چاپ کردن این صفحه
سه شنبه, 23 آذر 1395 ساعت 15:56

مدرس حوزه: سرمایه های علمی و مذهبی کشور را به جهان معرفی کنیم

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
استاد حوزه و عضو هیات علمی مدرسه عالی شهید مطهری با بیان اینکه علمای مذهب تشیع از جمله علامه حلی و ملاصدرا همچون ستاره هایی در کشور می درخشند گفت: سرمایه های علمی و مذهبی کشور را به جهان معرفی کنیم.
به گزارش ایرنا آیت الله مسعود اوسطی روز سه شنبه در آیین بزرگداشت آیت الله سیداحمد آشتیانی در مدرسه علمیه مروی با اشاره به شخصیت برجسته علمای اسلام افزود: وجود سرمایه هایی همچون استاد آشتیانی موجب افتخار است.
وی با بیان اینکه نباید گمان کرد که ستاره های فروزان روحانیت تنها در نجف اشرف، قم و برخی حوزه های علمیه حضور دارند، اظهار کرد: باید در کوچه و پس کوچه های شیراز، تبریز، تهران، قزوین، همدان و سایر شهر های کشور به دنبال ستاره های مذهب تشیع گشت.
استاد اوسطی گفت: بسیاری از روحانیون در شهرهای کشور با توده مردم سروکار دارند و سخت ترین شغل را روحانیون انجام می دهند.
تولیت مدرسه علمیه دارالسلام در سخنان خود هدایت خلق و ارشاد مردم را مساله ای ویژه در خلقت عنوان کرد و افزود: در قرآن کریم مهمترین رسالت انبیاء و ائمه اطهار (ع) هدایت خلق بوده است.
وی با اشاره به دوران غیبت امام زمان (عج) گفت: در دوران غیبت روحانیت مساله هدایت را برعهده گرفته و مردم را با احکام الهی آشنا کردند.
وی آیت الله احمد آشتیانی را مغز متفکر دانست و گفت: ایشان در ریاضیات و طب نیز توانمند بوده و کتاب قانون بوعلی سینا را تدریس می کردند.
استاد اوسطی سلامت نفس، پاکی روح و اهتمام به امور مردم محتاج را از ویژگی های ذکر شده آیت الله آشتیانی برشمرد و گفت: به گفته شاگردان این استاد، ایشان از تظاهر، ریا و خودنمایی مبرا بودند.
وی با بیان اینکه سید جلال آشتیانی، آیت الله طباطبایی معروف به آقازاده و آیت الله حسن زاده آملی از شاگردان این عالم گرانمایه بودند، افزود: ایشان در کنار تربیت شاگرد و تدریس توانست 65 اثر از خود به یادگار گذارد.
آیت الله میرزا سید احمد آشتیانی فقیه و فیلسوف شیعی ایرانی است که در سال 1261 شمسی به دنیا آمده و در 1354 شمسی در تهران درگذشت و حدود 40 سال در شهر تهران به تدریس علوم دینی پرداخت.
وی نزد علمایی از جمله سید محمد یزدی، میرزا هاشم رشتی، حکیم کرمانشاهی و حکیم اشکوری، شیخ مسیح طالقانی، میرزا شهاب‌الدین نیریزی شیرازی و آخوند ملا محمد هدیجی زنجانی و سید عبدالکریم لاهیجی علم آموخت.
وی علاوه بر احاطه بر علوم عقلی و نقلی، در پزشکی قدیم و دانش‌های ریاضی نیز دستی داشت و خط را به نیکویی می ‌نوشت و با تخلص «واله» شعر می‌سرود.
میرزا احمد آشتیانی از پنج تن از مراجع زمان، آیت الله میرزاحسین نائینی، آِت الله حایری یزدی، آقاضیاءالدین عراقی، آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی و آیت الله حسن بروجردی گواهی اجتهاد داشت.
ستارگان محراب عنوان برنامه ای است که از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران برای بزرگداشت مقام علمای این استان برگزار می شود.
خبرنگار: معصومه آقاامینی انتشاردهنده: موسی فعالیان
تهران/7244/ 1539

اطلاعات تکميلي

خواندن 705 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب