چاپ کردن این صفحه
چهارشنبه, 17 آذر 1395 ساعت 14:17

توسعه همکاری کتابخانه های ملی پاکستان و ایران/ ایجاد غرفه ایران در کتابخانه ملی پاکستان

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
سفیر جمهوری اسلامی ایران پاکستان روز چهارشنبه در ملاقات رئیس کتابخانه ملی پاکستان، با تاکید بر اهمیت فوق العاده روابط فرهنگی دوملت و دو کشور همسایه، پیشنهادهایی را برای گسترش همکاری کتابخانه های ملی دو کشور به عنوان گوشه ای از همکاری های گسترده فرهنگی میان ایران و پاکستان مطرح کرد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، 'مهدی هنردوست' سفیر کشورمان و 'شهاب الدین دارایی' رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در پاکستان ضمن دیدار و گفت و گو با 'سید غیور حسین' رئیس کتابخانه ملی پاکستان، از بخش های مختلف این کتابخانه از جمله گنجیه ارزشمند صدها جلسه کتاب نسخه خطی فارسی که این گتابخانه نگهداری می شود، بازدید کردند.
هنردوست در این ملاقات، پیشنهاد امضای تفاهم نامه میان کتابخانه های ملی ایران و پاکستان را مطرح کرد. طرف پاکستانی ضمن استقبال از پیشنهادهای سفیر ایران برای گسترش همکاری کتابخانه های ملی دو طرف، به 'سند برنامه مبادلات فرهنگی، علمی، آموزشی و هنری' شامل بندهای مختص به همکاری کتابخانه های ملی دو کشور، که در جریان سفر محمد نواز شریف نخست وزیر پاکستان به تهران در سال 1393 امضا شد، اشاره کرد و گفت: این سند همچنان دارای اعتبار است و به دلیل زمان بر بودن تشریفات و مقدمات لازم برای امضای تفاهم نامه مجزا، می توان با استناد به همان سند برنامه مبادلات فرهنگی، همکاری میان دو کتابخانه را گسترش داد.
سفیر کشورمان همچنین پیشنهاد ایجاد 'غرفه دائمی ویژه ایران' را در کتابخانه ملی پاکستان مطرح کرد که مورد استقبال طرف پاکستانی قرار گرفت.
رئیس کتابخانه ملی پاکستان با بیان اینکه کتاب های زیادی با موضوع های مختلف درباره ایران در این کتابخانه وجود دارد، گفت: علاوه بر کتاب های موجود، بطور مستمر کتاب های جدیدی نیز از سوی نهادی مختلف ایرانی از جمله رایزنی فرهنگی به این کتابخانه اهدا می شود که بدلیل نبود غرفه ایران در این کتابخانه، این کتاب ها هم مثل سایر کتاب ها براساس موضوع، دسته بندی شده و در قفسه های مختلف قرار گرفته است.
وی گفت که در صورت ایجاد غرفه ویژه ایران در کتابخانه ملی پاکستان، می توان تمام کتاب های مربوط به ایران را به این غرفه انتقال داد تا علاقه مندان، بتوانند با سهولت بیشتر به این کتاب ها دسترسی داشته باشند.
سید غیور حسین همچنین گفت که حدود 600 کتاب نسخه خطی مربوط به قرون گذشته در این کتابخانه نگهداری می شود که حدود 400 جلد آن کتاب های فارسی و از آثار دانشمندان و ادیبان بزرگ فارسی زبان شبه قاره و ایران است.
هنردوست همچنین موضوع برگزاری کارگاه های آموزشی مشترک در حوزه کتابداری، ترمیم کتاب های قدیمی و نسخ خطی و نیز برگزاری نمایشگاه های مشترک، تبادل کتاب و تبادل کارشناس میان کتابخانه های ملی دو کشور را پیشنهاد کرد و گفت: ظرفیت های بسیار زیادی در ایران برای انجام انجام همکاری های مشترک در حوزه های یاد شده وجود دارد.
سفیر کشورمان همچنین پیشنهاد سفر رئیس کتابخانه ملی پاکستان به تهران و یا رئیس آتی کتابخانی ملی ایران به اسلام آباد را با هدف بررسی راه های گسترش همکاری های دوجانبه پیشنهاد کرد.
پیشنهادهای هنردوست مورد استقبال طرف پاکستانی قرار گرفت و قرار شد مقدمات سفر سید غیور حسین به تهران و یا سفر همتای ایرانی وی به اسلام آباد بررسی شود.
آساق**1723 - انتشار دهنده: محمدرضا منافی

اطلاعات تکميلي

خواندن 700 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب