چاپ کردن این صفحه
دوشنبه, 22 آذر 1395 ساعت 17:08

پیام دکتر لاریجانی به آیین یک‌صد و دهمین سال خدمات علمی و فرهنگی کتابخانه‌ی مجلس

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

پیام مذکور توسط دکتر محمدرضا مجیدی در آیین یکصد و دهمین سال خدمات علمی و فرهنگی کتابخانه‌ی مجلس قرائت گردید.

بسم ا... الرحمن الرحیم

یکصد و ده سال از تاسیس نهاد قانونگذاری در ایران می­گذرد و از این جهت، کشور ما یکی از قدیمی‌­ترین نظام­‌های قانون‌گذاری نوین را در منطقه داراست. بررسی این تاریخ بیش از صد ساله، نشان می‌­دهد که نهاد قانون­گذاری در روند اقدامات و فعالیت­‌های سیاسی و اجتماعی خود، فراز و نشیب­‌های فراوانی را پشت سر گذاشته ، تجربیات تلخ و شیرینی را آزموده و منشاء بسیاری از تحولات تاریخی بوده است.

مردان بزرگ و وارسته‌ای چون شهید بزرگوار آیت ا.. سید حسن مدرس از مجلس برخاستند و در مقابل نمایندگان و دولتمردان خودباخته، قامت برافراشتند و مانع تحقق بسیاری از خیانت­‌ها و پایمال شدن حقوق مردم در تاریخ معاصر کشور شدند.

بسیاری از وقایع و حقایق تاریخی کشور، از دوره مشروطه تا امروز، با اقدامات و تصمیم‌گیری­‌های سرنوشت‌ساز مجلس گره خورده است، لذا تاریخ معاصر ایران را بدون بررسی دقیق و عمیق تاریخ مجلس و اسناد پارلمانی، نمی‌­توان مورد بررسی و تحلیل قرار داد. با  مطالعه موشکافانه تاریخ مجلس و واکاوی همه جانبه اسناد و مدارک موجود پارلمانی، بسیاری از زوایای پنهان تاریخ صد سال اخیر ایران روشن‌­تر، و قضاوت­‌ها درباره عملکرد مجلس در برهه­‌های مختلف تاریخی، مقرون به صواب خواهد بود.

از یک سو، پژوهشگران و محققان، باید از تمامی منابع موجود بهره گرفته و زوایای تاریک تاریخ معاصر را روشن کنند و در تحقق این منظور، کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با آغوش باز، منابع اطلاعاتی خود را در اختیار  محققان  قرار می­دهد و تلاش دارد بهترین خدمات را به ایشان ارائه نماید.

از سوی دیگر، ضروری است تمامی اقداماتی که در این نهاد گران‌سنگ انجام می‌شود، به صورت مستند حفظ گردد تا پاسخ­گوی پرسش‌های مورخان و پژوهشگران باشد.

بدون شک می‌­توان گفت که نمایندگان مردم شریف کشورمان، مهم­ترین کسانی هستند که هم تاریخ‌سازند و هم می­توانند با جمع­آوری شرح فعالیت­های خود به صورت کامل و مستند، دقیق ترین اسناد و مدارک را در اختیار محققان این عرصه قرار دهند.

بسیار مفید و بلکه ضروری است که نمایندگان محترم، در راستای تدوین و تالیف تاریخ مجلس، از اولین روز فعالیت خود، گزارش اقداماتشان را، اعم از حضور در جلسات، سخنرانی­‌ها، موافقت­‌ها و مخالفت‌­ها، نطق‌ها و سایر فعالیت‌های مرتبط با حوزه نمایندگی را به­ صورت مستند جمع­‌آوری کنند و در نهایت، به کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی تحویل دهند تا بخوبی نگهداری شده و مورد بهره­برداری پژوهشگران حال و آینده قرارگیرد.

امروز، شاهد رونمایی سه کتاب تازه انتشار یافته توسط کتابخانه مجلس شورای اسلامی هستیم که هر کدام از آنها، گوشه­‌هایی از تاریخ مجلس را در برهه­‌هایی از فعالیت آن روایت می­‌کنند.

کتاب «وکالت ایرانی» اثر ارزشمند جناب آقای دکتر سبحانی که گزارش روزشمار فعالیت‌­های ایشان در دوره‌های پنجم، ششم و هفتم  نمایندگی است، به نوعی بازتاب‌دهنده‌ی تلاش‌­ها و چالش­‌های مجلس شورای اسلامی در دوازده سال خدمت‌گزاری است و می‌­تواند منبعی مستند در مطالعات و تحقیقات پارلمانی باشد.

جناب آقای دکتر سبحانی در این مجموعه نشان داده‌اند که در عین انجام مسئولیت‌های نمایندگی در حوزه قانونگذاری و نظارت بر امور کشور، در پیگیری امور گوناگون مربوط به حوزه انتخابیه به ویژه امور زیر بنائی و عمران و آبادانی آن خطه از میهن اسلامی فعال بوده‌اند.

کتاب مقامات و رجال نظام تقنینی جمهوری اسلامی ایران، می‌تواند در بازیابی آمار و اطلاعات مربوط به نمایندگان ده دوره مجلس شورای اسلامی و اعضای محترم شورای نگهبان مفید باشد.

کتاب اسناد فرقه دموکرات آذربایجان، که بر اساس اسناد موجود در کتابخانه مجلس شورای اسلامی فراهم آمده، اطلاعات مهمی را از فعالیت‌های مختلف این فرقه در اختیار محققان قرار می‌­دهد.

برای همه عزیزان از خداوند بزرگ، سلامت و توفیق روزافزون مسئلت می‌کنم.

علی لاریجانی

22 آذر 1395

اطلاعات تکميلي

خواندن 796 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب