یکشنبه, 28 آذر 1395 ساعت 09:16

رسالت: کالین پاول دوم در راه کاخ سفید؟!

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
«کالین پاول دوم در راه کاخ سفید؟!»، «خطر حضور جریان راست افراطی در اتریش»، «تحلیل کلینتون از شکست در انتخابات آمریکا» و «کتابداری در گستره تاریخ» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه رسالت در شماره یکشنبه 28 آذر است.
** کالین پاول دوم در راه کاخ سفید؟!
انتخاب رکس تیلرسون، دوست صمیمی ولادیمیر پوتین و دارنده مدال دوستی روسیه به عنوان وزیر امور خارجه جدید ایالات متحده آمریکا مولد تحلیل ها و البته منازعات تازه ای در داخل این کشور بوده است. برخی از سیاستمداران آمریکایی معتقدند که تیلرسون گزینه مناسبی برای اداره سکان سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا نمی باشد. با این حال حمایت هنری کسینجر از وزارت امور خارجه تیلرسون، تا حدود زیادی منجر به کاهش انتقادات از وی شده است.

عده ای از سناتورهای آمریکایی معتقدند مراودات نزدیک تیلرسون و رئیس جمهور روسیه، امکان اتخاذ رویکرد قاطعانه وی نسبت به کاخ کرملین را سلب خواهد کرد. از این رو در داخل سنای آمریکا لابی گری های تازه ای برای جلوگیری از انتخاب نهایی تیلرسون به عنوان وزیر امور خارجه دولت ترامپ آغاز شده است.

** خطر حضور جریان راست افراطی در اتریش
خطر حضور جریان راست افراطی در معادلات سیاسی وین، همچنان با وجود شکست این حزب در انتخابات ریاست جمهوری از بین نرفته است. به عبارت بهتر، جریان راست افراطی در وین توانسته است یارگیری گسترده ای در این خصوص صورت دهد. این حزب توانسته است تعداد زیادی از شهروندان را با سیاست ها و برنامه های خود همراه سازد. همین مساله منجر به نگرانی سران اتریشی و اروپایی شده است. طی سال های 2015 و 2016 میلادی، شاهد رشد شدید ملی گرایی در کشورهای مختلف اروپایی بوده ایم. هم اکنون سیاستمداران سنتی (وابسته به جریان های راست میانه و سوسیالیست) قدرت مهار جریان راست افراطی و ملی گرایان را در قاره سبز از دست داده اند.

** تحلیل کلینتون از شکست در انتخابات آمریکا
نامزد شکست خورده انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا معتقد است که روسیه در شکست وی در انتخابات نقش مستقیم و بسزایی ایفا کرده است. این در حالی‌است که مقامات روسی ادعای مقامات آمریکایی در خصوص دخالت در انتخابات هشتم نوامبر را رد کرده اند. در هر حال هیلاری کلینتون اصرار دارد که شکست خود در انتخابات اخیر را به بازی پشت پرده مقامات کاخ کرملین ربط دهد. کاخ سفید اخیرا اعلام کرد که ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه شخصا دستور هک شدن ایمیل های مقام های ارشد دموکرات در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را صادر کرده است و این مساله واقعیت دارد که اقدامات مسکو به کمپین دونالد ترامپ کمک کرده است. مقامات روسی در مقابل، طرح این ادعا توسط مقامات آمریکایی را بی شرمانه دانسته اند.

** کتابداری در گستره تاریخ
کتاب در اصل مصدر و به معنای نوشتن است که سپس به مکتوب و نوشته شده اطلاق شده است. در اصطلاح به معنای مجموعه ای نظام یافته از نوشته ها اعم از خطی یا چاپی آمده است. باید دانست علت اشتیاق یک فرد یا جامعه به کتاب و کتابخوانی بیش از هر چیزی میلی درونی است، یعنی بدون پرسشگری و وجود سوال یا شک در فرد و جامعه، هیچ گونه کشش درونی برای مطالعه ایجاد نخواهد شد. جامعه‌ای که میل درونی به سوی کتابخوانی داشته باشد جامعه‌ای است تشنه کتاب‌های گوناگون.
در هر جامعه ای که میل به مطالعه و آمار کتابخوانی کم است ریشه های آن را باید در همین عدم وجود میل و انگیزه درونی در آحاد جامعه جستجو کرد.

** گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مهسا شریفی** انتشاردهنده: فاطمه قناد قرصی
پژوهشم**2059**2002

اطلاعات تکميلي

خواندن 873 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار