چاپ کردن این صفحه
شنبه, 27 آذر 1395 ساعت 15:40

3 ایران شناس روسی و لتونیایی تقدیر شدند

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
دو ایران شناس روسی و یک لتونیایی در سومین همایش سالانه ایران شناسان و اساتید زبان فارسی روسیه که با حضور شمار زیادی از دست اندرکاران این حوزه ها و همچنین چهره های ادبی و فرهنگی ایران در مسکو برگزار شد، تقدیر شدند.
به گزارش ایرنا، در پایان این همایش یک روزه که در اقامتگاه سفیر ایران در مسکو برگزار شد، پروفسور جهانگیر دری، دکتر شریف شوکوروف دو استاد پیشکسوت و برجسته ایران شناسی در روسیه و همچنین ولادیمیر گالوچکین ایران دوست فعال در لتونی از سوی مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی برای سال ها فعالیت در این حوزه مورد تقدیر قرار گرفتند.
سنایی در مراسم ویژه تقدیر از بزرگان ایران شناسی که عصر جمعه برگزار شد، گفت: اکنون باید تلاش کرد تا انقطاع بین نسلی در این شاخه مهم صورت نگیرد و هر روز حوزه ایران شناسی با ورود کارشناسان و علاقه مندان جدید پربارتر شود.
وی نقش ایران شناسان را در ساختارسازی توسعه همکاری ها، افزایش روابط اجتماعی و فرهنگی دوجانبه و معرفی بین المللی فرهنگ، تمدن و تاریخ غنی ایران زمین مهم خواند و کارنامه سه شخصیت مورد تقدیر را ارزشمند توصیف کرد که لازم است دانسته ها و یافته های آنان به نسل های آینده منتقل شود.
** پروفسور جهانگیر دری نویسنده برجسته ایرانی تبار روسیه متولد سال 1932که پدر فقیدش رایزن فرهنگی ایران در دوران شوروی بود، در مدت بیش از نیم قرن فعالیت های فرهنگی و ادبی تخصصی از جمله در حوزه ایران شناسی تاکنون 9 کتاب و بیش از 200 مقاله نوشته و همچنین صدها دانشجو را آموزش داده است.
وی که در مرکز انستیتو آسیا و آفریقای دانشگاه دولتی مسکو بزرگترین دانشگاه روسیه تدریس می کند، همچنین 15 کتاب از نویسندگان ایرانی را به زبان روسی ترجمه کرده که برخی از آنها به چاپ های مجدد رسیده است.
** دکتر شریف شوکوروف از کارشناسان برجسته روسی مولف چندین کتاب در حوزه ایران شناسی و هنر است که نقش زیادی در پیشرفت این عرصه در روسیه دارد.
شوکوروف متولد سال 1948از کارشناسان ارشد و ایران شناسان انستیتو شرق شناسی روسیه در مرکز علمی کشورهای آسیا و آفریقای دانشگاه دولتی مسکو تدریس می کند و رشته تخصصی وی نیز هنر شرقی ایران است.
هنر و راز، معماری مساجد معاصر، چهره انسان در هنر اسلامی، تصویر معبد، توران، خراسان قلمرو هنر، معبد زمینی و آسمانی از جمله عناوین آثار این ایران پژوه روسی است.
** ولادیمیر گالوچکین مشهور به دوست ایران که در شهر تاشکند پایتخت ازبکستان به دنیا آمده است، بنیادگذار و رئیس جامعه دوستی ایران به نام برادران نامه در لتونی است.
وی پژوهش های علمی باستان شناسی زیادی نیز در آسیای میانه انجام داده است که نتیجه این تحقیق ها مورد استفاده گسترده قرار می گیرد.
گالوچکین که سال 2012 برای نخستین بار به ایران سفر کرد با همکاران خود در جامعه دوستی براداران نامه تلاش می کند تا فرهنگ تاریخ و آئین های ایرانی -اسلامی و همچنین زندگی معاصر ایرانیان را در لتونی معرفی کند و تاکید می ورزد شیفته ارزش ها و زیبایی های فرهنگی، تاریخی، اجتماعی و مردمی ایران زمین است.
این آئین تقدیر با حضور رضا ملکی رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه، پروفسور ولادیمیر ایوانف رئیس کرسی زبان فارسی انستیتو آسیا و آفریقا، دکتر صفر عبدا... از قزاقستان، خانم نینا مامیدوا رئیس بخش مطالعات ایران انستیتو شرق شناسی روسیه، پاول لوریه از موزه ارمیتاژ، ادریس اف سرپرست بنیاد ایران شناسی مسکو و جمعی از اساتید زبان فارسی و ایران شناسان سراسر روسیه برگزار شد.
روسیه مهمترین پایگاه مرجع ایران شناسی در جهان به شمار می رود و صدها کارشناس مسلط به تاریخ، ادب و فرهنگ و هنر ایرانی و فارسی به تحقیق و پژوهش در این حوزه مشغول بوده و هستند که صدها اثر ماندگار در این زمینه پدید آورده اند.
اروپام*391 ** انتشار دهنده: هادی مولوی نیا

اطلاعات تکميلي

خواندن 1288 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب