چاپ کردن این صفحه
پنج شنبه, 25 آذر 1395 ساعت 09:08

سی امین کنفرانس وحدت اسلامی آغاز شد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
سی امین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی صبح پنج شنبه با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری و با شعار وحدت و ضرورت مقابله با گروه های تکفیری در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی گشایش یافت.
به گزارش خبرنگار معارف ایرنا، بیش از 300 میهمان داخلی و خارجی در سه روز به بررسی مسائلی همچون ضرورت مقابله با جریان های تکفیری می پردازند
حجت السلام و المسلمین علی اکبر ناطق نوری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام،علی یونسی دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت ها، حسین هاشمی استاندار تهران، علاء الدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و منوچهر متکی و جمعی از علما از کشورهای مختلف و شخصیت های جهان اسلام حضور دارند.
کنفرانس امسال با حضور 220 شخصیت بزرگ و برجسته جهان اسلام از 60 کشور برگزار می شود و اندیشمندان ضمن بررسی مشکلات امت اسلامی به ارائه پیشنهادها و نظرها و همچنین ارائه مقالات تحقیقی می پردازند.
علاوه بر برگزاری 10 نشست تخصصی، کمیسیون های رویارویی با چالش های فراروی امت اسلامی، وضعیت اقلیت های دینی، اتحادیه علمای مقاومت، مساعی حمیده، رسانه و کمیسیون بانوان در این سه روز تشکیل می شود.
قرار است از آیت الله محمدابراهیم جناتی نویسنده کتاب فقه مقارن به عنوان بزرگ ترین موسوعه علمی در فقه تطبیقی تجلیل شود.
در این کنفرانس اندیشمندانی از کشورهای مالزی، روسیه، اندونزی، عراق، لبنان، تایلند، الجزایر، انگلستان، آمریکا، استرالیا، تونس، چین، مصر و دیگر کشورها حضور دارند.
نقش جریان های تکفیری در تفرقه صفوف مسلمانان، ضرورت مقابله با جریان های تکفیری برای تحقق وحدت امت، نقش استعمار در تجزیه جهان اسلام توسط جریان های تکفیری و خطر جریان های تکفیری برای زنده نگه داشتن مسئله فلسطین از جمله محورهای این کنفرانس است.
از دیگر موضوع ها می توان به جریان های تکفیری بر سر راه بسیج امت جهت آزادی فلسطین، بهره برداری دشمن صهیونیستی از جریان های تکفیری، جریان های تکفیری مانعی سر راه تمدن سازی نوین اسلامی، مقابله تکفیر با جریان احیاگری اسلامی، لزوم بررسی افکار باطل و شرایط روانی تکفیری ها جهت مقابله با آنها و نقش رسانه ها در مقابله با جریان های تکفیری اشاره کرد.
همزمان با برپایی این کنفرانس نخستین جشنواره بین المللی فیلم وحدت اسلامی با ارائه آثاری از 37 کشور برگزار می شود که این فیلم ها با موضوع جهان اسلام اعم از شخصیت پیامبر اعظم(ص)، قرآن و وحدت امت اسلامی و همچنین موضوع اسلام ستیزی برای میهمانان پخش خواهد شد.

** معرفی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی
مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در سال 1369 با دستور حضرت آیت الله خامنه ای و انتصاب دبیر کل و اعضای شورای عالی از سوی معظم له آغاز به کار کرد.
شورای عالی مجمع، در اولین گام، اساسنامه و ساختار مجمع را تصویب نمود و ارکان آن را بر سه اساس علمی و فرهنگی و ارتباطات داخلی و بین المللی بنا گذاشت. این شورا در سال دهم فعالیت خود، استراتژی مجمع را تصویب کرد.
رسالت مجمع جهانی تقریب عبارت است از: «ارتقای سطح آشنایی و آگاهی و تعمیق تفاهم بین پیروان مذاهب اسلامی و تقویت احترام متقابل و تحکیم رشته های اخوت در بین مسلمانان بدون هیچ گونه تمایزی از لحاظ تعلقات فرقه ای، قومی یا ملی آنان به منظور رسیدن به امت واحدة اسلامی.»
این مجمع متشکل از دهها تن از علمای مذاهب اسلامی در کشورهای مختلف جهان است که به عنوان منادی تقریب و وحدت در جهان اسلام و زمینه ساز تعامل میان پیروان مذاهب مختلف اسلامی تلاش می کنند.
از مهم ترین اهداف تشکیل مجمع تقریب مذاهب اسلامی می توان به کمک برای احیا و گسترش فرهنگ و معارف اسلامی و دفاع از حریم قرآن و سنت پیامبر اکرم(ص)، کوشش در راه ایجاد آشنایی و تفاهم بیشتر بین علما، متفکران و پیشوایان مذهبی جهان اسلام در زمینه های اعتقادی، فقهی، اجتماعی، سیاسی و همچنین گسترش اندیشه تقریب در بین اندیشمندان جهان اسلام و انتقال آن به توده های مسلمان و آگاه کردن آنان از توطئه های تفرقه انگیز دشمنان اسلام یاد کرد.
همچنین رفع بدبینی ها و شبهات بین پیروان مذاهب اسلامی، کوشش در تحکیم و اشاعه اصل اجتهاد و استنباط در مذاهب اسلامی، تلاش در ایجاد هماهنگی و تشکیل جبهه واحد در مقابل توطئه های تبلیغاتی و تهاجم فرهنگی دشمنان اسلام بر اساس اصول مسلم اسلامی از دیگر اهداف وجودی این مجمع است.
فراهنگ * 1003 *1053 خبرنگاران: محمدرضا جعفرملک ** شریفی کیا ** انتشار: خانزائی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1182 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب