سه شنبه, 23 آذر 1395 ساعت 09:24

چالش چپ های فرانسه در انتخابات 2017 ریاست جمهوری

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
انتخابات ریاست جمهوری 2017 فرانسه در شرایطی بهار سال آتی برگزار می شود که احزاب چپ این کشور چالش های متعددی برای حضور مقتدرانه در این کارزار سیاسی دارد.
به گزارش روز سه شنبه ایرنا، بر اساس اعلام وزارت کشور فرانسه، انتخابات هشتمین رئیس جمهوری از دوره پنجم جمهوری فرانسه (بیست و پنجمین رئیس جمهوری فرانسه) در دو مرحله، روزهای 23 آوریل و هفت می (سوم و هفدهم اردیبهشت 96) برگزار شود.
در حالی که مهلت قانونی اعلام نامزدی برای این انتخابات 15 دسامبر (25 آذر) اعلام شده است و بسیاری از شخصیت های سیاسی نامزدی خود را در این رقابت ها اعلام کرده اند، برخی احزاب همچون حزب راست افراطی جبهه ملی «مارلین لوپن» را به عنوان نامزد اصلی معرفی کرده اند.
در طرف دیگری از این میدان، حزب راست و میانه فرانسه «فرانسوا فیون» جمهوریخواه را پس از برگزاری دو دوره رقابت های درون حزبی سنگین و نفس گیر، به عنوان نامزد اصلی این جناح سیاسی معرفی کرد و به سرعت دیگر نامزدها و هوادارانشان پشت سر نامزد پیروز قرار گرفتند و حمایت خود را از فیون اعلام کردند.
این در حالی است که سوسیالیست های فرانسه به عنوان حزب چپگرا که دولت کنونی را در اختیار دارند، هنوز برنامه مشخص و مدونی برای انتخابات پیش رو اعلام نکرده اند و تعدد نامزدها و کثرت دیدگاه های سیاستمداران این حزب بیش از مولفه هایی همچون وحدت و هماهنگی این جناح به چشم می خورد.
شاید پیشتر می شد «فرانسوا اولاند» که از سال 1997 تا 2008 دبیر اول حزب سوسیالیست بود و روز ششم می 2012 با کسب 51 درصد از آرای مردم به عنوان رئیس جمهوری این کشور برگزیده شد را یکی از گزینه های اصلی حزب چپ برای انتخابات سال آتی معرفی کرد؛ اما این سیاستمدار در ماه های پایانی عمر دولتش با ثبت رکورد کاهش محبوبیت رئیسان جمهوری دهه های اخیر فرانسه مواجد شد و در نهایت اعلام کرد نامزد انتخابات 2017 نمی شود.
به اعتقاد برخی سیاستمداران، عامل اصلی شکل گیری فرایند نزولی محبوبیت اولاند در جامعه فرانسه ناشی از محقق نشدن وعده های انتخاباتی این رئیس جمهوری چپگرا به ویژه در حوزه اقتصاد و «وارونه کردن منحنی بیکاری» است.
از طرفی «توما پیکتی» اقتصاد دادن برجسته فرانسوی بزرگترین خطای دوره ریاست جمهوری اولاند را خودداری وی از مذاکره بر سر معاهده بودجه اتحادیه اروپا در سال 2012 و تصمیم وی مبنی بر کاهش کسری بودجه کشور از طریق افزایش بی وقفه مالیات ها که مانع از رشد اقتصادی کشور شد، ارزیابی می کند.
برخی رسانه ها همچون روزنامه فرانسوی «لوموند» نیز این روند را «سقوط محبوبیت» اولاند تعبیر کرده است، سقوطی که شاید بتوان بخشی از آن را ناشی از چالش هایی همچون انتشار کتاب 660 صفحه ای با عنوان «نباید این سخن را رئیس جمهوری بگوید» مشتمل بر 61 مصاحبه دو تن از خبرنگاران همین روزنامه قدیمی با فرانسوا اولاند، ارزیابی کرد.
هرچند به نظر می رسد که با کناره گیری اولاند از نامزدی برای انتخابات سال آتی، سردرگمی هواداران حزب سوسیالیست فرانسه کاهش یافت و خون تازه ای در رگ های حزب چپ که می رفت بیش از پیش در گرداب سقوط محبوبیت اولاند گرفتار شود، دمیده شد؛ اما به اعتقاد برخی کارشناسان، مطرح ترین نامزد این جناح به تعبیری دنباله رو سیاست های رئیس جمهوری کنونی است و نمی توان شاهد اقبال جامعه به این حزب بود.
در حقیقت مهترین گزینه جناح چپ برای تصدی نامزدی اصلی سوسیالیست ها، «مانوئل والس» نخست وزیر مستعفی فرانسوا اولاند است، که از قضا وی نیز در برهه ای از دولت اولاند با کاهش شدید محبوبیت سیاسی مواجه شد.
نتایج نظرسنجی موسسه «ب.و.آ» (BVA) که اواخر بهار امسال منتشر شد، نشان داد که محبوبیت مانوئل والس که در آن تاریخ نخست وزیر فرانسه بود، با 6 درصد کاهش به 24 درصد رسیده است؛ آماری که پائین ترین میزان محبوبیت این شخصیت سیاسی از سال 2014 و آغاز دوران نخست وزیری اش تا آن زمان به شمار می رود.
اوایل شهریور امسال نیز انتشار نتایح نظرسنجی موسسه انگلیسی «یوگاو» (YouGov) که به سفارش نشریه «هافینگتون پست» و تلویزیون «ای تله» انجام شد، ثابت کرد که محبوبیت سوسیالیست ها در جامعه فرانسه در حال کاهش است؛ چراکه محبوبیت والس در این برهه از دوران نخست وزیری اش با دو درصد کاهش به رکورد 15 درصد تنزل یافت.
مانوئل والس هرچند نامزدی اش برای انخابات ریاست جمهوری 2017 فرانسه را قیامی در برابر شکست پیش بینی شده برای جناح چپ اعلام کرده است؛ اما انتشار نتایج نظرسنجی موسسه «الاب» (Elabe) در اواسط آذر امسال (یک هفته پیش از اعلام تصمیم فرانسوا اولاند مبنی بر نامزد نشدن در انتخابات 2017) نشان می دهد که والس فقط هفت درصد از مجموع آرا دور نخست انتخابات 2017 را می تواند کسب می کند.
این در حالی است که بر اساس این نظرسنجی، فرانسوا فیون جمهوریخواه شانس نخست انتخابات سال آتی فرانسه به شمار می رود و می تواند در دور نخست 35 درصد آرا را از آن خود کند و مارین لوپن در رتبه بعدی شانس کسب 25 درصد آرای را دارد.
از طرف دیگر پس از اعلام نامزد نشدن اولاند، انتشار یک نظرسنجی نشان داد که اکثر رای دهندگان فرانسوی مایل به پیروزی مانوئل والس در انتخابات مقدماتی حزب سوسیالیست هستند که در ژانویه سال آینده برگزار می شود.
این نظرسنجی نشان می دهد که والس نامزد مورد نظر 24 درصد از پاسخ دهندگان است، در حالی که 14 درصد خواستار پیروزی «آرنود مونتبرگ» رقیب چپگرای وی هستند.
در حالی که تا آن زمان 6 نامزد دیگر نیز برای رقابت در انتخابات مقدماتی حزب سوسالیست معرفی شده بود، 47 درصد از رای دهندگان هیچیک از این هشت نامزد را نمی خواستند.
والس در میان پاسخ دهندگانی که خود را حامی جناح چپ قلمداد می کنند، با 33 درصد دوباره از بیشترین محبوبیت برخوردار بود، در حالی که مونتبرگ از 20 درصد آراء برخوردار شد.
آرای نظرسنجی شوندگان عضو حزب سوسیالیست نیز 57 درصد به نفع والس و 15 درصد به نفع مونتبرگ بود.
بر اساس نتایج نظرسنجی موسسه «الاب» (Elabe) که در اواسط آذر امسال منتشر شد، شاید محبوب ترین چهره سوسیالیست ها برای انتخابات سال آتی فرانسه می توانست «امانوئل ماکرون» وزیر اقتصاد مستعفی فرانسوا اولاند باشد، که بر اساس نظرسنجی یاد شده شانس کسب 17 درصد آرا را داشت.
اما این نامزد قاطعانه هرگونه مشارکت را در رقابت های مقدماتی حزب چپ فرانسه رد و اعلام کرد نمی خواهد در دشمنی های درون حزبی جناح چپ شرکت کند.
این اظهارات در حالی مطرح شد که «ژان کریستوف کامبادلی» دبیر اول حزب چپ فرانسه یک روز پیشتر خبر داده بود «امانوئل ماکرون» و «ژان لوک ملانشون» بین 12 تا 15 درصد آراء نظرسنجی های اخیر انتخابات مقدماتی حزب چپ را از آن خود کرده اند.
اما ماکرون در پاسخ به این سخنان، رقابت های مقدماتی درون حزبی را یک حصار و مانع ارزیابی و اضافه کرد: آیا اگر «آرنود مونتبورگ» در رقابت های درون حزبی سوسیالیت ها پیروز شود، «مانوئل والس» از او حمایت می کند؟ و آیا اگر والس پیروز رقابت باشد تصور می کنید که هواداران مونتبورگ پشت این نامزد جناح چپ جمع می شوند و از وی حمایت می کنند؟
ماکرون با بیان اینکه پیروزی در انتخابات مقدماتی یک پیروزی ساختگی است؛ استدلال کرد که در حزب راست و میانه فرانسه نیز هواداران نامزدهای شکست خورده ای همچون «ناتالی کوسیوسکو موریزه» یا «آلن ژوپه» نمی توانند از برنامه های «فرانسوا فیون» حمایت کنند.
ماکرون که «نبرد اقتصادی و اجتماعی» را نخستین اولویت خود در صورت پیروزی در انتخابات سال آتی ریاست جمهوری اعلام کرده است، در نخستین سخنرانی انتخاباتی خود افزون بر 15 هوادار را گرد خود جمع کرد؛ دستاوردی که بسیاری از رسانه های فرانسوی آن را قدرت نمایی این نامزد برای انتخابات سال آتی ارزیابی کردند.
از طرف دیگر به نظر می رسد که ظهور چهره ها و نامزدهای جدیدی همچون «ونسان پیون» وزیر پیشین آموزش و پرورش فرانسه در میان نامزدهای حزب چپ، بر سردرگمی سیاستمداران و هواداران این جناح برای ترسیم چشم انداز سوسیالیست های فرانسه در انتخابات سال آتی ریاست جمهوری این کشور افزوده است.
به گزارش ایرنا، در شرایطی که احزاب مهم و تاثیرگذاری همچون جمهوریخواهان و جبهه ملی نامزد اصلی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری 2017 فرانسه انتخاب و برنامه ها و چشم اندازشان را برای حضور حداکثری در این رقابت ترسیم کرده اند، احزاب چپ فرانسه رویکرد منسجمی ارایه نداده اند.
هرچند تا رقابت های انتخابات درون حزبی سوسیالیست ها که به طور رسمی از 27 دسامبر آغاز می شود و تا نیمه نخست ژانویه سال آتی میلادی ادامه می یابد، هنوز فرصت باقی است؛ اما به نظر می رسد که یگانه راه پیروزی این جناح سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری 2017 فرانسه همانگونه «ژان کریستوف کامبادلی» دبیر اول حزب سوسیالیت اعلام کرده است، شکل گیری یک ائتلاف قوی بین سوسیالیست ها با چپ های افراطی، طرفداران محیط زیست و سندیکاها باشد.
اروپام***2090
گزارش از سعید زارع کندجانی** انتشار دهنده: مریم شفیعی

اطلاعات تکميلي

خواندن 766 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار