دوشنبه, 08 آذر 1395 ساعت 09:54

دانش آموزان را از اسارت آزمون های مقایسه ای رها کنیم

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
عضوهیات علمی پژوهشکده علوم شناختی، نظام آموزش وپرورش کنونی را نیازمند حرکت از شاخص های خط تولیدی به نگاه شناختی دانست و گفت: باید دانش آموزان را ازاسارت آزمون ها ومعیارهای هنجاری مقایسه ای رها کنیم و به رشد تفکر و عقل ورزی آن ها اولویت دهیم.
دکترمحمود تلخابی درگفت وگو با خبرنگارعلمی ایرنا درخصوص ویژگی های دانش آموزان، والدین و معلمان در آموزش و پرورش شناختی افزود: ازگذشته نه چندان دور، آموزش و پرورش ما به صورت آموزش و پرورش رفتاری بوده است و در آن براساس خط تولید به دانش آموزان نگاه شده است، به گونه ای که در این رویکرد به افراد به شکل یک سیستم مبتنی بر محرک و پاسخ، ورودی و خروجی ، مشابه یک سیستم کارخانه برخورد شده است.
وی بیان کرد: دراین سیستم، ابتدا یک سری سرفصل ها و کتب درسی بدون توجه به استعداد و مهارت های هر فرد در مقاطع مختلف تحصیلی مشخص شده و همه دانش آموزان بر اساس آن سنجیده می شوند، در صورتی که در آموزش و پرورش شناختی که اکنون دربسیاری از کشورها به کار گرفته شده است، هدف اصلی با توجه به تفاوت های فردی، پرورش و شکوفا کردن توانایی های درونی افراد است.
تلخابی با اشاره به اینکه در حال حاضر، در کشور ما رویکرد شناختی با درصد کمی در مقطع ابتدایی در حال پیاده سازی است افزود: باید دانش آموزان را از اسارت آزمون ها و معیارهای هنجاری که آدم ها را با هم مقایسه می کند، رها کنیم؛ تصور اولیا از فراهم کردن فرصت تربیتی برای فرزندان این است که آنها علاوه برحضور درمدرسه، بعد از ظهرها نیز درکلاس های کمک درسی مختلف شرکت کنند و والدین صرفا مشغول خدمت رسانی برای جابه جا کردن آنها از کلاس های مختلف باشند.
وی بیان کرد: این تفکر باید در اولیا تغییر کند، آنها باید بدانند که ما فرزندان را به دنیا نمی آوریم که کشان کشان از این کلاس به آن کلاس ببریم، بچه ها به دنیا آمده اند که زندگی کنند و والدین باید با خود فکر کنند آیا توانسته اند فرصت زندگی کردن را برای آنها فراهم کنند.
وی با بیان این که بچه ها انسان هستند وعلایق، انگیزه و ترجیحات دارند، ادامه داد: والدین اولین و تاثیرگذارترین گروه برای تغییر آموزش و پرورش از رویکرد کنونی به آموزش و پرورش شناختی هستند، و در کنار آنها کتاب درسی و معلم تاثیرگذار هستند.
تلخابی یادآور شد: درآموزش و پرورش شناختی معلم ها، دانش آموزان و والدین به رشد عقلانی، رشد فکر، تفکر و عقل ورزی اولویت می دهند، و اولویت دادن به نگرش نسبت به دانش، توجه به رابطه زبان و تفکر، توجه به باورها و تقویت واژه های مثبت اعم از انصاف ، ایثارگری، و گذشت صورت می گیرد.
تلخابی تصریح کرد: تا زمانی که مطالبات جامعه از آموزش تغییر نکند، وضعیت آموزش در هیچ کشوری تغییر نمی کند، بنابراین تغییر مطالبات مردم به عهده آموزش و پرورش نیست و واقعا نمی تواند از عهده آن برآید، مطالعات نیز نشان می دهد در کشورهایی که آموزش توسعه یافته دارند، مطالبات دقیق مردم از آموزش و پرورش مشخص شده است.
وی گفت: در مورد نقش معلمان در آموزش و پرورش شناختی نیز، ما به معلمان یادگیرنده نیاز داریم؛ گزارش ها نشان داده است که یک معلم ژاپنی در طول سال تحصیلی، چیزی حدود 100 جلد کتاب می خواند، اما معلمان و استادان ما در طول سال تحصیلی تعداد محدودی کتاب می خوانند.
تلخابی بیان کرد: اولین و مهمترین خصوصیت معلم در آموزش و پرورش شناختی این است که به بچه ها نشان دهد که خود یک یادگیرنده دائمی است و دائما می خواند و یاد می گیرد، ما به چنین معلمانی نیاز داریم.
وی افزود: در آموزش و پرورش شناختی آدم های خود یادگیرنده، خود ارزیاب،خود راه بر، کسانی که می دانند دنبال چه هستند و برای به دست آوردن آن چه کارهایی باید انجام دهند، تربیت می شوند؛ در این صورت نقش معلمان زمینه سازی و زمینه چینی برای تحقق آن انگیزه ها و انتظاراتی است که بچه ها از زندگی شان دارند، بنابراین باید دانش آموزان را از استرس آزمون ها و مقایسه رها کنیم و بگذاریم استعدادهای دانش آموزان شکوفا شود.
علمی **9340**1429
خبرنگار: منیر ابراهیمی زاده** انتشار:محسن طاهرزاده

اطلاعات تکميلي

خواندن 1065 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار