سه شنبه, 23 آذر 1395 ساعت 11:56

نامزدهای جایزه جلال در بخش رمان، داستان کوتاه و داستان بلندمعرفی شدند

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
دبیر علمی نهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد، اسامی نامزدهای دریافت این جایزه در بخش رمان، داستان کوتاه و داستان بلند را اعلام کرد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، منیژه آرمین روز سه شنبه در نشست خبری اظهار کرد: بر اساس اعلام هیات داوران بخش رمان و داستان کوتاه نهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد، رمان ها و داستان‌های بلند «برکت» نوشته ابراهیم اکبری‌ دیزگاه از نشر کتابستان، «پرتقال خونی» نوشته پروانه سراوانی از نشر آموت، «چشم‌هایم آبی بود» نوشته محمدرضا کاتب از نشر نیلوفر، «لم‌یزرع» نوشته محمدرضا بایرامی از نشر نیستان، «برج قحطی» نوشته هادی حکیمیان از نشر شهرستان ادب به عنوان نامزدهای دریافت جایزه ادبی جلال معرفی شده‌اند.
وی ادامه داد: حسین فتاحی، قاسمعلی فراست و یزدان سلحشور، اعضای هیات داوران بخش رمان و داستان بلند این دوره از جایزه ادبی جلال هستند.
حسین فتاحی آثار متعددی را در سه حوزه تألیف، ترجمه و بازنویسی آثار کلاسیک فارسی برای کودکان و نوجوانان منتشر کرده است.
«آتش در خرمن» و «پسران جزیره» از این نویسنده در زمینه ادبیات پایداری نوشته شده و «عشق سال‌های جنگ» تاکنون 6 بار تجدید چاپ شده است. «مدرسه انقلاب»، «کودک و توفان»، «امیرکوچولوی هشتم»، بازنویسی «قصه‌های شاهنامه»، «سمک عیار» و ... از دیگر آثار او به شمار می‌آیند.
قاسمعلی فراست، داستان‌نویس و روزنامه‌نگار است، از وی تاکنون آثاری مانند «نیاز»،
«هرکس گمشده‌ای دارد»، «زیارت»‌ و رمان تحسین‌شده «نخل‌های بی‌سر» منتشر شده است. مجموعه داستان «هر زندگی یه قصه است» با استقبال عمومی مردم و منتقدان مواجه شده است. از دیگر آثار این نویسنده در حوزه جنگ می‌توان به کتاب‌های «عشق مانعی ندارد» و «گلاب خانم» اشاره کرد.
یزدان سلحشور، شاعر، نویسنده، منتقد، مقاله‌نویس و روزنامه‌نگار است. وی 5 کتاب در موضوعات شعر و داستان نوشته و در این حوزه کلاس‌های آموزشی و کارگاه نیز برگزار می‌کند.

** نامزدهای جایزه ادبی جلال در بخش داستان کوتاه
دبیر علمی نهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد همچنین اسامی 5 نامزد دریافت این جایزه در بخش داستان کوتاه را در نشست خبری اعلام کرد.
بر اساس اعلام منیژه آرمین، هیأت داوران بخش داستان کوتاه نهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد، کتاب‌های «بازار خوبان» نوشته آرش صادق‌بیگی از نشر نگاه، «راز خانه شکیب» نوشته ابراهیم مهدی‌زاده از نشر ثالث، روباه شنی نوشته محمد کشاورز از نشر چشمه،
«زرد کادمیوم و داستان‌های دیگر» نوشته مرسده کسروی از نشر ثالث، «مردن به روایت مرداد» نوشته مرجان صادقی از نشر ثالث نامزدهای دریافت جایزه ادبی جلال در بخش داستان کوتاه معرفی شده‌اند.
به گفته آرمین، راضیه تجار، عباس عبدی و داود غفارزادگان، اعضای هیأت داوران بخش داستان کوتاه این دوره از جایزه ادبی جلال هستند.
راضیه تجار، نویسنده فعال که در حوزه داستان‌های کوتاه، نامی شناخته شده محسوب می‌شود. «آرام شب به خیر»، «آسمان: سهیلیان به روایت همسر شهید»، «از خاک تا افلاک»، «بانوی آبی‌ها»، «بانوی رنگینکمان»، «بندهای روشنایی»، «زن شیشهای»، «سفر به ریشهها»، «سنگ صبور»، «شعله و شب»، «نرگس‌ها»، «هفت بند» و ... برخی از آثار پرمخاطب این نویسنده پرکار و توانمند است.
عباس عبدی، نویسنده ایرانی متولد سال ۱۳۳۱ است. از او مجموعه داستان‌های کوتاه با نام «قلعه پرتغالی» منتشر شده ‌است. از عباس عبدی چند داستان در ماهنامه ‌های
«هفت»، «عصر پنج‌شنبه»، «زنده‌رود» و ... منتشر شده است. رمان «شناگر» و مجموعه داستان «باید تو را پیدا کنم» از دیگر آثار این نویسنده است.
داود غفارزادگان، برنده جایزه ۲۰ سال ادبیات داستانی (بزرگسالان) برای مجموعه داستان
«ما سه نفر هستیم» است. دریافت نشان طلایی جشنواره بزرگ برگزیدگان ادبیات کودک و نوجوان، به عنوان یکی از بهترین داستان‌نویسان دو دهه از دیگر افتخارات این نویسنده پرکار به شمار می‌رود. از آثار غفارزادگان در حوزه مجموعه داستان می‌توان به «هوایی دیگر»، «راز قتل آقامیر»، «دختران دلریز»، «ایستادن زیر دکل برق فشار قوی» و ... اشاره کرد.

** پروسه انتخاب داوران کاملا دموکراتیک بود
آرمین با بیان اینکه پروسه انتخاب داوران کاملا دموکراتیک بوده، گفت: انتخاب آنها بر اساس خرد جمعی بوده از این رو ضریب خطا بسیار کم بوده و داوران نهایت تلاش و دقت را داشتند تا اعمال سلیقه فردی با تفکر شخصی انجام نشود.
وی درباره ویژگی های آثار این دوره از جایزه جلال آل احمد اظهار کرد: در این دوره تعداد نویسندگان شرکت کننده بیشتر و حضور پررنگ زنان داستان نویس قابل توجه است هر چند دیدگاه های متفاوت در انتخاب ساختار و محتوا و پرداختن به سوژه های متنوع نیز به چشم می خورد.
دبیر علمی نهمین دوره جایزه جلال آل احمد اضافه کرد: بعنوان فردی که سالهاست کتاب می خوانم اذعان دارم که پس از گذشت 40 سال، اینک ادبیات داستانی ما وام دار ترجمه از زبان بیگانه و مقلد نویسندگان انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی نیست.
وی با بیان اینکه ادبیات داستانی اکنون دچار یکسان نویسی و شعار زدگی نیست ، ادامه داد: با نویسندگانی روبرو هستیم که دارای تشخص و تفکر مستقل هستند که این نوید بزرگی به جامعه ادبی ایران است.
به گفته آرمین، ادبیات امروز ایران در پرداخت داستان بخصوص رمان امری کاملا جدی و نه از سر تفنن است.
این نویسنده و داستان نویس ایرانی با بیان اینکه در بخش نقد ادبی سیر نزولی را شاهد بوده ایم، یادآور شد: در این دوره داوران هیچ اثری را به عنوان نامزد هم انتخاب نکردند که این چالشی بزرگ است هرچند بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان قصد برگزاری سمیناری را با موضوع آسیب شناسی و ارائه راهکار در این حوزه را دارد.
اختتامیه نهمین جایزه ادبی جلال آل ‌احمد، روز شنبه چهارم دی ‌ماه از سوی بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان در تالار وحدت برگزار می‌شود
فراهنگ**1880**1027**خبرنگار: پروین اروجی**انتشار دهنده: محمدجواد دهقانی

اطلاعات تکميلي

خواندن 732 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار