پنج شنبه, 25 آذر 1395 ساعت 18:16

پیکر نخبه ریاضی جهان در گلزار شهدای نجف آباد آرام گرفت

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
پیکر پروفسور ابراهیم اسرافیلیان نجف آبادی، مرد علمی ریاضی جهان در سال های 1997 و 1998 در رشته ریاضی، روز پنجشنبه در نجف آباد اصفهان تشیع و در گلزار شهدای این شهر به خاک سپرده شد.
به گزارش ایرنا، پیکر مرحوم ابراهیم اسرافیلیان نجف آبادی با حضور امام جمعه، نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی، اقشار مختلف مردم، مسئولان ادارات و نهادها از محل اداره آموزش و پرورش نجف آباد تا باغ ملی این شهر تشییع شد.
حجت الاسلام مصطفی حسناتی امام جمعه نجف آباد، در این محل پس از بیان سخنانی در باره درجات علمی پرفسور اسرافیلیان در رشته ریاضی و افتخارات وی برای بر کشور، بر پیکر آن مرحوم نماز گذارد.
پیکر مرحوم اسرافیلیان در ادامه مراسم بر دوش مردم تا چهار راه بیمارستان نجف آباد تشییع و سپس به گلزار شهدای این شهر انتقال یافت و در خانه ابدیش در قطعه فرهیختگان نجف آباد آرام گرفت.
ابراهیم اسرافیلیان نجف آبادی در 23 آذر 1314در شهر نجف آباد از توابع استان اصفهان به دنیا آمد.
وی دارای دکترای ریاضی در گرایش هندسه و دیفرانسیل از دانشگاه 'سوتمپتون' انگلستان بود.
ریاست دانشگاه تربیت معلم(1362-1363)، ریاست دانشگاه علم و صنعت ایران(1359)، ریاست موسسه عالی آمار و انفورماتیک(1358-1357)، قائم مقامی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی(1361)، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی(1363-1367)، ریاست دانشکده ریاضی دانشگاه علم و صنعت ایران بمدت هفت سال و عضویت در هیات امنای دانشگاه امام صادق از جمله سوابق اجرایی پرفسور اسرافیلیان است.
وی از دوستان و همفکران شهید حسن آیت و یکی از پایه گذاران انقلاب فرهنگی ایران به شمار می رفت.
اسرافیلیان در زمان انقلاب فرهنگی، ریاست دانشگاه علم و صنعت ایران را بر عهده داشت و پس از وقوع انقلاب فرهنگی به نمایندگی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برای ارتباط با شورای عالی انقلاب فرهنگی انتخاب شد و در ادامه به عضویت کمیته گزینش استاد و دانشجو درآمد.
دریافت نشان دانشگاه پکن(چین) به مناسبت شرکت در کنفرانس معادلات دیفرانسیل و ارائه مقاله در سال 1369، دریافت لوح تقدیر بعنوان استاد نمونه دانشگاه علم و صنعت ایران در سال1370، دریافت لوح تقدیر دانشگاه علم و صنعت بعنوان پیشگام در دانش و پژوهش و دریافت لوح سپاس دانشگاه پیام نور و خانه ریاضیات نجف آباد از دیگر نشان هایی است که در کارنامه علمی این دانشمند ریاضی به چشم می خورد.
این عضو هیأت علمی و استاد دانشگاه علم و صنعت ایران، دارای شش کتاب و 57 مقاله در مجلات معتبر علمی جهان بود و در سال‌های 97 و 98 میلادی بعنوان مرد علمی جهان در رشته ریاضی انتخاب شد.
آنالیز روی - آنالیز مختلط- توپولوژی - ریاضیات پیشرفته دانشگاهی- ریاضیات عمومی و هندسه دیفرانسیل مدرن برای فیزیکدانان، نام آثار منتشره شده نخبه ریاضی جهان است.
اولین نشان فرهیختگان ماندگار نجف آباد نیز اسفند سال گذشته توسط شهرداری این شهر به این شخصیت علمی اعطا شد.
در حاشیه برگزاری مراسم امروز، مردم و علاقمندان به این دانشمند از مسئولان شهرستان نجف آباد بدلیل ضعف در اطلاع رسانی و نبود تابلو یا بنر در زمینه درگذشت و برگزاری آیین تشییع پیکر نخبه ریاضی جهان در این شهر گلایه داشتند.
ابراهیم اسرافیلیان در 23 آذر 1395 در 81 سالگی بدلیل سرطان کبد در بیمارستانی در تهران درگذشت.
شهرستان نجف آباد در 30 کیلومتری غر ب اصفهان قرار دارد.
غ.ک/ 7153 / 6027** انتشاردهنده: شکراللهی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1341 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار