پنج شنبه, 25 آذر 1395 ساعت 23:52

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی: توسعه کشور باید از فرهنگ ریل گذاری شود

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: توسعه کشور باید از فرهنگ ریل گذاری شود ؛ زیرا امکان دستیابی به توسعه و پیشرفت بدون توسعه فرهنگی سخت یا غیرممکن است.
به گزارش ایرنا، ' سیدرضا صالحی‌ امیری ' پنجشنبه شب در نشست با مدیران اجرایی استان اصفهان افزود: فرهنگ موجودی زنده و حیات معنوی جامعه در گرو حیات این موجود زنده است.
وی با اشاره به آمار بالای طلاق و 14 میلیون پرونده قضایی در دادگستری همچنین افزایش آمار بیماران ایدزی و آسیب های اجتماعی در کشور، تصریح کرد: این موارد که در پی غفلت از زیرساخت های فرهنگی طی سالیان گذشته ایجاد شده، از چالش های جدی فرا روی مااست.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: باید بتوانیم با تدبیر و برنامه ریزی اصولی و صحیح بر این چالش ها غلبه کنیم.
وی افزود: وزارت ارشاد به تنهایی قادر نیست پاسخگوی مطالبات انبوه نسل جوان باشد و در این زمینه به کمک همه دستگاهها نیاز است.

*** ایجاد ثبات و آرامش در جامعه ، ارمغان دولت یازدهم است
صالحی امیری در بخشی از سخنان خود با تبیین اقدام ها و فعالیت های دولت تدبیر و امید در سه سال گذشته گفت: بازگشت ثبات و آرامش به کشور، اولین اقدام و محصول دولت یازدهم است .
وی تصریح کرد: تامین امنیت، ثبات و آرامش، زمینه ساز توسعه و پیشرفت کشور است و دولت با تلاش در این پیوندها سعی کرده است زمینه توسعه و پیشرفت کشور را بیش از پیش فراهم کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به وجود مناقشه های سیاسی در استان اصفهان پیش از تصدی دولت تدبیر و امید، گفت: این مناقشه ها عامل بازدارنده ای برای توسعه و پیشرفت این استان شده بود اما اکنون اصفهان از استان های با ثبات کشور است.
وی افزود: این یعنی اینکه مدیریت استان اصفهان به دنبال فرصت است و به دنبال تنش نیست.
صالحی امیری با بیان اینکه حفظ آرامش و ثبات از سیاست های قطعی دولت تدبیر و امید است، اضافه کرد: توسعه و پیشرفت در همه بخش ها اعم از اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بدون امنیت پایدار، ثبات و آرامش محقق نمی شود و به همین دلیل اولین سیاست خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را ثبات و آرامش اعلام کردم.
وی وجود مناقشه، خصومت و ستیزگی در جامعه را عامل بازدارنده پیشرفت بیان کرد و افزود: در مناقشات همه چیز به تخریب و نفی دیگران تبدیل می شود اما در محیطی باثبات و آرام، انسان ها برای دستیابی به قله های پیشرفت و توسعه تلاش می کنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: مردم از مسئولان، مناقشه مطالبه نمی کنند بلکه تامین امنیت، آرامش، ثبات، معیشت و عزت مطالبه مردم از مسئولان است.
وی افزود: تلاش زیادی می شود تا دولت از فضای اصلی کار خود به حاشیه رود و به مناقشات روی آورد اما سیاست قطعی دولت حفظ آرامش و ثبات جامعه است.

** کشور بیش از گذشته به اتحاد و همبستگی نیاز دارد
صالحی امیری، ایجاد اختلاف در بین نیروهای انقلاب را مهمترین تهدید انقلاب دانست و گفت: در شرایط کنونی، کشور بیش از پیش به اتحاد و همبستگی ملی نیاز دارد.
وی با بیان اینکه ملت ایران دارای یک نظام سیاسی و قانون اساسی، یک رهبر، یک قوه مجریه، یک قوه مقننه و یک قوه قضاییه است، افزود: اما دایره انقلاب بزرگ است و جمهوری اسلامی ایران تاکنون پنج گفتمان را در خود جای داده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ' ارزش ها' ، ' سازندگی '، ' توسعه سیاسی' ، ' عدالت ' و ' اعتدال ' به عنوان گفتمان هایی نامبرد که در دوره های مختلف و توسط روسای دولت های گذشته و دولت یازدهم مطرح شده است.
وی افزود: در راس همه این گفتمان ها ، امام (ره) و رهبر معظم انقلاب قرار داشته اند و حامل یک پیام است و آن اینکه ر دایره بزرگ انقلاب اسلامی ایران همه گروه های وفادار به نظام و انقلاب با دیدگاههای مختلف زیر چتر ولی فقیه حضور دارند.
امیری صالحی با بیان اینکه مردم تفکیکی بین قوای نظام قائل نیستند، افزود: تفکیک دولت از نظام، ظلم بزرگ به ملت و القای این تفکر به جامعه، آدرس انحرافی است.
وی افزود: اختلاف دیدگاه نباید به اختلاف مبانی منجر شود و ما باید فرهنگ گفتمان را تقویت کنیم .
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه معتقدیم سیاست خارجی ما محصول سیاست داخلی ماست، افزود: ما برای موفقیت در سیاست خارجی به انسجام داخلی نیاز داریم.
وی افزود: اگر در داخل کشور با یکدیگر مناقشه داشته باشیم، در خارج کشور دچار ضعف و چالش خواهیم شد و چنانچه در داخل کشور انسجام داشته باشیم در خارج کشور به موفقیت های بزرگی دست خواهیم یافت.

*** برجام نباید موجب منافشه بین نیروهای انقلاب شود
صالحی امیری با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران دارای سلسه مراتبی است که در راس آن رهبر معظم انقلاب قرار دارد، افزود: برجام نباید محل مناقشه میان نیروهای انقلاب باشد.
وی افزود: فرمایشات رهبر معظم انقلاب برای این دولت و همه افراد فصل الختاب است و هیچکس حق ندارد خود را همه نظام بداند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: آنچه که در حال وقوع است محصول تصمیم های سطوح عالی کشور است و این دولت بنا ندارد که خدای ناکرده هزینه ها به سمت رهبر معظم انقلاب سوق داده شود زیرا این ظلم بزرگی به نظام، ملت و اسلام است.
وی افزود: نباید در قضیه برجام، مردم را نا امید و اعتماد آنها به نظام را سلب کنیم، مردم به مسئولان و مدیران خود، روحانیت و نمایندگان خود در مجلس اعتماد دارند لذا نباید این اعتماد را مخدوش کرد.
عضو کابینه دولت یازدهم اظهارکرد: متاسفانه هجمه ها و حجم فعالیت های تخریبی علیه دولت نشان می دهد که این فعالیت ها اعتماد ملی به مسئولان نظام و دولتمردان را هدف قرار داده است.

*** راهبرد دولت، بحران زدایی است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود راهبرد دولت را مدیریت بحران زدایی به جای بحران زایی بیان کرد و افزود: تلاش دولت در این راستا است.
وی افزود: امروز همه توان دولت با همه منابع و امکانات در عرصه داخلی ، منطقه ای و بین المللی مصروف تامین عزت و منافع و مصالح ملی شود.
صالحی امیری ادامه داد: قریب یک دهه است که منطقه ما در آتش می سوزد اما ایران امن است.
وی با بیان اینکه امنیت ایران، شانسی نیست بلکه حاصل تدابیر رهبر معظم انقلاب، تلاش نیروهای مسلح و جهاد دولت است، گفت: در منطقه پرآشوب خارومیانه، جهان به وجود امنیت پایدار در ایران اسلامی اعتراف دارد و این امنیت برای جامعه ایران ارزان به دست نیامده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اجماع جهانی علیه ملت ایران در این دولت شکسته شد اما متاسفانه عده ای تلاش می کنند که این بحث ها را وارونه جلوه دهند.
وی با اشاره به تحریم های نفتی، علمی، فرهنگی و اقتصادی کشور پیش از تصدی دولت یازدهم گفت: تحریم های گسترده به جایی رسیده بود که ما بتدریج به سمت کاهش صادرات نفت و نفت برابر غذا به پیش می رفتیم اما دولت یازدهم با تدابیر رهبر معظم، این شرایط را تغییر داد.
وی افزود: پیش از تصدی دولت تدبیر و امید، افکار جهانیان را علیه ملت ایران تخریب کرده و ایران را به عنوان شرورترین کشور به ملت های جهان معرفی کرده بودند اما در پی تلاش های دیپلماسی دولت تدبیر و امید و نیروهای مسلح کشور در تامین امنیت کشور، همان هایی که می گفتند ایران شرورترین کشور است امروز اعتراف می کنند که ایران امن ترین کشور است.
صالحی امیری ادامه داد: اکنون اجماع جهانی علیه ملت ایران شکسته شده است و اروپایی ها اعلام کرده اند که چنانچه آمریکایی ها بخواهند برجام را اجرایی نکنند، ما آمریکا را همراهی نخواهیم کرد و دوران یکته سازی آمریکا در جهان به سرآمده است.

** پس از 60 سال موفقیت بزرگی در اوپک حاصل شد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بااشاره به توافق اعضای اوپک و خارج اوپک برای کاهش تولید نفت و تقویت بازار جهانی آن بدون کاهش سهمیه ایران در جلسه اخیر این سازمان، گفت: این توافق، موفقیت بزرگی برای کشور است که در این دولت حاصل شد اما کمتر به آن توجه شد.
وی افزود: با تلاش جمهوری اسلامی ایران و پس از 60 سال در اوپک چنین اتفاقی افتاد اما برخی ها یا به دلیل عدم شناخت این موفقیت ها را نمی بینند و یا می بینند اما چشم های خود را می بندند.
صالحی امیری در بخشی از سخنان خود با اشاره به برگزاری کنگره نکوداشت آیت الله مظاهری که صبح امروز در اصفهان برگزار شد، افزود: دولت یازدهم بنای سوء استفاده از مقدسات و مراجع را ندارد و ما مرجعیت را محور هدایت و فقهات دانسته، می دانیم و خواهیم دانست.
وی با اشاره به اینکه روزانه بسیاری از دولتمردان با حضور در بیوت آیات عظام و مراجع تقلید از نظرات آنها استفاده و گزارشی از عملکرد خود را ارائه می کنند، افزود: دولت هیچگاه از جایگاه مراجع سوء استفاده نکرده و نخواهد کرد .
صالحی امیری با بیان اینکه دولت، خود را آسمانی نمی داند، اضافه کرد: دولت زمینی، موفقیت ها را از آن مردم و ناکامی ها را از آن خود می داند.
در پایان نشست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با مدیران دستگاههای اجرایی استان اصفهان، از کتاب عملکرد دولت تدبیر و امید در این استان طی سه سال گذشته رونمایی شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز پنجشنبه به منظور شرکت در کنگره نکوداشت آیت الله مظاهری به اصفهان سفر کرد.
کنگره نکوداشت آیت الله حسین مظاهری روز پنجشنبه با پیام رئیس جمهوری در سالن اهل البیت(س) اصفهان برگزار شد.
2093
شبد ** خبرنگار: اصغر دواتگر** انتشار دهنده : اسماعیل جهانبخش

اطلاعات تکميلي

خواندن 882 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار