چاپ کردن این صفحه
یکشنبه, 28 آذر 1395 ساعت 09:56

افزایش حمایت از نیروی انسانی به عنوان بازوی تحقیقات پزشکی در وزارت بهداشت

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
نیروی انسانی همواره در عرصه های مختلف توسعه علمی کشورها مدنظر بوده؛ در کشور ما نیز توجه به این اهرم توسعه در بخش های مختلف کم و بیش مطرح است و در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در امر پژوهش پزشکی حمایت های متعددی در این خصوص درنظرگرفته شده است.
به گزارش گروه علمی ایرنا، برنامه های حمایتی تحقیقات پزشکی در سال های گذشته در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با محوریت نیروی انسانی محقق آغاز و همچنان ادامه دارد؛ به گونه ای که به گفته قائم مقام این معاونت در سال 1395 بیشترین تاکید این معاونت حمایت از نیروی انسانی بوده است.
دکتر شاهین آخوندزاده در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا در این خصوص توضیح داد: معتقدیم برگ برنده ما در پژوهش و تحقیقات علمی نیروی انسانی است، به همین دلیل به اشکال مختلف حمایت از نیروی انسانی در سال های گذشته به ویژه در سال 95 صورت گرفته است.
وی برنامه پزشک پژوهشگر، برگزاری دوره های پسادکترا، تخصیص اعتبارات پژوهشی از طریق موسسه نیماد و تخصیص یک درصد از اعتبارات وزارت بهداشت به حوزه تحقیقات پزشکی را از جمله برنامه های حمایتی در این راستا عنوان کرد.
آخوندزاده همچنین از اختصاص ردیف بودجه مستقل برای نخستین بار از سوی سازمان برنامه و بودجه به برنامه های تحقیقاتی وزارت بهداشت خبر داد.

** پزشک پژوهشگر
قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: برنامه پزشک پژوهشگر از برنامه های این معاونت برای حمایت از نیروی انسانی محقق در حوزه پزشکی کشور است که در چهارچوب آن پزشکان متخصص و محقق تربیتی می شوند که نسل مدیران پژوهشگر آینده کشور خواهند بود.
آخوندزاده افزود: در دوره اول این طرح (در سال 1393) 13 نفر، در دور دوم (در سال 1394) 10 نفر و امسال نیز 10 نفر جذب این دوره های آموزشی شده اند. به طور کلی هر سال بین 10 تا 15 نفر جذب این دوره ها خواهند شد.
وی ادامه داد: به طور کلی در یک دوره 8 ساله حدود 100 نفر از پزشکان پژوهشگر جذب این دوره خواهند شد.

** دوره پسادکترا
آخوندزاده برگزاری دوره پسادکترا را نیز یکی دیگر از برنامه های معاونت تحقیقات وزارت بهداشت در راستای حمایت از نیروی انسانی برشمرد و گفت: 40 نفر در قالب دوره پسادکترا، در سال جاری جذب مراکز تحقیقاتی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور شدند.
وی افزود: در کنار این دوره ها مراکز تحقیقات پزشکی کشور فعالیت های دیگری نیز دارند که از جمله آن برگزاری کنگره پژوهشی سالانه دانشجویان علوم پزشکی کشور است که امسال
هفدهمین دوره آن در شهر کاشان برگزار شد.
آخوندزاده تاکید کرد که پژوهش باید در دوره دانشجویی آموزش داده شود و این همایش ملی دانشجویی شور و نشاطی به دانشگاه ها می دهد و می تواند قدم موثری در این راستای باشد.

** اختصاص اعتبار پژوهشی از سوی موسسه نیماد
قائم مقام معاون تحقیقات و فناوی وزارت بهداشت اظهار کرد: موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی کشور (نیماد) فراخوان دوم طرح های تحقیقاتی خود را امسال اعلام کرد و 37 طرح تحقیقاتی در فراخوان دوم نیماد مورد حمایت قرار گرفت.
آخوندزاده افزود: اینها پروژه های بزرگ ملی هستند که به مگاپروژه معروفند و در هر کدام از این پروژه ها تعداد زیادی از اعضای هیات علمی دانشگاه ها مشغول فعالیت هستند و در نتیجه می توانند چرخ پژوهش آن دانشگاه را با سرعت بیشتر بچرخانند.
وی ادامه داد: درحال حاضر فراخوان سوم نیماد در حال انجام است و تا قبل از پایان سال جاری بخش قابل توجهی از طرح های تحقیقاتی در این فراخوان تصویب می شود و اعتبارات پژوهشی خود را از این موسسه دریافت می کنند.
آخوندزاده در مورد اعتبارات موسسه نیماد گفت: نیماد هر سال 30 میلیارد تومان اعتبار پژوهشی دارد و در لایحه پژوهشی که در قالب لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است، برای سال آینده نیماد 66 میلیارد تومان اعتبار پژوهشی درنظرگرفته شده است که رقم قابل توجهی است و در صورت تصویب بسیاری از طرح های پژوهشی اجرایی خواهند شد.

** تخصیص یک درصد از اعتبار وزارت بهداشت به حوزه پژوهش
آخوندزاده یکی از اقدامات مثبت در سال گذشته را تخصیص یک درصد از اعتبارات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به بخش پژوهش پزشکی کشور عنوان کرد و گفت: اعتبار تخصیص یافته معادل 76 میلیارد تومان بود که برای نخستین بار به این بخش تعلق گرفت.
وی با بیان اینکه از این مقدار توانستیم منابع الکترونیک را برای دانشگاه ها تامین کنیم که 40 میلیارد تومان هزینه داشت، افزود: این یکی از زیرساخت های پژوهشی بزرگ دانشگاه ها است که امکان دسترسی به مجلات الکترونیک را برای آنها فراهم می کند.
آخوندزاده ادامه داد: 36 میلیارد تومان دیگر صرف ارتقای کیفی و کمی تحقیقات در دانشگاه ها شد که تعداد زیادی از دانشگاه ها مانند گیلان، مازندران، خراسان و تهران مبالغی را از این بخش دریافت کردند.
وی گفت: همچنین 15 طرح تحقیقاتی بزرگ از منبع یک درصد اختصاصی وزارت بهداشت در دانشگاه ها تامین اعتبار شدند.
آخوندزاده اظهار کرد: چندین سال است که آزمایشگاه ها و تجهیزات آزمایشگاه های دانشگاه های علوم پزشکی کشور به روز نشده اند که از محل این اعتبار مبالغی نیز به این منظور اختصاص یافته است.

** برخی تحقیقات صورت گرفته در وزارت بهداشت
قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اظهار کرد: تحقیقات در وزارت بهداشت گستره وسیعی دارد که از جمله آن می توان به مطالعات کوهورت (هم گروهی بزرگ) در مورد سرطان ها، ثبت بیماری ها و فراورده های تراریخته اشاره کرد.
آخوندزاده با بیان اینکه در تمام دانشگاه ها مراکز رشد فناوری وجود دارد که می تواند نتیجه تحقیقات آنها به یک پتنت یا تولید دارو منتهی شود، افزود: اکنون در هر دانشگاه حداقل یک مرکز رشد و فناوری و تعداد زیادی شرکت های دانش بنیان وجود دارد.
وی ادامه داد: حداقل 30 درصد از شرکت های دانش بنیان کشور مختص وزارت بهداشت است و این بازار خوبی برای وزارت بهداشت به شمار می رود زیرا وزارت بهداشت خود مصرف کننده دارو و تجهیزات است بنابراین شرکت های دانش بنیان می توانند در این حوزه فعالیت قابل توجهی داشته باشند.

* ثبت بیماری ها
آخوندزاده اظهار کرد: بیش از 40 مطالعه برای ثبت بیماری ها در معاونت تحقیقات وزارت بهداشت به عنوان زیرساخت پژوهشی درحال انجام است که نتایج آنها طی دو تا سه سال آینده مشخص خواهد شد.

* مطالعات کوهورت
وی در خصوص مطالعات کوهورت وزارت بهداشت نیز اظهار کرد: نتایج مطالعه کوهورت گلستان که حدود 15 سال پیش آغاز شده، اکنون درحال استخراج است.
آخوندزاده با بیان اینکه نتایج این تحقیقات هم برای کشور و هم برای مجامع بین المللی قابل توجه است، افزود: یکی از نتایجی که در سطح بین المللی از مطالعه کوهورت استان گلستان منتشر شده، این است که مصرف تریاک و فراورده های مشابه آن احتمال بروز سرطان را افزایش می دهد.
وی اظهار کرد: این نشان دهنده آن است که برخلاف تصور عوام که معتقدند موادمخدر مانند تریاک در کنترل دیابت، فشار خون یا سرطان موثر باشد، این مواد تاثیر زیادی در بروز انواع سرطان ها دارند.
آخوندزاده گفت: این یافته بزرگ علمی امسال وارد مونوگراف های سازمان بهداشت جهانی شده است.
آخوندزاده افزود: مطالعات کوهورت و برنامه ثبت بیماری ها از منبع یک درصد اعتبارات وزارت بهداشت تامین اعتبار می شوند و از امسال نیز بخشی از دانشگاه های علوم پزشکی با این اعتبار در راستای ارتقای کمی و کیفی قدم های موثری برداشته اند.
وی ادامه داد: به طور کلی بخشی از محققان در زمینه ملی و بین المللی، برخی در زمینه علوم پایه و برخی دیگر مطالعات اپیدمیولوژیک مانند مطالعات کوهورت و برنامه ثبت بیماری ها و یا تحقیقات بالینی و کارآزمایی های بالینی را انجام می دهند.

* فرآورده های تراریخته در حوزه کشاورزی
آخوندزاده در خصوص تحقیقات وزارت بهداشت در زمینه فرآورده های تراریخته در حوزه کشاورزی گفت: محصولات تراریخته یک موضوع نسبتا جدید در دنیا است که نیاز به تحقیقات زیادی دارد و وزارت بهداشت مانند هر پدیده علمی به آن نگاه می کند و موافق یا مخالف آن نیست؛ نتایج تحقیقات علمی در آینده نزدیک به ما کمک می کند که به یک جمع بندی و نتیجه بهتر برسیم.
وی خاطرنشان کرد: چند مرکز ازجمله مرکز مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی یزد تحقیقات قابل توجهی در این زمینه در دست انجام دارند.

** اختصاص ردیف بودجه مستقل برای مراکز تحقیقات پزشکی
قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: با کمک سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای حدود 12 مرکز تحقیقات علوم پزشکی کشور در کتاب بودجه سال آینده، ردیف بودجه مستقل درنظرگرفته شده است.
آخوندزاده افزود: این اقدام بسیار موثری است که برای نخستین بار برای حمایت از مراکز تحقیقاتی که در حوزه وزارت بهداشت فعال هستند، صورت گرفته است.

** کمبود اعتبارات پژوهشی وزارت بهداشت
قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه اعتبارات پژوهشی وزارت بهداشت بسیار محدود است، افزود: در سال جاری نسبت به سال گذشته میزان اعتبارات پژوهشی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تغییری نکرد و با توجه به مشکلاتی که دولت داشت تخصیص قابل توجهی نیز نداشتیم.
آخوندزاده ادامه داد: در لایحه بودجه سال 1396 حدود 50 درصد و یک رشد بیش از صددرصدی در اعتبارات بودجه پژوهشی نیماد داریم که اگر در مجلس شورای اسلامی تصویب و به صورت قانون درآید، رشد قابل توجهی در اعتبارات پژوهشی معاونت و نیماد خواهد بود.
وی اظهار کرد: معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، فعالیت پژوهشی در دانشگاه ها را در مرحله اول یک امر فرهنگی می داند و معتقد است که دانشگاه هایی که چرخ پژوهش آنها با سرعت بیشتری می چرخند، قطعا دانشگاه های فرهنگی هستند؛ بنابراین سیاستگذاران و مجلس شورای اسلامی ضمن اینکه باید با اختصاص اعتبارات پژوهشی قابل توجه قدرت رقابت برای محققان ما با محققان بین المللی را فراهم کنند، باید درنظربگیرند که این اعتبارات پژوهشی قطعا کمک بسزایی به مسایل فرهنگی دانشگاه ها خواهند کرد.
هفته پژوهش از 21 تا 28 آذرماه در سراسر کشور با اجرای برنامه های متنوع و ارائه گزارش هایی از فعالیت های صورت گرفته در یک سال اخیر از سوی مراکز پژوهشی کشور گرامی داشته می شود.
علمی**1834**1440
خبرنگار: ناهید شفیعی ** انتشار: معصومه گلشن

اطلاعات تکميلي

خواندن 800 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب