چاپ کردن این صفحه
دوشنبه, 22 آذر 1395 ساعت 08:29

وحدت مسلمانان، همزیستی مسالمت آمیز مذاهب اسلامی را به همراه دارد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
آیت الله «محسن غرویان» استاد حوزه علمیه قم در گفت و گوی تفصیلی با ایرنا وحدت را رمز پیروزی مسلمانان جهان در برابر توطئه استکبار دانست و گفت: باید با افزایش آگاهی مردم، تبیین اندیشه ها و بصیرت افزایی دینی به تقویت و گسترش اتحاد اسلامی همت گماشت تا اینگونه به همزیستی مسالمت ‌آمیز میان مذاهب اسلامی دست یافت.
«از ملی گرایی خطرناک تر و غم انگیزتر ایجاد اختلاف بین اهل سنت و جماعت با شیعیان است و القاء تبلیغات فتنه انگیز و دشمن ساز بین برادران اسلامی است. بحمدالله تعالی در انقلاب اسلامی ایران هیچ اختلافی بین دو طایفه وجود ندارد و همه با دوستی و اخوت در کنار هم زندگی می کنند، اهل سنت که در ایران جمعیتش بی شمارند و در اطراف و اکناف کشور زیست می کنند و دارای علما و مشایخ بسیار هستند، با ما برادر و ما با آنها برادر و برابریم و آنان با نغمه های نفاق افکنانه ای که بعضی جنایت کاران و وابستگان به صهیونیسم و آمریکا ساز نموده اند، مخالف اند. برادران اهل سنت در کشور اسلامی بدانند که عمال وابسته به قدرت های شیطانی بزرگ خیرخواه مسلمین و اسلام نیستند و لازم است مسلمانان از آنان تبری کنند و به تبلیغات نفاق افکنانه آنان گوش فرا ندهند. من دست برادری به تمام مسلمانان متعهد جهان می دهم». این جملات گزیده ای از بیانات امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی در ششم آذر 1360 خورشیدی است. ایشان به منظور اتحاد و یکپارچگی میان مسلمانان جهان فاصله میان 12 تا 17 ربیع الاول را به عنوان «هفته وحدت» اعلام کردند.

درباره روز ولادت حضرت محمد(ص)‌ میان گروه های گوناگون مسلمانان اختلاف نظر اندکی وجود دارد، اهل سنت معتقدند که 12ربیع الاول سالروز تولد رسول اکرم(ص) به شمار می رود و شیعیان 17 ربیع الاول را روز میلاد پیامبر(ص) می دانند، امام خمینی(ره) در این برهه تاریخی با نگاه تیزبین خویش از این موضوع برای ایجاد یکپارچگی میان مسلمانان استفاده کردند.

آموزه های بسیاری درباره وحدت در دین اسلام وجود دارد که مسلمانان را از پراکندگی نفی می کند. شکوه و عظمت این دین الهی تنها در سایه اتحاد ایجاد می شود زیرا تفرقه زمینه های انحطاط و سقوط مسلمانان را فراهم می سازد. وجه مشترک میان شیعه و سنی، مسایل اصولی و اساسی است که در دین اسلام وجود دارد و همگان بدان اعتقاد دارند. دستیابی به وحدت تنها با برجسته کردن اصول مشترک و نادیده گرفتن اختلاف های ناچیز و بی اهمیت در زمینه مسایل فرعی و نظری به وجود می آید.

مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی هر سال، همزمان با فرا رسیدن هفته وحدت کنفرانس بین المللی وحدت را به منظور نزدیک شدن پیروان مذاهب اسلامی و خشکاندن ریشه های تفرقه با حضور علمای بزرگ از کشورهای مختلف برگزار می کند و مسلمانان در سراسر جهان با ایمان راسخ به کتاب و قبله مشترک با یکدیگر، میلاد پیامبر رحمت و مهربانی را گرامی می دارند و برای پیروزی بر دشمنان هم پیمان می شوند.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت هفته وحدت با آیت الله «محسن غرویان» استاد دروس سطح عالی حوزه علمیه قم و پژوهشگر امور دینی به گفت و گو پرداخت.

آیت الله غرویان درباره علت نامگذاری هفته ای به نام «هفته وحدت» و تاکید بر اهمیت آن از طرف امام خمینی(ره)، گفت: همزمان با استعمار و مشکل های سیاسی میان مسلمانان از طرف برخی اندیشمندان طرح اتحاد شیعه و سنی به وجود آمد که معمار بزرگ انقلاب با نامگذاری فاصله میان 12 تا 17 ربیع الاول سالروز میلاد حضرت محمد(ص) به نام هفته وحدت از آن به عنوان ضامن حفظ یکپارچگی ملی در ایران و دیگر کشورها نام بردند.

مذاهب اسلامی با وجود اختلاف های عقیدتی و نظری؛ دوستانه و مسالمت آمیز در کنار یکدیگر زندگی می کنند و در اینجا است که واژه وحدت اسلامی معنا پیدا می کند. یکپارچگی مردم ایران در برابر تمام بحران ها و تهدیدهای عوامل استکبار و بیگانگان سبب شد آنان به پیروزی بزرگی در بهمن 1357 خورشیدی دست یابند و همین امر شگفتی جهانیان را به دنبال داشت. تعیین هفته ای به نام وحدت در واقع نشانه اشتراک میان تمام مسلمانان است. یکپارچگی سبب می شود که افراد با وجود اختلاف نظرهای اندک به نظر واحدی بر پایه مصلحت برسند و از ایجاد زمینه های سوء استفاده دشمنان جلوگیری کنند.

این پژوهشگر امور دینی اتحاد فرهنگی را لازمه وحدت اسلامی دانست و بیان داشت: مسلمانان جهان دارای فرهنگ های گوناگونی هستند اما در اجرای اعمالی دینی خود وجه تشابه زیادی دارند. فرهنگ اسلامی همواره بر ایمان و انسان دوستی تاکید دارد و از نگاه دیگر فرهنگ ها دارای انعطاف پذیری و صداقت است. مسلمانان با هر گرایش، اعتقاد و مذهبی که دارند در ارتباط با حضرت محمد(ص) دارای وجه اشتراک هستند و همواره به ساحت نبی اکرم(ص) ادای احترام می کنند. ولادت آخرین فرستاده حق بهترین زمان برای وحدت به شمار می رود. همچنین افزایش سطح دانش و معرفت مسلمانان یکی دیگر از راه های مبارزه با جریان های نفوذی است و علما و روشنفکران جهان اسلام باید تلاش خود را در این زمینه به کار گیرند به این دلیل که اگر فردی سطح معرفت خود را نسبت به دین افزایش دهد، هیچ وقت جذب جریان های انحرافی نخواهد شد. باید دانست جهل و آگاهی اندک از موانع وحدت اسلامی تلقی می شوند.

وی با بیان اینکه در روایت ها و حدیث ها بر لزوم وحدت توصیه فراوان شده است، اظهار کرد: قرآن کریم تاکید ویژه ای به همگرایی کرده است. با نگاهی به منابع دینی، روایت ها و حدیث ها به این نتیجه می رسیم که وحدت در سایه برادری دینی و عدالت اجتماعی به وجود می آید و این یک ضرورت انکارناپذیر محسوب می شود و تلاش برای حفظ اتحاد و صلح در میان امت اسلامی وظیفه همگانی است. یکپارچگی در میان جامعه اسلامی باید به تشکیل امت واحده منجر شود تا به یک جامعه آرمانی و اسلامی دست یافت. مقصود از این مقوله برطرف کردن خصومت، درگیری، ایجاد فضای سالم برای روابط انسانی و اسلامی‌، افزایش ظرفیت تحمل و مدارا، دگرپذیری و همزیستی مسالمت‌آمیز میان تمام مذاهب اسلامی است.

آیت الله غرویان به نقش تاثیر گذار رسانه ها در گسترش و تحکیم وحدت میان مسلمانان اشاره کرد و یادآور شد:‌ رسانه ها از وظیفه حساس و مهمی نسبت به حفظ نظام و توسعه بیداری اسلامی برخوردار هستند و باید با استفاده از روش های مناسب و بهره گیری از ظرفیت پیام رسانی دقیق نسبت به چهره و ماهیت واقعی عوامل تفرقه افکن و هدف های آنان اقدام گسترده ای کنند و تبلیغ اتحاد و انسجام یکی از راهکارهای رسانه ای در جهان اسلام به شمار می رود.

این پژوهشگر امور دینی با تاکید بر ضرورت حفظ وحدت بیان داشت: مسلمانان در جهان اسلام باید با هم متحد باشند و حکومت اسلامی واحد تشکیل دهند و در برابر دولت های استعمارگر که خواهان اسلام هراسی و نابودی مسلمانان هستند، ایستادگی کنند. دشمنان با ایجاد اختلاف تلاش می کنند، شیعیان و اهل سنت رو در روی هم قرار دهند. دشمن همیشه می کوشد تا یکپارچگی مسلمانان را به هر شکل ممکن برهم زند و در این خصوص روش های مختلفی همچون تشکیل گروهک های تکفیری را برنامه ریزی می کند و به ایجاد جنگ های داخلی میان مذاهب می پردازد.

دولت های استعمارگر با تقویت تکفیری‌ها غیر از نابودی سرمایه‌ ها، مهم ‌ترین ضربه را به فرهنگ می ‌زند، بنابراین حفظ فرهنگ، دین و عزت اسلامی ایجاب می‌کند که یکپارچگی را گسترش دهیم و بدانیم که دین اسلام و پیامبراکرم(ص) به همه تعلق دارند.

این استاد حوزه علمیه قم، مقوله وحدت میان مسلمانان را در مبارزه با گروه های نوظهور و تروریستی بسیار مهم دانست و گفت:‌ توجه به قرآن کریم، سیره و سنت پیامبر(ص) تنها راه رویارویی با این جریان های نوظهور است. اگر مذاهب اسلامی به این نتیجه برسند که اتحادی همه جانبه در برابر بیگانگان داشته باشند، می توانند وجود آنها را از جامعه اسلامی پاک کنند. لازم است مسلمانان با توجه به آموزه های قرآن، میانه روی و اعتدال را سرلوحه خود قرار دهند و از افراط و تفریط به شدت پرهیز کنند. بالا رفتن سطح دانش و معرفت مسلمانان یکی دیگر از راه های مبارزه با جریان های نفوذی است. علما و روشنفکران جهان اسلام باید در راه افزایش سطح آگاهی و معرفت مردم گام بردارند، اگر مسلمانی بر سطح معرفت خود نسبت به دین بیفزاید، هیچ وقت جذب جریان های انحرافی نمی شود.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مریم همتی** انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9117**2002**9131
* ایرنا مقاله کانالی برای انعکاس مقاله های اندیشکده ها- پژوهشکده ها - دانشکده ها - مراکز تحقیقاتی و رسانه های ایران و جهان*
Irnaarticle@

اطلاعات تکميلي

خواندن 1104 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب