چهارشنبه, 10 آذر 1395 ساعت 10:00

فعال حوزه نشر: بورس کتاب راه اندازی شود

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
فعال حوزه نشر با بیان اینکه هر کالایی دارای مرکزیت و بورس است، پیشنهاد کرد، برای رونق اقتصادی «یار مهربان » نیز مکانی شکل بگیرد تا کتابفروشان در یک نقطه متمرکز شوند.
سید عباس حسینی نیک روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، توزیع کتاب را مقوله ای بسیار مهم دانست و افزود: نگاهی که از نظر علمی به کتاب در این بخش می شود، اشتباها فرهنگی و علمی است در حالیکه باید اقتصادی باشد.
وی با تاکید بر لزوم مزیت هر کالایی ادامه داد: کتابهای کپی پیست شده به دلیل آنکه هیچ مزیتی ندارند به فروش نمی رسند، بنابراین هر کالایی باید مرکزیت و بورس داشته باشد که متاسفانه در ایران چنین بورسی برای کتاب وجود ندارد.
این فعال عرصه نشر اضافه کرد: علاوه بر مقابل دانشگاه تهران که خودبخود بورس کتاب شکل گرفته، کتابفروشان در شهرستان ها و مراکز استانها نیز دور هم گردآمده و به بازار کتاب رونق اقتصادی بخشیده اند در نتیجه فروش آن هم زیاد است در حالیکه تعدادی از کتابفروشی ها به صورت متفرق و جداگانه در بخشی از شهر فعالیت دارند.
مدیر انتشارات مجد پیشنهاد کرد موسسه نمایشگاه های فرهنگی و یا وزارت ارشاد، مکانی را به این کار اختصاص داده و همه کتابفروشان را در مجموعه ای به نام «شهر کتاب» جمع کنند، علاوه بر آن تبلیغات هم انجام شود تا دانش آموزان و دانشگاهیان بدانند در چنین مرکزی کتاب مورد نیاز خود را می توانند تهیه کنند.

** برگزاری نمایشگاه های استانی و هدر رفتن سرمایه
حسینی نیک با بیان اینکه نمایشگاه های هفتگی در استانها سبب هدر رفتن سرمایه زیاد می شود، گفت: با تعطیلی یک ساله چنین نمایشگاه هایی می توان بازارچه دائمی کتاب در همه استانها راه اندازی کرد هر چند می توان از ناشران و کتابفروشی ها هم در این زمینه کمک گرفت.
وی یکی از آفت های حوزه نشر را نبود نگاه حرفه ای به آن دانست و افزود: بسیاری از ناشران و مدیران مسئول نشر چند شغله هستند، یا استاد دانشگاه بوده و یا مسئولیتی در سازمان ها دارند.
حسینی نیک ادامه داد: نیاز است کسی که حرفه ای وارد حوزه نشر می شود، نشر شغل اول او باشد و به دنبال فراهم کردن ابزار و مقدمات انتشاراتی باشد در این صورت است که وی درآمد خود را صرف توسعه انتشارات می کند.
این فعال حوزه نشر گفت: از آنجا که درآمد این حوزه کم است، بسیاری از ناشران خوب و فعال از این عرصه خارج شده و سراغ سرمایه گذاری در جاهای دیگر می روند چون صرفه اقتصادی در این حوزه وجود ندارد.
وی با اشاره به تعداد اندک ناشرانی که هم و غم خود را برای انتشارات گذاشته اند، اظهار کرد: این افراد دارای فعالیت حرفه ای در این عرصه هستند.

** همه دوست دارند ناشر باشند
مدیر انتشارات مجد گفت: به تعداد انگشتان دست شرکت های پخش حرفه ای در کشور داریم که سابقه چند دهه فعالیت در این حوزه را دارند و صادقانه کار می کنند، به دلیل اینکه در مراکز تصمیم گیری مربوط به حوزه کتاب مثل تشکل ها و اتحادیه ها، نگاه به توزیع کتاب سطحی و پایین است و مقوله توزیع را دستکم می گیرند، همه دوست دارند ناشر و نه توزیع کننده باشند.
فراهنگ ** 1880 ** 1071 **1569 خبرنگار: پروین اروجی **انتشار: علی حبیبی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1112 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار