چاپ کردن این صفحه
چهارشنبه, 24 آذر 1395 ساعت 14:01

معاون وزیر آموزش و پرورش: فعالیت های پرورشی باید از کارهای نمایشی فاصله بگیرد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: فعالیت های فرهنگی و پرورشی در مدارس باید بر محور تربیت معلم و مربی برای پرورش دانش آموزان باشد و در این میان باید از اقدامات نمایشی فاصله بگیریم.
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، مهدی فیض روز چهارشنبه در نشست خبری اظهار کرد: معلم و مربی مهمترین رکن تعلیم و تربیت دانش آموزان شایسته است، بنابراین اگر محتوای آموزشی و ساختمان مناسب داشته باشیم، اما معلم شایسته در مدارس نباشد تمامی تلاش ها بی ثمر خواهد بود.
وی افزود: تربیت باید در همه ابعاد مبتنی بر آموزه های قرآنی باشد از این رو باید دقت شود تا در خارج از این چارچوب اهداف و آرمان های نظام تعلیم و تربیت را دنبال نکنیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: نگاه به آموزش و پرورش در دوره مدیریتی جدید این است که پرورش مقدم بر آموزش است اما در کنار آن آموزش نیز مقدمه ای بر پرورش خواهد بود.
وی، تقویت برنامه های مدرسه محور با بهره گیری از ابتکارات و نوآوری های مسوولان مدرسه را از دیگر اهداف و شعارهای این معاونت در دوره مدیریتی جدید عنوان کرد و اظهار داشت: فعالیت ها باید به گونه ای باشد که از توانمندی تیم درون مدرسه ای استفاده و برنامه ها از حالت بخشنامه ای خارج شود.
فیض ادامه داد: باید ابتکار عمل در دست مدیر مدرسه و در راستای جلب مشارکت دانش آموزان باشد زیرا صرفا با کادر اداری به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید.
وی با بیان اینکه طرح های این معاونت در سه گروه طرح های ساختاری، مطالعاتی و عملیاتی تنظیم شده است، گفت: در طرح های ساختاری بازمهندسی ستاد معاونت پرورشی و فرهنگی و بازمهندسی سازمان دانش آموزی با رویکرد حرکت محور شدن این سازمان برای فعالیت های دانش آموزان در سطح کشور و مدرسه و باز تعریف نحوه فعالیت این سازمان، انجمن اسلامی دانش آموزان و هلال احمر مدنظر است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: اکنون دو شورا در سطح این معاونت در حال شکل گیری است که ترکیب آنها مشخص شده و از دی ماه فعالیت خود را آغاز می کنند که شامل شورای پیشکسوتان تربیت با هدف تدوین مدل های مفهومی در تربیت اسلامی و شورای امور تربیتی با هدف بازخوانی، نقد و تجدید نظر در طرح های علمیاتی حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی است.
فیض ادامه داد: در حوزه مطالعاتی نیز تدوین الگوی دانش آموز شایسته آموزش و پرورش رسمی کشور در تراز آرمان های انقلاب اسلامی که از سند تحول بنیادین نظام آموزشی استخراج می شود، مدنظر قرار دارد تا دانش آموزان با گرفتن مدرک دیپلم با ویژگی های خاص تحولی به جامعه وارد شوند.
وی بیان داشت: یکی از طرح های مطالعاتی، تبیین سیاست های تبلیغی و ترویجی و فعالیت های مدرسه ای است که این سیاست ها باید تدوین و ابلاع شود تا مربیان در مدارس با ظرفیت های برنامه های تربیتی مواجه شوند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش دیگر فعالیت در طرح های مطالعاتی را بازتعریف نقش کانون های فرهنگی عنوان کرد و گفت: اکنون حدود یکهزار و 300 کانون فرهنگی در کشور وجود دارد که یکهزار و 100 کانون از این تعداد می تواند به عنوان مدارس تکمیلی فعالیت های خود را دنبال کنند.
فیض اضافه کرد: به دنبال بارتعریفی از فعالیت های این کانون ها هستیم تا فعالیت هایی که در قالب مدرسه قابل اجرا نیست در این کانون ها به عنوان مدارس تکمیلی اجرا شود.
وی به فعالیت 750 مرکز دارالقرآن در سراسر کشور اشاره کرد و اظهار داشت: لازم است تا نقش این مراکز در کنار فعالیت های درون مدرسه ای برای تحقق اهداف قرآنی باز تعریف شود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در ادامه به طرح های عملیاتی مدنظر این معاونت اشاره کرد و گفت: ایجاد یک پایگاه اینترنتی برای ارایه اطلاعات فرهنگی مورد نیاز مربیان پرورشی در مدارس از جمله اقدامات در قالب این طرح است.
فیض با بیان اینکه باید ساز و کارهایی طراحی شود تا همه فعالیت های درون مدرسه ای با رنگ و بوی تربیتی محقق شود، گفت: ساز و کارهایی همچون استخدام معلم و فعالیت های علمی باید با نگاه و رویکرد تربیتی باشد تا بتواند آموزش و پرورش را به نظامی تبدیل کند که خروجی های آن مایه سربلندی خانواده ها و کشور باشند.
وی درمورد راهکارهای معاونت پرورشی و فرهنگی برای جلوگیری از آسیب های دانش آموزی نیز یادآورشد: آسیب های اجتماعی یک جنبه پیامدی دارد که اگر صرفا بخواهیم به این پیامدها بنگریم مشکل هیچ گاه برطرف نمی شود از این رو یکی از راه های پیشگیری این است که آموزه های تربیتی خود را با دقت بیشتری تبیین کنیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: هنوز با شرایط مطلوب ارایه شیوه ها و آموزش های کاهش پیشگیری از آسیب های اجتماعی فاصله داریم که بخشی از این نقص در داخل آموزش و پرورش و بخشی از آن مربوط به مسایل بیرون از این وزارتخانه است.
فیض بیان داشت: وقتی خانواده ها بدون هرگونه محدودیتی ابزارهای فرهنگ غرب را در اختیار فرزندان خود قرار می دهند این مساله منجر به بروز برخی آسیب های اجتماعی برای دانش آموزان در خارج از محیط مدرسه می شود از این رو همه دستگاه های ذیربط و البته خانواده ها باید در کنار هم قرار گیرند تا آسیب ها کاهش یابد.
وی گفت: وقتی مدام علایم ناکارآمدی فعالیت بخش های مختلف کشور در فضای فرهنگی جامعه القا می شود و دانش آموز در فضای مطبوعاتی با این امور مواجه می شود نسبت به آینده ناامید خواهد شد و القای همین علایم ناکارآمدی نظام حکومتی و اجتماعی بحران زا است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: زمانی که دانش آموز، آرمانی نداشته باشد به آسیب ها گرفتار می شود که تمامی این عوامل در محیطی خارج از مدرسه بروز می کند و از آنجا که این آسیب ها صرفا در فضای مدرسه شکل نمی گیرد پیشگیری آن هم در فضای مدرسه محقق نمی شود.
وی افزود: مهندسی فرهنگی جامعه باید به سمتی برود که امید و آرمان ها را به نسل جوان و نوجوان القا کندتا از این مسیر بتوانیم به تعلیم و تربیت مناسب برسیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری با بیان اینکه تربیت دانش آموزان در مقوله هنر و تربیت هنری با بهره گیری از ابزار هنری یکی دیگر از اهداف این معاونت است، گفت: تلاش داریم تا زمینه های رشد هنری را هدفمند کنیم تا هنر صرفا برای هنر نباشد بلکه برای انتقال یک اندیشه و ایده متعالی شکل بگیرد.
فیض افزود: از این رو در صدد هستیم تا بین اداره کل فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و جشنواره رشد تعاملی برقرار کنیم تا بتوان از ظرفیت های این جشنواره در فعالیت های تربیتی مدارس استفاده کرد.

** تنها 20 هزار مدرسه با حضور روحانی نماز جماعت برگزار می شود
مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش نیز در این نشست گفت: در این حوزه سه اصل محوریت مدرسه، فراگیری در عین اثر بخشی و مشارکت پذیری و توسعه مشارکت ها مد نظر است.
محمدرضا مسیب زاده ادامه داد: در اصل فراگیری در عین اثر بخشی از آنجا که آموزش و پرورش مسوول آموزش و تربیت بیش از 13 میلیون و 500 هزار دانش آموز است به اثربخشی برنامه ها برای این جمعیت عظیم توجه ویژه دارد.
وی با بیان اینکه در آموزش و پرورش نیاز به عزم و مشارکت همگانی داریم زیرا این وزارتخانه به تنهایی پاسخگوی نیازها نیست، بیان داشت: هفته قرآن، عترت ونماز از 23 آذرماه آغاز شده است و برای این هفته 63 عنوان کتاب تهیه شده و در اختیار مدارس قرار گرفته است.
مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: هفت عنوان از این کتاب ها با عنوان گنجینه عظیم ویژه مسابقات نهج البلاغه، ‌هفت عنوان کتاب با عنوان بهره بیشتر ویژه مسابقات تفسیر، هفت عنوان کتاب 'راهنمای زندگی' ویژه صحیفه سجادیه و هفت عنوان کتاب 'راه آسمان ' و ندای رحمت و 17 عنوان کتاب مصباح الهدی برای تمامی پایه های تحصیلی در مدارس توزیع شده است.
مسیب زاده خاطرنشان کرد: امسال 11 عنوان کتاب ویژه 12 پایه تحصیلی در حوزه حفظ موضوعی آیات قرآن تهیه شده است تا دانش آموزان به صورت کاربردی از این آیات در زندگی روزمره خود استفاده کنند.
وی اضافه کرد: در راستای توانمندسازی نیروی انسانی دو دوره آموزشی ویژه 750 نفر از مربیان و دوره توانمند سازی ویژه یک هزار و 200 نفر از کارشناسان برگزار شد.
مدیر کل اداره قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه از 65 هزار مدرسه با جمعیت بالای 50 نفر،‌63 هزار مدرسه دارای نمازخانه هستند، گفت: در حدود 80درصد این مدارس نماز جماعت برگزار می شود اما باید توجه داشت که تنها در 20 هزار مدرسه نماز جماعت با حضور روحانی اقامه می شود که لازم است حوزه های علمیه و سازمان تبلیغات به کمک آموزش و پرورش بیایند.
فراهنگ**1883**1027**خبرنگار: مریم جلوداران**انتشار دهنده: محمدجواد دهقانی

اطلاعات تکميلي

خواندن 812 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب