیق و این که آیات از آغاز صفحه شروع و پایان صفحه به اتمام می‌رسد، بعلاوه بجز در دو سه مورد، هر جزء قرآن در 20 صفحه تمام می‌شود. با این حال در خط عثمان طه کاستی‌هایی وجود دارد که آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی آنها را در یک کتاب گردآوری کرده است. این مرجع تقلید، کاستی‌های خط عثمان طه را به شش گروه تقسیم کرده است؛ کاستی‌هایی که گاه موجب تغییر در معنا می‌شود، گاه کلمات فاقد معنا ایجاد می‌کند، بعضا سبب دشواری یادگیری می‌شود، گاه موجب اضافه حروف نابجا می‌شود، گاهی حذف حروف لازم و اصلی کلمه را موجب می‌شود و گاه نیز سبب نوشتن یک کلمه به دو صورت در آیات مختلف می‌شود، در حالی که تنها یک صورت کلمه درست است.

* گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: شیده مریم سیدان** انتشاردهنده: فاطمه قناد قرصی
پژوهشم**9368**2002

اطلاعات تکميلي

خواندن 952 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار