پنج شنبه, 25 آذر 1395 ساعت 16:40

آیت الله مصباح یزدی: در تشخیص وظیفه کوتاهی نکنیم/هدف جامعه ما تحقق اهداف اسلامی است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: در تشخیص وظیفه و رعایت اهم و مهم نباید کوتاهی کنیم.
به گزارش ایرنا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی روز پنجشنبه در همایش تجلیل از پژوهشگران موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم با بیان این که اگر 2 جهاز تغذیه و عصبی در یک موجود زنده فعال باشد آن موجود به هدف مطلوب خود می رسد و گرنه دچار بیماری می شود، گفت: جامعه هم به 2 جهاز نیاز دارد.
وی خاطرنشان کرد: آن جهازی که نیازهای مادی جامعه را برطرف می کند دولت است و جهازی که روح جامعه را تغذیه می کند و سامان می دهد روحانیت است.
وی با بیان این که جامعه مانند یک موجود زنده است که احتیاج به تغذیه سالم و مستمر دارد، گفت: جامعه اگر این تغذیه را داشته باشد، زنده می ماند و اگر تغذیه اش قطع شود و یا ناسالم باشد، یا مریض می شود و یا می میرد؛ آن تغذیه، تغذیه روحی جامعه است که به وسیله تحقیق های علمی و پژوهش انجام می شود.
وی افزود: اگر در جامعه ای کسانی نباشند که در علم تحقیق کنند و آنها را در معرض استفاده مردم قرار دهند، کتاب های جدید بنویسند و شبهه ها را پاسخ دهند و روش تحقیق را به محققان یاد دهند؛ مانند پیکری است که دستگاه تغذیه سالمی ندارد.
آیت الله مصباح یزدی اضافه کرد: دستگاه پژوهش برای جامعه مانند یک دستگاه تغذیه می ماند و اگر برای جامعه یک دستگاه تغذیه روحی بخواهیم تصور کنیم، متصدی آن پژوهشگران هستند.
وی با بیان این که پژوهشگران کار ارزنده ای برای جامعه انجام می دهند، تصریح کرد: هدف جامعه ما تحقق اهداف اسلامی است، خوشبختانه پژوهشگران ما در زمینه علوم اسلامی تحقیق می کنند و این افتخار بسیار بزرگی و نیازمند شکر است که خدا چنین امکاناتی را به برکت انقلاب، شهدا و امام به ما اهدا کرده است.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم در ادامه با اشاره به استضعاف روحانیت در حکومت ستمشاهی اظهار کرد: زمینه ای فراهم شد که حوزه علمیه قم به برکت وجود مرحوم آیت الله العظمی بروجردی در آن شرایط رونق پیدا کرد و شکل گرفت و امام خمینی در این حوزه درخشید.
وی با بیان این که امام راحل نیز در میان روحانیان در آن زمان مورد استضعاف مضاعف قرار داشت، گفت: ولی اراده خداوند در این بود که به دست همین انسان، بزرگ ترین قدرت های منطقه نابود شود.
آیت الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: نخستین درسی که ما باید از این استضعاف ها، محرومیت ها، ظلم ها و بی مهری ها بگیریم این است که نهراسیم.
وی افزود: باک نداشته باشیم از این که مورد بی مهری اشخاص یا گروه ها و یا کشورهایی باشیم.
وی با بیان این که عالم خیلی پستی و بلندی دارد، نه به قدرت چند روزه کسی می توان مغرور و نه باید ناامید شد، تاکید کرد: باید امیدمان به خدا باشد به ویژه آن جایی که وظیفه خود را خوب انجام داده ایم، مطمئن باشید اثرهای خیر آن در همین دنیا ظاهر می شود.
وی گفت: کسانی هستند که بر اثر ضعف این معرفتشان به خاطر ظلم هایی که به طرفداران انقلاب می شود دلسرد می شوند که این اشتباه است، هیچ گاه این محرومیت ها به پای محرومیت روحانیت در زمان حکومت ستمشاهی نمی رسد.
آیت الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: درس دوم این است که ما در تشخیص وظیفه و رعایت اهم و مهم کوتاهی نکنیم.
وی با بیان این که فسادها در عالم کم نیست، اظهار کرد: بهترین حکومت ها را هم در طول تاریخ نگاه کنید خواهید دید که در همان زمان فسادهایی وجود داشته است که یا کمتر نقل شده و یا تحت شعاع قرار می گرفته است.
وی گفت: باید سعی کنیم خودمان را اصلاح کنیم و از این که عده ما کم باشد نهراسیم؛ دلیل خوبی، موفقیت و کمال، کثرت افراد نیست.
آیت الله مصباح یزدی تاکید کرد: ببینیم که خدا از ما چه خواسته و وظیفه ما چیست؛ بهتر بشناسیم و بهتر عمل کنیم؛ خطری که وجود دارد این است که اولویت ها را در نظر نگیریم.
وی خاطرنشان کرد: تشخیص اهمیت خیلی جاها جنبه فنی و تخصصی دارد که الحمدالله خدا به ما رهبری داده است که می توانیم به شناخت او اعتماد کنیم، این اشاره هایی که رهبر معظم انقلاب اسلامی می فرمایند این ها را خیلی باید غنیمت شمرد، مثل قطب نمایی است که جهت را مشخص می کند.
وی گفت: برای ما آن چه مهم تر در فرمایش های ایشان می باشد در این است که حوزه باید انقلابی بماند، این یک جمله است، ولی یک عالم معنا دارد و یک عالم تجربه در پشت آن است.
وی افزود: ما با این جمله مواجه هستیم و باید ارزش آن را بدانیم و به دنبال تبیین آن باشیم، باید شناسایی شود که چه ضعفی وجود داشته است و چه خطری حوزه را تهدید می کند.
وی خاطرنشان کرد: اولویت ها باید رعایت شود، پژوهشگران بخشی از تحقیق های خود را به جهتی که مربوط به حفظ انقلاب اسلامی به ویژه در حوزه هاست، سوق دهند.
در پایان این همایش از 12 تن از پژوهشگران برتر موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم در زمینه کتاب و مقاله تقدیر به عمل آمد.
این همایش به مناسبت هفته پژوهش و فناوری با حضور پژوهشگران و استادان این موسسه برگزار شد.
21 تا 28 آذرماه به نام هفته پژوهش و فناوری نامگذاری و «پژوهش تقاضامحور و تجاری سازی فناوری؛ زیربنای اقتصاد مقاومتی» به عنوان شعار هفته پژوهش و فناوری از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام شده است.
7406/ 1175 خبرنگار: عباس منجمی ** انتشاردهنده: رضا علیمحمدی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1360 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار