دوشنبه, 22 آذر 1395 ساعت 17:04

مدیر حوزه های علمیه: قانون گذاری در مجلس با نگاه به حقیقت احکام اسلام انجام شود

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور گفت: در عرصه قانون گذاری نباید تنها به این مساله که قوانین با احکام اسلامی در تعارض نیستند اکتفا کرد بلکه مجلس شورای اسلامی باید در تدوین قوانین مورد نیاز کشور به حقیقت و روح احکام توجه داشته باشد.
به گزارش ایرنا، آیت الله علیرضا اعرافی روز دوشنبه در دیدار رئیس و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در قم افزود: مجلس شورای اسلامی در عرصه قانون گذاری کشور جایگاه روشنی دارد و تصویب قوانین با توجه به احکام اسلام از جمله وظیفه های اصلی این نهاد قانون گذاری است.
وی با اشاره به این که قانون گذاری در تراز انقلاب اسلامی به دنبال تدوین قوانینی است که با حقیقت احکام هماهنگ باشد، بیان کرد: اسلامی بودن قوانین در یک نگاه حداقلی به معنای تعارض نداشتن آنها با احکام اسلام است اما در نگاه فراتر این قوانین باید از روح و باطن احکام و معارف اسلامی بدست آید.
وی ادامه داد: البته حجم قوانینی که در مجلس شورای اسلامی تولید شده است و تضادی با احکام ندارد، بسیار زیاد و الگوی مناسبی برای سایر کشورهای اسلامی است. اعرافی با اشاره به این که حوزه علمیه بستر مناسبی برای استخراج نظام های دینی و ابعاد مختلف احکام اسلامی است، گفت: مجلس شورای اسلامی می تواند با تقویت سطح ارتباط خود با حوزه های علمیه و انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی مشترک به گزاره های اسلامی مورد نیاز خود در زمان تصویب قوانین دست یابد.
وی افزود: مرحوم شهید صدر در کتاب اقتصاد ما، مبانی اقتصاد اسلامی را پایه گذاری کرد اما این کار دنبال نشد و امروز برای دستیابی به قوانین اسلامی در بخش های مختلف به خصوص اقتصاد به کارهای پژوهشی گسترده ای نیاز است.
وی ادامه داد: امروز حوزه علمیه در متن جامعه و در مقام پاسخگویی به نیازهای نظام اسلامی قرار دارد و به همین دلیل رویکردهای سکولاریستی در حوزه ها جایگاهی نخواهند داشت.
امام جمعه موقت قم گفت: انقلاب اسلامی رویکرد جامع اسلام ناب را احیا کرد و حوزه نیز باید با روحیه تعاملی در همین مسیر تمدن ساز و در ارتباط با جامعه حرکت کند.
وی افزود: حوزه در تراز انقلاب اسلامی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است و به همه نیازهای جامعه می اندیشد و به اندازه توانایی های خود پاسخ گوی مشکل های جامعه اسلامی است.
وی ادامه داد: سعادت کشور در این است که حوزه و دانشگاه در کنار یکدیگر در جهت هدف های انقلاب اسلامی حرکت کنند و نهادهای قانون گذار همچون مجلس شورای اسلامی از دستاوردهای علمی آنها در تدوین قوانین کارآمد و منطبق بر آموزه های اسلامی استفاده کنند.
اعرافی گفت: فقه اسلام ظرفیت فراوانی برای پاسخ گویی به مسائل جامعه های بشری دارد و حوزه های علمیه از جمله حوزه علمیه قم و مراکز وابسته به آن کانون حضور نخبگانی است که آمادگی دارند در عرصه های مختلف برای تولید آثار علمی دین محور فعالیت کنند.
وی افزود: مسئولان کشور باید توجه ویژه ای به استان قم داشته باشند چرا که این منطقه هم از نظر نیروی انسانی و هم از منظر نرم افزاری، ظرفیت های گسترده ای برای ترویج احکام و آموزه های شریعت اسلام و مکتب تشیع دارد.
وی ادامه داد: توسعه مرزهای علوم اسلامی و بازسازی علوم انسانی و تولید نظریه در زمینه سبک زندگی براساس مبانی اسلامی از جمله وظایف مشترک حوزه و مجلس است.
مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور گفت: در حوزه های علمیه به دنبال تربیت طلبه هایی هستیم که بتوانند در تراز ارزش های انقلاب اسلامی در هر سنگری از جمله امام جماعت مسجد فعالیت کنند و برای این کار لازم است در ابتدا تعداد مساجد کشور به 130 هزار مسجد افزایش یابد.
وی افزود: حوزه های علمیه در طراحی برنامه و سیاست های خود به صورت کامل مستقل هستند و کمک های دولتی به حوزه ها تنها در زمینه ایجاد زیرساخت ها مورد استفاده قرار می گیرد.
اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در سفر به شهر مقدس قم با آیت الله نوری همدانی از مراجع تقلید و حجت الاسلام و المسلمین جمشیدی مدیر حوزه های علمیه خواهران دیدار و گفت و گو کردند، دیدار با آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید و حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی نماینده آیت الله سیستانی در ایران از دیگر برنامه های سفر یک روزه اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به قم است.
در این سفر احمد سالک، نصرالله پژمان ‌فر، فاطمه ذوالقدر، طیبه سیاوشی، احد آزادی‌ خواه، اصغر مسعودی، سید صادق طباطبایی نژاد، جعفرپور، مهدی شیخ و مصطفی ذوالقدر حضور دارند.
7405/ 1175 خبرنگار: سید محمد ابراهیم جنابان ** انتشار دهنده: رضا علیمحمدی

اطلاعات تکميلي

خواندن 693 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار