چهارشنبه, 24 آذر 1395 ساعت 10:20

فوت حتی یک هموطن در جاده برای نظام سنگین است/شانه خالی کردن مسئولان از بار ایمنی جاده‌ها قابل قبول نیست

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
مدیرعامل ستاددیه کشور گفت: تلفات جاده ای به هر میزان که باشد زیان بزرگی برای کشور به شمار می‌آید و کشته شدن حتی یک ایرانی در جاده، رقم سنگینی برای نظام است.
به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی ستاد دیه کشور، سید اسدالله جولایی در جلسه هیات نظارت صندوق تامین خسارت‌های بدنی افزود: هر چند به همت نهادهای مسئول، آمار کشته شدگان تصادفات کاهش یافته است اما باید همواره در بهبود وضعیت جاده ها تلاش کنیم؛ ضمن اینکه در زمان حاضر 950 محکوم دیه ناشی از تصادفات داریم.
وی اظهار کرد : از این شمار، 410 زندانی بدهکار دیه ناشی از فوت و 540 محکوم ناتوان در پرداخت دیه‌های جرحی در زندان های کشور به سر می‌برند که از مجموع این افراد، تنها 870 زندانی مربوط به تصادفات، واجد بهره‌مندی از تسهیلات ستاددیه گزارش شده‌اند.
وی با اشاره به آیه 32 سوره مائده مبنی بر «هر که نفسی را زنده کند، گویا امتی را زنده کرده است» اظهار کرد: آمار 17 هزار کشته‌ تصادفات جاده‌ای هرگز زیبنده این کشور نبوده و نیست و شانه خالی کردن مسئولان از بار ایمنی جاده‌ها و اصلاح نقاط حادثه‌خیز در عصر حاضر قابل قبول نیست.
به گفته مدیرعامل ستاددیه کشور موضوع اصلاح قانون لااقل در مورد حوادث رانندگی حل شده است و تنها به اجرای صحیح قانون برای کاهش تلفات رانندگی و زندانیان ناشی از آن نیاز است.
جولایی تصریح کرد: 18 سال تلاش ستاددیه در راستای رفع نواقص قانون سابق بیمه اجباری شخص ثالث، بالاخره با تصویب حداکثری قانون جدید در اردیبهشت ماه سال جاری به ثمر نشست و از آثار آن کاهش ورودی رانندگان به زندان هاست که برای کاهش حداکثری و دو رقمی کردن این محبوسان به اجرای صحیح و دقیق قانون نیاز است .
مدیرعامل ستاددیه کشور، پیشگیری از ورود ناخواسته افراد به زندان‌ را اولویت اصلی ستاد دیه مطرح کرد و افزود: هرچند رسالت اصلی ما آزادی افراد دربند محکوم به جرایم غیرعمد است، اما اولویت این نهاد همواره معطوف به حوزه آموزش و فرهنگ‌سازی است تا با صرف هزینه و وقت کمتری با اهتمام در امر پیشگیری، اعتبارات در اختیار خود را صرف کنترل ورودی به ندامتگاه‌ها و به حداقل رساندن آن کند.
جولایی، جهل به قانون را دلیل اصلی محکومیت‌های حبس مددجویان تحت حمایت ستاددیه عنوان کرد و گفت: طبق فرمایش امام راحل (ره) فرهنگ، مبدا همه خوشبختی‌ها و صدالبته همه بدبختی‌های یک ملت است که اگر فرهنگ ناصالح شد، جوان‌هایی که در این کشورها رشد و تربیت می‌شوند هم ناصالح خواهند بود.
وی ادامه داد: بنیانگذار انقلاب اسلامی نیز همواره بر موضوع فرهنگ رانندگی، صراحت داشتند و می فرمودند «عبور از چراغ سرخ شرعا حرام است» و مقام معظم رهبری نیز 23 مهرماه 1391 در دیدار با جوانان استان خراسان‌شمالی به صراحت از فرهنگ رانندگی و بی‌انضباطی بسیاری از ما در رفت‌وآمد در خیابان‌ها به عنوان یک مساله «بزرگ» و «اساسی» یاد می‌کنند.
جولایی، کاهش مصدومان و متوفیان حوادث رانندگی را یک اقدام فراسازمانی عنوان کرد و گفت: ستاددیه به عنوان نهادی مردمی با انجام اقداماتی همچون تلاش در اخذ مصوبه هیات وزیران (بند 5 مصوبه مورخ 20 / 11 / 86) درباره گنجاندن مطالب مربوط به اهمیت بیمه شخص ثالث و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در کتاب های درسی و برگزاری جلسات متعدد با مبادی مرتبط نظیر وزرای فرهنگ و ارشاد، علوم تحقیقات و فناوری، شورای فرهنگ عمومی، گام هایی برداشته است.
وی اضافه کرد: همچنین حضور مستمر در نشست های شورای آموزش های شهروندی شهرداری تهران به منظور تحقق طرح‌های حبس‌زدا و البته تولید فیلم‌های مستند و نیز چاپ کتاب‌های آموزشی از جمله این اقدامات است.
وی افزود: تلاش برای کاهش آمار تلفات جاده ای و رساندن آن به استاندارد جهانی، نیاز به یک عزم عمومی و یک همت همگانی دارد که بدون شک ناجا تنها بخشی از این وظیفه سنگین را برعهده دارد.
اجتمام**9132 **1776
دریافت: فرزانه سلامت بخش ** انتشار:لیلا خطیب زاده

اطلاعات تکميلي

خواندن 1024 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار