چهارشنبه, 24 آذر 1395 ساعت 14:06

آیت الله مکارم شیرازی: درمقابل تحریم های آمریکا ، عجولانه اقدام نکنیم

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید با اشاره به پیمان شکنی آمریکا گفت: اگر این کشور با نامردی تحریم ها را تمدید و اجرایی کند ، مقابل آنها می ایستیم ولی نباید عجولانه اقدام کنیم تا آنها ما را متهم به پیمان شکنی نکنند.
به گزارش ایرنا،وی روز چهارشنبه دردرس خارج فقه درمسجد اعظم افزود: باید در مقابل این قلدرها بایستیم و هر اندازه که آن ها عهدشکنی کردند، ما هم از تعهداتمان فاصله بگیریم.
آیت الله مکارم شیرازی به سخنان ترامپ درخصوص برجام اشاره و اضافه کرد: باید ببینیم تحریم ها عملی می شود یا نه و در صورت عملی شدن با برنامه اقدام کنیم.
وی با تاکید بر این که مسئولان باید برنامه جامعی برای مقابله با عهدشکنی آمریکا داشته باشند، گفت: از هم اکنون دولتمردان باید آمادگی داشته باشند و برنامه و مسیر راه را روشن و مشخص کنند.
وی تاکید کرد: به هر میزان که آن ها عهدشکنی کردند ما هم امتیازاتی را که در برجام داده ایم باید بگیریم و مسئولان دراین زمینه با حساب و کتاب اقدام کنند.
آیت الله مکارم شیرازی دربخش دیگری ازسخنان خود به پیمان شکنی انگلیس اشاره کرد و گفت: رئیس آنها (نخست وزیر انگلیس) به جلسه شیوخ عرب می رود تا با غارت اموال، آن ها را سرکیسه کند،این شخص باید از ایران بدگویی کند تا آنها را بترساند و اموالشان را غارت کند.
وی ادامه داد: این شخص به شیوخ عرب وعده حمایت می دهد و در ازای آن پول می خواهد و از طرفی به آن ها می گوید که باید در مقابل ایران مسلح شوید و برای این کار نیز از ما سلاح بخرید.
این مرجع تقلید با اشاره به این که اگر نخست وزیر انگلیس از ایران بدگویی نکند نمی تواند اموال آنها را غارت کند، تصریح کرد: چقدر شیوخ عرب ساده هستند که فریب آن ها را می خورند! انگلستان قول حمایت می دهد و در موعد مقررش هم حمایت نمی کند.
وی ادامه داد: این شخص برای گدایی محترمانه از شیوخ عرب به منطقه آمده است و باید از ایران موجودی خطرناک بسازد تا بتواند پول آن ها را جمع کند و ببرد.
وی گفت: چقدر این رقم درآمد کسب کردن زشت است! برویم کسی را متهم کنیم و غول بسازیم و کیسه های آن ها را خالی کنیم! این بدترین نوع تجارت است.
آیت الله مکارم شیرازی بیان کرد: باید در دنیای امروز با شناخت دشمن، متحد، قوی، بیدار، آگاه و هوشیار باشیم تا کلاهی سرمان نرود و درعین حال کار شتابزده هم نکنیم.
وی در ادامه به حدیثی از پیامبر اسلام(ص) اشاره و بیان کرد: بر اساس این حدیث آبروی سه گروه شامل کسی که آشکارا مرتکب گناهان می شود، پیشوای ظالم وکسانی که در جوامع اسلامی بدعت می گذارد، محترم نیست.
وی افزود: درباره این سه گروه می شود افشاگری و آن ها را در جامعه معرفی کرد و بر همین اساس نیز انقلاب ما شکل گرفت که جائری که در گذشته بود و ما افشاگری کردیم و در مقابل آن ها ایستادیم.
آیت الله مکارم شیرازی افزود: از طرف دیگر اسلام سه چیز هر انسان مسلمان یا غیر مسلمان را شامل جان، مال و آبرو را به عنوان اصل ابتدایی محترم شمرده است.
وی اضافه کرد: بر این اساس اگر سارقی به مال، جان و آبروی انسان حمله کند و انسان برای دفع او راهی جز به قتل رساندن سارق نداشته باشد، قتل مهاجم جایز است و خون سارق از نظر اسلام مباح می باشد.
آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که دفاع از جان، مال و آبروی انسان از مسلمات اسلام است، ادامه داد: حتی افرادی که به عنوان زائر و گردشگر وارد کشور می شوند، در صورتی که کار خلاف شرع انجام نمی دهند، آن ها هم جانشان، مالشان و آبرویشان محفوظ است و این قاعده کلی در اسلام است.
این مرجع تقلید با اشاره به این که افشاگری و آبروریزی افراد غیر از سه مورد ذکر شده، جایز نیست، گفت: متاسفانه در جامعه ما عده ای رعایت این اصول را نمی کنند و با احتمالات آبروی اشخاص را می برند.
وی افزود: کسانی که با پخش شایعات حیثیت اشخاص را لکه دار می کنند بر خلاف شریعت اسلام عمل می کنند.
وی تصریح کرد: متاسفم که چرا آبروی اشخاص در نظر بعضی اهمیت ندارد، بی تفاوت هستند و زود شایعات را پخش می کنند و افراد را در مقابل اتهام واقع شده گناهکار می شمارند؟
آیت الله مکارم شیرازی افزود: تا زمانی که جرم افراد ثابت نشود کسی نمی تواند درباره آن ها افشاگری کند که متاسفانه می کنند.
وی با بیان این که مبانی اسلام حساب شده است، گفت: در جامعه جاهلیت که نه جان، نه مال و نه آبروی افراد محفوظ و مورد احترام بود، اسلام چنین قانون انسانی به تمام معنایی وضع کرد، چیزی که در دنیای امروز از سوی زورمندان رعایت نمی شود.
/2085/ 6133/خبرنگار: سمیه حیدری ** انتشار دهنده: جعفرمسلمی

اطلاعات تکميلي

خواندن 757 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار