چهارشنبه, 24 آذر 1395 ساعت 09:46

بازاریابی شبکه ای وسوسه زود به سود رسیدن یا کسب و کاری نو

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
زود به سود و درآمد بالا رسیدن وسوسه قویی است که همیشه بسیاری را درگیر خود می کند، این وسوسه چنان قویی است که برخی را وادار به در پیش گرفتن راه های خلاف قانون و شرع هم می کند.
به گزارش خبرنگار ایرنا اما این وسوسه برخی را نیز مجبور می کند ریسک های بالایی را بپذیرند و وارد مسیرهایی شوند که آنچنان اطمینانی به آن ندارند یکی از راه های زود به سود رسیدن که چند سالی ایرانیان را درگیر خود کرده بود شبکه های هرمی بود که پس از مدتی غیرقانونی اعلام شد.
شبکه هایی که به نظر می رسد اگر غیرقانونی هم اعلام نمی شد با توجه به ضرر و زیانی که به بیشتر کسانی که وارد آن می شدند می رسید خود از چرخه خارج می شد.
در این شبکه ها تعداد زیادی متضرر می شدند تا معدود افرادی در بالای هرم به سودهای زیاد برسند امروز اما شیوه دیگری از وسوسه، دامنگیر جامعه شده است که بازاریابی شبکه ای نام گرفته است و برخی از شرکت ها این بار کالا را نیز وارد این هرم کرده اند تا جنبه غیرقانونی بودن و غیرشرعی بودن را از آن بزدایند.
این شرکت های البته وطنی هنوز در ابتدای راه قرار دارند و کمی زمان نیاز است تا عملکرد کلی آنها مشخص شود.
این شرکت ها که بعضا کالاهای خارجی را نیز در سبد آنها می توان دید مدعی هستند با بهره گرفتن از شیوه بازاریابی هرمی به افزایش فروش کالای داخلی و در نتیجه اشتغالزایی کمک می کنند.
اما برخی از اساتید حوزه بازاریابی معتقدند با توجه به اینکه همان شیوه هرمی پایه کار قرار گرفته است دارای مشکلاتی است.
عضو هیات علمی دانشگاه کردستان و استاد بازاریابی گفت: محصولاتی که کیفیت پایینی دارند با قیمت های پایین خریداری شده و به قیمت های بالا فروخته می شوند.
دکتر آرمان احمدی زاد افزود: در شرایط هرمی در شبکه توزیع، افرادی به صورت رایگان هم کار فروش و هم کار اطلاع رسانی و بازاریابی را نیز انجام می دهند.
وی این شیوه را نوعی بهره کشی از افراد به نفع یک شرکت دانست و گفت: شرکت هیچ سرمایه ای برای این فروش هزینه نمی کند.
احمدی زاد با بیان اینکه شرکت از اعتماد دیگران سواستفاده می کند، افزود: همیشه به افراد توصیه می کنند که به سراغ نزدیکترین افراد بروند که در صورت شکست این افراد نیز برای جبران سراغ افراد دیگری می روند.
وی گفت: شرکت فشار اطلاع رسانی، توزیع و همه فشارهایی که آن کسب و کار آن شرکت باید خود متحمل شود را بر شانه های این افراد تحمیل می کند که حتی بیمه و قرارداد هم ندارند.
وی با اشاره به اینکه یک بیستم پول خود را در ماه به فرد برمی گردانند و فرد حس می کند در حال کسب سود است.
این استاد دانشگاه کردستان افزود: این سیستم ها همیشه در جایی می پاشند و آن هم زمانی است که بالاسری به سود زیادی می رسد و کار را رها می کند.
وی گفت: سیستم های هرمی از فرمول تصاعدی استفاده می کنند برای مثال اگر جمعیت ایران 100 ملیون نفر باشد در 170 سطح به 30 میلیون نفر می رسد.
وی ادامه داد: بنابراین در سطح کمی به شدت تعداد زیادی درگیر می شوند و دیگر افراد کمی می مانند و افراد در سطوح آخر متضرر خواهند شد.
احمدی زاد اظهار کرد: نشریه اکونومیست شبکه های هرمی را مورد بررسی قرار داده است و به این نتیجه رسیده است که درآمد پنج درصد از افراد به اندازه درآمد کسب شده از یک کار معمولی بوده است.
وی تاکید کرد: در واقع در سیستم بازاریابی شبکه ای باید تعداد زیادی ضرر کنند تا برخی به سود برسند.
وی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت گاها اعلام کرده است که برخی از این شرکت ها پلمپ شده اند اما باید در کل مجوزها بازنگری شود.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه برخی می گویند اگر این شیوه مشکل دارد چرا دولت به این شرکت ها مجوز می دهد، اظهار کرد: دولت برای فروش سیگار و غذاهای آماده(فست فود) هم مجوز داده است و این دلیل منطقی نیست.
وی بیان کرد: کالاها در بازاریابی شبکه ای خرید و فروش نمی شود بلکه این انسان ها و اعتماد آنها است که در این سیستم خرید و فروش می شود.
یک عضو دیگر هیات علمی دانشگاه کردستان نیز بیشتر آسیب های سیستم های بازاریابی شبکه ای را آسیب اجتماعی دانست.
رضا شافعی به دفاع های متعصبانه افراد از مجموعه هایی که در آن فعالیت می کنند اشاره کرد و افزود: افراد زیادی در این مجموعه احساس می کنند بر سر آنها کلاه رفته است و این موجب صدمه به سرمایه اجتماعی می شود.
وی ادامه داد: به دلیل فعالیت این سیستم، واسطه های مختلفی از راننده، انباردار، کارگر و مغازه دار که در چرخه فروش طبیعی وجود دارند حذف می شوند و این کاهش اشتغالزایی است.
او گفت: این تعداد افراد موفق در یک جا جمع نمی شوند، عده ای متضرر می شوند تا دیگران موفق شوند.
وی افزود: این شرکت ها از نیروی مجانی استفاده می کنند عوارض و مالیاتی نمی دهند و اگر مالیاتی پرداخت شود توسط افرادی که در مجموعه فعالیت می کنند پرداخت می شود.
یک کارشناس اقتصادی نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: در بازاری که شاهد انحصار چندجانبه هستیم از شیوه هایی که در بازار آزاد وجود دارد نمی توان استفاده کرد.
بهروز ابراهیم آبادی افزود: باید بازرسی های قوی باشد و قوانین ما بروز شود تا با شرایط بازار دنیا هماهنگ باشد.
وی اظهار کرد: در سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان حدود 25 پرونده شکایت از شرکت های بازاریابی هرمی صورت گرفته است.
وی اما با چشم اندازی دورتر نگاه مثبتی به چنین شرکت هایی دارد و می گوید: با تغییر شرایط اقتصاد کشور این شرکت ها نیز می توانند تا 20 سال آینده جای خود را باز کنند.
یکی از افرادی که وارد این شبکه ها شده است گفت: محصولی را به من دادند که مارک بر روی عطر و بسته متفاوت بود.
وی که نخواست نامش برده شود، افزود: هیچ نظارتی وجود ندارد که پلمپ و بسته بندی این کالاها کجا انجام می شود.
وی با بیان اینکه بسیاری در منزل به انبار کالاها می پردازند، ادامه داد: وقتی مکان مشخصی همچون فروشگاه وجود دارد این نظارت بهتر و دقیق تر انجام می شود.
در کتاب 'رموز موفقیت در بازاریابی شبکه ای' که برخی از شرکت ها به کسانی که وارد این کار می شوند می دهند، آمده است: مفهوم اهرم در هر گونه فعالیت تجاری حائز اهمیت است.
دو اهرم بسیار معروف زمان و پول است هر شخص یا تشکلی به لحاظ زمان و پول دارای محدودیت است، بنابراین ضروری است از اهرم وقت و پول دیگر افراد استفاده کرد.
در این جمله به وضوح استفاده از پول و زمان دیگران برای به سود رسیدن فرد اذعان می شود. اما بازاریابان شبکه ای می گویند کار آنها متفاوت است وجود کالا، امکان بیشتر سود کردن از بالاسری و تامین شدن سود از فروش کالا و نه پول شرکت کنندگان از جمله مواردی است که آنها به عنوان تفاوت ذکر می کنند.
اما بدون شک ساختار هرمی که اساتید زیادی آن را مورد سئوال قرار دادند، احتمال شکست فعالیت بسیاری از کسانی که وارد این فعالیت می شوند، نظارت ناکافی بر کالاها، کیفیت پایین برخی از کالاها، بیمه نبودن و نبود قرارداد میان فعالین این حوزه و شرکت ها ، برخی از مواردی است که همچنان به عنوان انتقاد به این شیوه کسب درآمد ذکر می شود.
6108/1904
**گزارش: امید بهمنی/**انتشار دهنده: مسعود احمدی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1082 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار