سه شنبه, 23 آذر 1395 ساعت 11:32

نقش تذهیب‌های قرآنی در احیای هنرهای اسلامی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
تارنمای آستان نیوز در گفت وگویی با مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری این آستان به نقل از وی نوشت که دوسالانه تذهیب‌های قرآنی آستان قدس رضوی تلاش می کند تا از هنر سنتی تذهیب که در ۱۲۰۰ سال اخیر در کتاب آرایی اسلامی نمود داشتند، حفظ و نگهداری کند.
تارنمای آستان نیوز در گزارش خود آورده است که علی ثابت‌نیا در نشست خبری پنجمین دوسالانه تذهیب های قرآنی آستان قدس رضوی، گفت: گنجینه آستان قدس رضوی به واسطه نگهداری از آثار مختلف تاریخی در حوزه قرآن و ادعیه، مایه مباهات ایرانیان است.
وی حمایت از هنرمندان این عرصه را از برنامه‌های جشنواره دو سالانه تذهیب‌های قرآنی عنوان کرد و گفت: هنرهای سنتی در نیم قرن اخیر در کشورمان مهجور مانده است، به همین دلیل برای گسترش این هنرها در جامعه، جشنواره دوسالانه را برگزار کردیم.
وی افزود: در اختتامیه پنجمین جشنواره دوسالانه تذهیب‌های قرآنی که در حرم مطهر رضوی برگزار خواهد شد، استاد محمود فرشچیان به همراه دو بانوی هنرمند پیشکسوت در عرصه نگارگری و آرایه‌های معماری حرم مطهر رضوی حضور خواهند داشت.
دبیر این دوسالانه با اشاره به طراحی «نشان زرین رضوان» برای اهدا به یکی از فعالین حوزه هنرهای دینی، عنوان کرد: در این دوره این نشان به چند نفر از جمله در صورت فراهم شدن امکان حضور استاد فرشچیان به ایشان اهدا خواهیم کرد.
مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی عنوان کرد: قرار است در این مراسم نشان زرین رضوان به چند نگارگر فعال در حوزه هنرهای دینی در حوزه کتاب آرایی اسلامی، نگارگری، تذهیب، تشعیر اهدا شود.
ثابت‌نیا با اشاره به بین‌المللی شدن جشنواره دوسالانه تذهیب‌های قرآنی، افزود: دبیرخانه تلاش خواهد کرد در آینده کشورهای منطقه که با هنرهای اسلامی ارتباط دارند را در برگزاری این جشنواره مشارکت دهد.
دبیر دوسالانه تذهیب‌های قرآنی در ادامه با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص هنر اسلامی، اظهار کرد: هنرمندان در قالب این دوسالانه گرد هم آمده اند تا آثاری هنری و اسلامی ارائه دهند.
ثابت‌نیا عنوان کرد: هنرمندان بسیاری در پنج دوره اخیر دوسالانه تذهیب های قرآنی شرکت کرده اند، اما به دلیل ساختار اجرایی دوسالانه و برگزیده شدن تعداد محدودی از هنرمندان، بخش عظیمی از شرکت کنندگان حائز رتبه نشده اند. از همین رو برنامه ریزی کرده ایم تا در قالب دوره های آموزشی همچون تذهیب، گل و مرغ و نگارگری با اولویت هنرمندان مناطق محروم، نسبت به ارتقای توانمندی های هنرمندان مستعد این عرصه، اقدام کنیم.

*منبع:آستان نیوز/22 آذر 95
*اول*1566*انتشاردهنده:علیرضا فرجی

اطلاعات تکميلي

خواندن 705 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار