چاپ کردن این صفحه
پنج شنبه, 25 آذر 1395 ساعت 13:24

سیستان و بلوچستان جلوه گاه وحدت امت اسلامی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
مردم مرزدار و غیور شیعه وسنی سیستان و بلوچستان سالیان سال با مهر و محبت در کنار یکدیگر زندگی مسالمت آمیزی داشته به طوری که به عنوان سمبل اتحاد و وحدت برای مسلمانان جهان الگو هستند.
به گزارش ایرنا وحدت و منع از اختلاف یکی از مسائل مهم و اساسی قرآن کریم است به طوری که این کتاب الهی انسان ها را به آن دعوت و از اختلاف منع کرده است.
دین مبین اسلام و پیامبر رحمت و رافت حضرت ختمی مرتبت (ص) کوبنده ظلم و ستم، شکننده بت و بت پرستی، زداینده کینه ها، کدورت ها، خودخواهی ها، تعصب ها و فرقه گرایی ها و تفرقه افکنی هاست و ملت ایران بویژه مردم سیستان و بلوچستان به عنوان پیروان راستین چنین دین و پیامبری هیچگاه در مقابل دشمنان کوتاه نیامده و تاکنون دسیسه ها و ترفندهای آنها را خنثی کرده اند.
نماینده مقام معظم رهبری در امور اهل سنت استان های سیستان و بلوچستان و کرمان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: وحدت مردم این استان مثال زدنی است به طوری که مردم و مسئولان استان تاکید دارند زاهدان مرکز استان به عنوان پایتخت وحدت معرفی شود.
آیت الله عباسعلی سلیمانی ادامه داد: مردم این استان از دیر باز با انجام پیوندهای خانوادگی، برادر گونه در کنار هم زندگی مسالمت آمیزی داشته و دارند که از آن می توان به عنوان استان برتر در زمینه وحدت یاد کرد.
امام جمعه زاهدان تاکید کرد: دشمنان اسلام از وحدت مردم شیعه و سنی این استان همواره دل نگران بودند به طوری که برای ایجاد اختلاف و تفرقه در برهه های مختلف توطئه های مذهبی و قومی را با هزینه های گزاف اجرا کردند که با روشنفکری دانشگاهیان، علما، سران طوایف، معتمدان و هوشیاری مردم در هیچ یک موفق نشده اند.
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان تاکید کرد: خوشبختانه در بین علما، ریش سفیدان، معتمدان و روشنفکران و مردم استان وحدت و محبت بسیار خوبی حاکم است که از آن به عنوان الگو برای تمام مسلمانان می توان یاد کرد.
امام جمعه زاهدان با اشاره به خدمات نظام جمهوری اسلامی در حوزه دینی به جامعه اهل سنت گفت: قبل از انقلاب اسلامی تعداد مساجد اهل سنت استان کمتر از 100 مسجد بود که هم اینک به بیش از پنج هزار مسجد افزایش یافته و شمار حوزه های علمیه استان نیز قبل از انقلاب تنها پنج مورد بود که هم اینک به بیش از 100 حوزه علمیه ارتقا یافته است.
نماینده اهل سنت مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری نیز به خبرنگار ایرنا گفت: وحدت به عنوان یکی از آموزه های دینی مورد تایید همه مسلمانان و فرق اسلامی است اما در جهان اسلام به فراموشی سپرده شده بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این مقوله مهم دوباره احیا شد.
مولوی نذیر احمد سلامی افزود: با توجه به شرایط امروزی که امت اسلامی با آن مواجه هستند وحدت بیش از گذشته حائز اهمیت است به طوری که آنچه امروز در کشورهای اسلامی مسلمانان را رو در روی هم قرار داده اختلاف و تفرفه است.
وی ادامه داد: افراطیون و تکفیری ها به دلیل توجه نکردن به اصل اسلام و وحدت مسلمانان در کشورهای اسلامی مشغول تکفیر هستند، در صورت ملاک قرار دادن وحدت و پیروی از قرآن کریم هیچ زمانی دشمن نمی تواند تفرقه ایجاد کند.
وی گفت: مردم سیستان و بلوچستان با وجود تفاوت در بافت جمعیتی و مذهبی همواره زندگی سرشار از وحدت و همبستگی با هم داشته اند به طوری که می توان این استان را به عنوان الگو معرفی کرد.
وی تصریح کرد: تا زمانی که مولفه های مهمی چون وحدت و ایمان در نظام اسلامی ما وجود داشته باشد هیچ گزندی به آن نخواهد رسید.
وی با اشاره به انتظارات جامعه اهل سنت سیستان و بلوچستان از نظام و دولت گفت: ضروری است دولت توجه بیشتری به این استان داشته باشد و عواملی که می تواند سبب ایجاد تفرقه شود و بهانه دست دشمنان نظام دهد را از بین ببرد.
وی افزود: مسئولان و مدیران رده بالا از کارهایی که سبب رنجش 2 طایفه و گروه در استان می شود پرهیز کنند.
مولوی عبدالحلیم قاضی مدرس دانشگاه مذاهب اسلامی و حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان نیز به خبرنگار ایرنا با تبریک هفته وحدت گفت: این هفته فرصت خوبی برای مسلمانان است تا با تفکر در تیره بختی ها و گرفتاری های خود از خواب غفلت بیدار شوند.
وی با بیان اینکه مسلمانان باید به مشترکات توجه کنند و عاقبت اندیشی داشته باشند گفت: ریختن خون کودکان و زنان در کشورهای اسلامی اقدامی بسیار ناشایست است که متاسفانه گروههای تندرو در برخی کشورهای اسلامی این کار را مدنظر قرار داده اند.
وی گفت: در سیستان و بلوچستان وحدت مشهود است به طوری که شیعه و سنی در کنار هم هستند و از افراط و تفریط پرهیز می کنند و تعامل روحانیون 2 مذهب نیز با هم بسیار مطلوب است.
وی با اشاره به انتظارات اهل سنت از دولت و نظام گفت: شیعه و سنی با یکدیگر ملت واحد ایران را تشکیل می دهند و باید در مشاغل و فرصت های شغلی و اقتصادی به یک دید نگریسته شوند.
مولوی کریم بخش درویش فکر امام جمعه و مدرس اهل سنت شهرستان سرباز در جنوب سیستان و بلوچستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: وحدت به عنوان موضوع مهم مورد تاکید قرآن کریم، پیامبر مکرم اسلام(ص) و بزرگان دین است.
وی با بیان اینکه وحدت مایه رحمت و تفرقه موجب عذاب الهی می شود گفت: بنیانگذار انقلاب اسلامی بارها اعلام کردند ما مسلمانان شیعه و سنی یکی هستیم و اگر کسی کلامی به سخن آورد که موجب تفرقه شود یا جاهل است یا به دنبال اختلاف است.
وی ادامه داد: با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب نباید هیچ زمانی بهانه دست دشمنان داد زیرا مسلمانی که دست به تفرقه و اختلاف می زند ناطق شیطان است.
وی تصریح کرد: علمای اهل سنت نیز تاکید دارند مسلمانان به مقدسات یکدیگر احترام بگذارند و برادر گونه زندگی کنند.
وی وحدت را از اهداف مهم بعثت پیامبر مکرم اسلام(ص) ذکر کرد و گفت: دشمنان اسلام هرگز وحدت و انسجام مسلمانان را تحمل نمی کنند به همین سبب در تلاشند با توطئه و دسیسه در میان آنان اختلاف بیندازند که در این زمینه باید همه هوشیار باشند و در مقابل این توطئه ها ایستادگی کنند.
وی گفت: مردم سیستان و بلوچستان همواره با پیروی از فرامین رهبر معظم انقلاب وحدت را سرلوحه کار و زندگی خود قرار داده اند.
وی تصریح کرد: دشمنان بدانند مردم این استان با مد نظر قرار دادن اتحاد و پیروی با دل و جان از فرمایشات رهبر معظم انقلاب هرگز اجازه نمی دهند اختلاف و جدایی در صفوف به هم پیوسته آنان ایجاد شود.
امام جمعه و مدرس اهل سنت شهرستان سرباز خاطر نشان کرد: مردم اهل سنت این استان همچون سایر مردم ایران اسلامی بسیار خرسند هستند که چنین رهبری دارند که اخلاقیات، منش و رفتار ایشان پیامبر گونه است.
وی تاکید کرد: مسلمانان اهل سنت دیگر نقاط جهان زمانی که در همایش های مختلف از جمله تقریب مذاهب اهل سنت ایران مشاهده می کنند که ملت ما با وحدت همه با هم برابر و برادر هستند بسیار تعجب می کنند و از ما الگو می گیرند.
وی گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران همه امکانات را برای افراد جامعه فراهم کرده و در آن فرق و مذاهب یکسان هستند که این برای ما مایه افتخار محسوب می شود که در چنین کشوری زندگی می کنیم.
مولوی عبدالغنی بارانی مدیر حوزه علمیه اهل سنت طوبی زاهدان نیز به خبرنگارایرنا گفت: با وجود طوایف و اقوام مختلف در سیستان و بلوچستان مردم این استان با پیروی از دستورات اسلام همچون برادر با وحدت در کنار هم زندگی می کنند.
وی ادامه داد: اهل سنت این استان انتظار دارند ملت ایران همانگونه که در طول سالهای متمادی به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون در کنار هم با وحدت و همبستگی زندگی کرده اند همین روند را به بهترین شکل ادامه دهند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه مردم با عمل ثابت کرده اند که خواهان نظام اسلامی هستند ضروری است وحدت موجود در جامعه تبلیغ شود تا همچون گذشته مایوس کننده دشمنان باشد.
وی تاکید کرد: بالاترین انتظار اهل سنت این است که همچون گذشته که جایگاه علما و مدارس دینی حفظ شده است این روند همچنان ادامه یابد.
امام جمعه مسجد مکی و مدیر حوزه علمیه دارالعلوم اهل سنت زاهدان گفت: امروز در سایه جمهوری اسلامی مردم شیعه و سنی سیستان و بلوچستان با وحدت و همدلی کامل در کنار یکدیگر زندگی می کنند و اختلاف برای آنان معنایی ندارد.
مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی با گرامیداشت هفته وحدت اظهار داشت: ما علمای اهل سنت اعتقاد داریم که خون شیعه و سنی با یکدیگر هیچ فرقی ندارد.
وی تصریح کرد: امروز قرآن کریم و احادیث پیامبر اکرم(ص) فریاد وحدت و همدلی در میان مسلمانان سر می دهند.
وی با بیان این که اختلاف و تفرقه در بین امت اسلامی به ضرر مسلمانان و به نفع دشمنان اسلام است، افزود: وحدت و همدلی در بین مسلمانان یک ضرورت و واجب و به نفع جهان اسلام است.
امام جمعه مسجد مکی اهل سنت زاهدان گفت: متاسفانه تفرقه در بین امت اسلامی موج می زند که این به نفع مسلمانان نیست و دشمن از آن سود می برد.
مولوی اسماعیل زهی اظهار داشت: امروزه در حالی که کشورها و سران استکبار جهانی بر سر یک موضوع با یکدیگر اتحاد می کنند جای تاسف است که چرا کشورهای اسلامی با یکدیگر متحد نمی شوند.
وی تصریح کرد: دشمنان سالهاست تلاش می کنند در سیستان و بلوچستان اختلاف ایجاد کنند که الحمدالله همواره با هوشیاری مردم شیعه و سنی روبه رو شده اند.
وی بیان کرد: زمینه برای توسعه سیستان و بلوچستان فراهم شده لذا تقاضا می شود سرمایه گذاران به فکر سرمایه گذاری در این استان باشند.
مدیر حوزه علمیه دارالعلوم اهل سنت زاهدان گفت: بزرگترین دستاورد ولات رسول اکرم صلی الله علیه و سلم وحدت و یکپارچگی امت اسلامی است.
وی با گرامیداشت هفته وحدت افزود: مسلمانان باید هوشیار باشند و هیچ گاه به قول دشمنان اسلام دل خوش نکنند زیرا آنان به دنبال اختلاف انداختن بین مسلمانان هستند.
امام جمعه مسجد مکی با بیان اینکه شوکت، عزت، سربلندی و اقتدار مسلمانان فقط در سایه وحدت حفظ می شود گفت: دشمنان اسلام با برنامه ریزی در برخی از کشورهای اسلامی نفوذ کرده اند و با اختلاف انداختن بین مسلمانان علاوه برغارت اموال و منابع حیاتی آنان از جمله نفت و گاز مسلمان کشی به راه انداخته اند.
فرمانده قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در جنوب شرق کشور نیز گفت: سیستان و بلوچستان به عنوان نماد وحدت شیعه وسنی تاکنون شمار زیادی شهید وحدت را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.
سرتیپ پاسدار محمد مارانی افزود: دشمنان این نظام بدانند هرگز نمی توانند در عزم راسخ این مردم خللی ایجاد کنند زیرا ملت ایران همواره در همه صحنه ها آماده دفاع از کیان میهن و دستاوردهای نظام اسلامی هستند.
مولوی عبدالصمد کریم زایی امام جمعه اهل سنت ایرانشهر در جنوب سیستان و بلوچستان نیز اظهار داشت: اتحاد و وحدت در سایه دین مبین اسلام تحقق می یابد و بزرگترین نیروی اجتماعی «اتحاد و وحدت» است.
وی با بیان اینکه عزت و شرافت مسلمانان در گرو تقوا، وحدت و همدلی است گفت: تاریخ گواه این است که عدالت، رأفت، محبت و بخشش از سوی اسلام و مسلمانان در جهان گسترش یافته است.
وی افزود: اگر حکومت ها و مسلمانان به سفارشات نبی مکرم اسلام(ص) عمل می کردند امروز آمریکا و ایادی آن در کشورهای اسلامی جایی نداشتند.
حجت الاسلام میری امام جمعه خاش با گرامیداشت هفته وحدت گفت: هفته وحدت و ایام ولادت با سعادت پیامبر رحمت و مهربانی (ص) تجلی عشق و ارادت خالصانه مسلمانان به رسول اکرم (ص) است.
وی افزود: اخلاق و حسن رفتار و شیوه زندگی پیامبر اکرم(ص) برای تمام مردم دنیا به عنوان الگو و شاخص مطرح است زیرا ایشان برترین مخلوقات خداوند هستند و برترین دین را برای انسانها آوردند و برترین شاگردان و فرزندان عالم را تربیت کرده اند.
وی اهمیت حفظ وحدت و همبستگی در جوامع اسلامی و انسانی را یادآور شد و بیان کرد: اتحاد و همگرایی لازمه رسیدن به موفقیت ملت هاست.
امام جمعه مسجد جامع توحیدیه اهل سنت شهرستان خاش نیز در جمع مردم خاش گفت: وحدت و همبستگی به عنوان عنصری کارآمد و عاملی برای نابود کردن دشمنان امت اسلامی محسوب می شود.
مولوی محمدعلی شهنوازی افزود: دور شدن از مسیر اتحاد و یکپارچگی سبب شکست و مسلط شدن دشمنان بر امت اسلامی می شود و باید همه مسلمانان با حفظ همبستگی و وحدت ظرفیتهای خود را به دنیا نشان دهند.
رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان هم گفت: با توجه به توطئه دشمنان اسلام در ایجاد اختلاف میان مسلمانان حفظ وحدت بالاترین جهاد بین برادران اهل سنت و اهل تشیع محسوب می شود زیرا خنثی کننده تمام نقشه های شوم دشمنان است.
7316** 6081 خبرنگار: عصمت جهانی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1149 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب