سه شنبه, 23 آذر 1395 ساعت 08:32

مجیدی: تدوین تاریخ پارلمان رسالت‌ کتابخانه ‌مجلس است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

آیین یک‌صد و دهمین سال خدمات علمی و فرهنگی کتابخانه‌ی مجلس در روز دوشنبه،  22 آذر 1395 در عمارت قدیم مجلس شورای ملی سابق با حضور شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی، نمایندگان محترم مجلس دهم و مجالس قبل و پژوهشگران در فضای فرهنگی و صمیمی برگزار گردید.

دکتر محمدرضا مجیدی پس از خیرمقدم به مدعوین، پیام دکتر لاریجانی-رئیس محترم مجلس شورای اسلامی-را خدمت حضار خواند. سپس به معرفی اجمالی اثر اخیر دکتر حسن سبحانی-نماینده‌ی دوره‌های پنجم، ششم و هفتم مجلس شورای اسلامی- پرداخت و اهمیت و جایگاه این کتاب و کار‌هایی از این دست در تاریخ‌پژوهی و مستند‌سازی را تبیین کرد. این‌گونه کارها، جلو‌ی انحرافات تاریخی و برداشت‌ها و تفاسیر غلط و متناقض را می‌گیرد.

سپس وی به چالش‌هایی که کتابخانه‌ی مجلس به ویژه‌ی در انجام فعالیت‌های پژوهشی و علمی با آن‌ها دست به گریبان  است پرداخت و بیان داشت که کتابخانه از لحاظ مالی و بودجه‌، دچار خشک‌سالی شده است. لذا ما تلاش کرده‌ایم که طرح‌هایی که از قدیم مانده را اول به سامان برسانیم و بعد به کار‌های جدید بپردازیم.

آقای دکتر سبحانی پیش از ده هزار برگ سند در اختیار کتابخانه قرار دادند که کاری بسیار ارزشمند است و ما از نمایندگان محترم مجلس می‌خواهیم که کاری مانند کار دکتر سبحانی انجام دهند. در حال حاضر یکی از مأموریت‌ها و رسالت‌های کتابخانه، تدوین تاریخ پارلمان در ایران است. وی از نمایندگان خواست که مستندات و خاطرات و تجربیات خود را به کتابخانه ارائه دهند تا در تاریخ ضبط و ثبت شود.

کمبود فضای فیزیکی یکی دیگر از محور‌های سخنان وی بود. با توجه به اینکه عمر کاغذ کم است، و باید فضای فیزیکی مناسبی برای حفظ و نگهداری این اسناد پارلمانی وجود داشته باشد و بتوانیم به خوبی این اسناد را احیاء و در اختیار پژوهشگران قرار دهیم.

IMG 4242

 

IMG 4247

IMG 4262

اطلاعات تکميلي

خواندن 802 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار