سه شنبه, 23 آذر 1395 ساعت 16:57

سیره امام رضا (ع) بهترین الگو برای تحکیم وحدت امت اسلام است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
تولیت آستان قدس رضوی گفت: رفتار و سیره حضرت رضا (ع) بهترین الگو در شرایط کنونی جامعه بشری برای تحکیم وحدت و ائتلاف بین امت اسلامی است.
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی عصر سه شنبه در نشست بین المللی امام رضا (ع) رمز وحدت و ائتلاف امت اسلامی که در جوار حرم مطهر رضوی برگزار شد، افزود: در ایام بابرکت میلاد رسول اکرم (ص) و فرزند بزرگوارشان امام جعفر صادق (ع) ضروری است که مساله وحدت امت اسلامی با محوریت سیره امام رضا (ع) توسط اندیشمندان، عالمان و فرهیختگان بازخوانی شود.
وی بیان کرد: سیره عالمانه و حکیمانه امام رضا (ع) توام با معنویت، خردورزی، رافت و رحمت است که به نظر می رسد وجود مقدس امام رضا (ع) و سیره طیبه آن حضرت می تواند الگوی همگرایی در جهان اسلام و جهان امروز قرار گیرد.
وی با بیان اینکه در سیره علمی امام رضا (ع) مصادیق زیادی برای تاکید بر وحدت امت اسلامی وجود دارد، افزود: حدیث سلسله الذهب که ‌آن حضرت در نیشابور قرائت فرمودند و علمای شیعه و سنی آن را نگاشتند، سنگ بنای وحدت است که توحید جامعه اسلامی و دلدادگی به خداوند در آن مورد تاکید قرار می گیرد.
وی اظهار کرد: زمانی که امام رضا (ع) در نیشابور حدیث سلسله الذهب را قرائت کردند، شرایط بسیار سختی بود اما آن حضرت در این حدیث راهبردی برای امت اسلامی تعیین می کنند که آن راهبرد وحدت امت اسلامی با محوریت توحید و ولایت است.
عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: در روایتی که فضل بن شاذان از وجود مقدس امام رضا (ع) بیان می کنند، صیانت از امت اسلامی با تبعیت از امام و مقتدا امری ضروری و اجتناب ناپذیر در جامعه عنوان می کنند.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی اظهار کرد: امام رضا (ع)، تعقل و خردورزی را به عنوان بهترین دوست انسان ها و جهل را به عنوان دشمن انسان و انسانیت که زمینه نابودی فرد و جامعه را فراهم می کند، می داند.
وی بیان کرد: امروز جامعه اسلامی از جاهلیت مدرنی رنج می برد که تفاوت آن با جاهلیت قدیم در علم و فناوری، رسانه و امپراطوری آنها در جهان، قدرت و سلاح و زور و سخنان جاهلی است که به شکلی بتواند فرهنگ اسلامی را در جوامع، کهنه جلوه دهد.
وی اظهار کرد: امروز جامعه بشری گرفتار جاهلیت مدرنی است که توسط استکبار جهانی به وجود آمده و افراد مبتلا به تعصب های قومی و جاهلی به صورت سربازان استکبار جهانی درآمده و در جامعه اسلامی خون می ریزند.
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان گفت: در احتجاجات امام رضا (ع) آمده است که آن حضرت کرسی گفت و گوی بین ادیان و مذاهب اسلامی را ایجاد کردند که به جای اصرار ورزیدن بر تعصبات جاهلی، گفت و گو منطقی با استفاده از برهان و استدلال بین پیروان مذاهب مختلف ایجاد گردد.
وی اظهار کرد: در موضوعات اختلافی بین مذاهب اسلامی با تاسی بر سیره امام رضا (ع) به عنوان الگوی ائتلاف و وحدت، به جای تکفیر و خون ریختن و ایجاد اختلاف، با گفت و گوی علمی، برهانی و عقلانی به میدان آمد و با بازگو کردن یافته های علمی مانع از بروز تعصبات جاهلی شد.
تولیت آستان قدس رضوی گفت: امروز استکبار بر موجی از انسانهای نادان و جاهل سوار شده و جوامع اسلامی را ناامن کرده و خون های زیادی در این راه ریخته است اما رفتار وحدت بخش امام رضا (ع) برای همه مسلمین آموزنده است که همه آن آموزه ها در کتب علمای اسلامی وجود دارد و این نوع رفتار الگوی وحدت، ائتلاف بین امت اسلامی است.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی اظهار کرد: نقشی که حضرت رضا (ع) در توصیه ها و نصایحشان به مامون ایفا کردند، امروز برای همه عالمان و فرهیختگان و کسانی که داعیه روشنفکری دارند، الگوست.
وی گفت: از بین دو هزار و 500 روایتی که از امام رضا (ع) وجود دارد، بخش قابل توجهی از آن در ارتباط با امامت، ولایت، انسجام امت اسلامی با محوریت اعتقاد به خدا، توحید و ولایت است چون بخش قابل توجهی از توصیه های آن حضرت تاکید بر این امر دارد که تعقل و خردورزی در جامعه گسترش یابد.
وی اظهار کرد: امروز از افرادی که قلب دارند اما درک ندارند، چشم و گوش دارند اما عقل و تعقل ندارند، رنج می بریم و دشمن شناسی و راهبرد شناسی حلقه مفقوده جامعه ای است که ما در آن زندگی می کنیم.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: توطئه و فتنه بزرگی توسط استکبار در جامعه اسلامی ایجاد شده که بسیاری از آن غافل شدند زیرا بعد از فروپاشی شوروی، استکبار بزرگترین مانع برای سرقت از کشورها را اسلام ناب اسلامی دانست و نقشه کشید تا با اختلاف افکنی و دروغ پردازی رسانه ای، اهانت به نبی مکرم اسلام و ایجاد فرقه و گروه ها و حکومت های وابسته بین مسلمانان تفرقه ایجاد کند.
وی بیان کرد: امروز جامعه بشری باید در سخن، علم و تعقل و عمل و اجرا با الگو قرار دادن سیره امام رضا (ع) و تاسی بر آن الگوی رفتاری و اسوه الهی، وحدت را به عنوان یک راهبرد مورد توجه قرار دهد، راهبرد دشمن در شرایط فعلی تفرقه افکنی و راهبرد ما وحدت است لذا باید علمای شیعه و سنی در بصیرت آفرینی و تحکیم وحدت و انسجام اسلامی تلاش کنند.
وی اظهار کرد: باید چهره واقعی مستکبرین برملا شود و اینکه داعش دست پرورده نظام استکباری است برای همه جهانیان محرز گردد که چگونه جامعه اسلامی را ناامن می کنند.
تولیت آستان قدس رضوی اظهار امیدواری کرد این نشست درالگو قراردادن سیره امام رضا (ع) و مقتدای جامعه اسلامی بر وحدت و انسجام و یکپارچگی که ضرورت احتناب ناپدیر امت اسلامی است، موثر واقع شود.
دبیر هم اندیشی ' امام رضا (ع)، رمز وحدت و ائتلاف امت اسلامی' نیز در این نشست گفت: در این نشست علمای بزرگی شیعه و سنی از مصر، فلسطین، سوریه، لبنان، افغانستان، عراق، تونس حضور دارند.
حجت الاسلام محمد حسن زمانی افزود: بهره گیری از سخنرانی سخنرانان داخلی و خارجی، مراسمی برای تکریم چهار عالم شهید بزرگوار شیعه و سنی که در راه توحید امت اسلامی و مبارزه با تکفیر جان خود را فدا کردند شامل ماموستا سید محمد شیخ الاسلام، آیت الله محمد باقر حکیم، حضرت حجت الاسلام عارف حسینی، رمضان هوتی در این نشست هم اندیشی انجام می گیرد.
وی بیان کرد: همچنین نمایشگاهی درباره اندیشه امام رضا (ع) و تعدادی از کتابهایی که علمای اهل سنت درباره فضایل آن حضرت در طول تاریخ نوشته اند و اشعاری که شاعران اهل سنت در وصف آن حضرت سروده اند، تجدید چاپ شده و در اختیار شرکت کنندگان در این همایش قرار گرفته است.
وی بیان کرد: اینکه امام رضا (ع) رمز وحدت و ائتلاف امت اسلامی است؛ پیشینه تاریخی فراوانی دارد و روایت فراوانی در کتاب اهل سنت درباره فضائل آن حضرت آورده شده است.
وی اظهار کرد: آن حضرت در جهت تقریب مذاهب اسلامی و گفتمان علمی برای شکوفایی دانش اسلامی، محافل زیادی برگزار می کردند که برای سایر ادیان الهی نیز برقرار بود
6012/7489خبرنگار: میترا عبدالهی ** انتشار دهنده : علی حیدر شاه حسینی

اطلاعات تکميلي

خواندن 734 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار