چاپ کردن این صفحه
سه شنبه, 23 آذر 1395 ساعت 15:01

آیت الله تسخیری: اخلاق مداری علاج درد افراط گری است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
معاون مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: افراط گری و خشونت جهان امروز را مبتلا کرده و اخلاق مداری علاج آن است.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا ، آیت الله محمدعلی تسخیری روز سه شنبه در هفتمین دوره گفت وگوی دینی اسلام در کلیسای ارامنه حوزه سیلیسی که از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با موضوع «نقش عقلانیت و اخلاق دینی در جلوگیری از خشنونت و افراط گرایی در منطقه»، برگزار شد افزود: ویژگی انسان در عقل و تفکر خلاصه می شود و از طرفی برای اراده آزاد و رسیدن به کمال تربیت شده است.
وی گفت: این ویژگی ها در حیوانات با انگیزه شهوانی هماهنگ است و اگر انسان بخواهد همین رفتار را داشته باشد و از عقل خود پیروی نکند، تابع شهوات خواهد بود.
آیت الله تسخیری افزود: انسان اگر به حیوان تبدیل شود، بلکه بدتر از حیوان عمل خواهد کرد و در قرآن کریم خداوند فرموده «به انسان عقل و هوش، چشم و گوش اعطا کرده ایم که به حیوان تبدیل نشود».
وی گفت: شهید مطهری معتقد است احترام به آزادی، حرکت انسان در چارچوب انسانیت است و اسلام، انسانیت انسان را به فطرت می داند و فطرت پرورش دهنده خردورزی است.
وی با بیان اینکه ملاصدرا فیلسوف بزرگ ایران و جهان در کتاب حکمت متعالیه آورده است عقل عملی، نیرویی است که شعور انسان را خوب تشویق و هدایت می کند، اظهار کرد: هدف مندی انسان در مسیر تاریخ است و مسئولیت پذیری، آگاهی در انتخاب، ایمان به تعادل و توازن و نفی تمام انواع ظلم و تعدی، همه این موارد خردورزی را در انسان رشد می دهد.
آیت الله تسخیری افزود: مساله دیگر در افراط گرایی و خشنونت ورزی در جهان امروز ، دادن حقوق دیگران و احترام به آنان است، از طرفی گشایش باب گفت و گو نیاز ضروری انسان ها به یکدیگر و در راستای برقراری ارتباط مشترک است.
وی گفت: جمهوری اسلامی ایران سه خط اساسی گفت و گو را به طور استراتژیک پیگیری می کند. نخست اینکه تمدنها ریشه فطری دارند و دوم خط گفت و گوی ادیان الهی و ابراهیمی هریک به سوی خالق انسان است و خط سوم در چهارچوب دین و تقریب مذاهب دین است.
آیت الله تسخیری افزود: تشویق و تقویت انسان به ایجاد تغییر و تحول از مسایل مهم مقابله با افراط گری است و در مقابل تقلید کورکورانه و خرافات به عنوان عامل بازدارنده عقل سالم، از موانع مهم رشد خردورزی و رشد فکری به شمار می رود.
وی با بیان اینکه همه ادیان الهی و ابراهیمی خرافات را نفی کرده اند، گفت: مسیحیت به کل مطالب مطرح شده ایمان دارد و در روایات متعدد از سوی حضرت عیسی مسیح (ع) به این مسایل اشاره شده است.
وی گفت: دشمنان ادیان، سکولارهای ضد دین و بشریت، افراط گری و خشونت را ترویج می کنند که سعی و تلاش خطرناکی است و همه خشونت گرایان و افراط گرایان و همچنین گروه های تکفیری از عقلانیت دور هستند.
آیت الله تسخیری گفت: این گروه ها پدیدهای معارضی هستند که از بین خواهند رفت و امید است با برگزاری گفت و گو بین ادیان، مسیر خوبی برای عقلانیت و اخلاق دینی که موضوع این دور از گفت و گوهای دینی اسلام و کلیساهای ارمنی در منطقه است، گشوده شود.
فراهنگ**1085** 1417**1027**خبرنگار: سیدمهدی حسینی*انتشار دهنده:جواددهقانی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1019 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب