سه شنبه, 25 آبان 1395 ساعت 13:36

کتاب‌ درمانی را جدی بگیریم

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه کتاب درمانی باید جدی گرفته شود، گفت: این موضوع تنها به کتاب‌ خواندن محدود نیست، بلکه هر شکلی از دریافت اطلاعات را که به فرد در مواجهه با مشکلات کمک کند شامل می‌شود.
به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگی ایرنا از اداره‌ کل روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا نوروزی در پنجاه ‌و پنجمین نشست از مجموعه نشست‌های ترویج خواندن با موضوع آشنایی با کتاب‌درمانی در ترویج خواندن، با اشاره به سه عضو ارتباطی چشم، گوش و زبان هر کدام از چهار مهارت شنیدن، گفتن، خواندن و نوشتن را مبنایی برای کتاب درمان توصیف کرد.
وی اظهار داشت: در شنیدار درمانی، گفتار درمانی، نوشتار درمانی و خواندن‌ درمانی (کتاب ‌درمانی) روش‌های مختلفی مثل قصه خواندن، فیلم دیدن، شنیدن موسیقی و یا تلاوت قرآن برای حل مسایل روحی و روانی و یا تسهیل تحمل آن‌ها استفاده می‌شود.
این عضو کمیسیون علم‌سنجی دانشگاه تهران با توصیف کتاب‌درمانی به‌عنوان تعاملی فعال بین شخصیت مخاطب (خواننده) و متن اثر (اطلاعات) هدف از آن را ارتقا و بهبود وضعیت سلامتی روحی، روانی و جسمی فرد (عموما به‌ عنوان درمان مکمل) خواند.
نوروزی از مشاوره با کتاب، روان‌شناسی با کتاب، کتاب‌خانه درمانی و مطالعه هدایت‌شده به‌ عنوان روش‌هایی برای درمان استرس و اضطراب، ترس از تاریکی، روان رنجوری، شب ادراری، پرخاش‌گری، پذیرش جدایی و مرگ نام برد.
وی یادآورشد: کانون پرورش فکری می‌تواند با استفاده از متخصصان رشته‌های مرتبط ، فهرستی از کتاب‌های مناسب برای بهبود مشکلات شناختی و اختلالات روحی و روانی کودکان تهیه کند و در اختیار کتابخانه‌ها و والدین بگذارد.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: کتاب‌درمانی روشی کم‌هزینه است که در خانه، مدرسه، بیمارستان، مراکز اجتماعی و مددکاری و کتاب‌خانه قابل اجرا است. با این‌ حال در این روش باید به مسایل مختلفی چون آشنایی و مطالعه روانی‌ درمان‌گر و کتاب‌دار، تناسب بین منابع برگزیده با مشکلات درمان‌جو، تناسب این منابع با توانایی درک و خواندن در درمان ‌جو، نیازها و شرایط جسمی و روانی درمان‌جو و پیشینه و تخصص نویسنده‌ کتاب توجه کرد.
نوروزی با مقایسه کتاب‌ درمانی با روان‌شناسی معکوس عنوان کرد: کتاب ‌درمانی ممکن است برای همه مناسب نباشد یا نتیجه یکسان ندهد اما در هر ‌حال کتاب ‌درمان ‌گر باید با شخصیت درمان ‌جو و مشکلش آشنا باشد و در عین‌ حال به پیام دینی، مذهبی فرهنگی و نژادی موجود در اثر هم توجه کند.
سهیلا خوئینی کارشناس ارشد علوم ارتباطات نیز در این نشست به ارایه تاریخچه‌ای از کتاب‌درمانی پرداخت و آن را هم‌قدمت با کتاب و خواندن توصیف کرد.
به گفته این محقق، کتاب‌درمانی به‌ طور خاص در سال 1970 میلادی برای کودکان‌ و نوجوانان در کتاب‌خانه‌های آمریکا اجرا شد و تا به امروز این بحث مدام در حال گسترش و تخصصی‌ شدن است.
این کارشناس کتابخانه کارآفرینی، کتاب‌درمانی را استفاده از مواد خواندنی برگزیده به ‌عنوان مکمل درمان در پزشکی و روان‌شناسی بالینی و یا برای راهنمایی در حل مشکلات فردی توصیف کرد.
خوئینی با اشاره به شرایط دنیای امروز که امکانات و رفاه مادی در آن به اوج رسیده، ولی اختلالات و ناهنجاری روانی در حال افزایش است، استفاده از کتاب‌درمانی را برای بهبود این شرایط روشی سودمند و کم‌هزینه و ضروری در کنار درمان روان‌پزشکی و دارویی خواند.
به گفته‌ این کارشناس در این روش از کتاب‌های تخیلی و آموزشی استفاده می‌شود و انتخاب کتاب باید متناسب با سن فرد، علاقه‌مندی‌های او، واقع‌گرا بودن و تحریک خلاقیت، بازتاب درست مشکلات درمان‌جو، کیفیت ادبی و تخلیه درست هیجانات درمان‌جو انجام شود.
خوئینی توضیح داد: کتاب‌درمان‌گر باید دارای ویژگی‌های برجسته‌ شخصیتی، ملاحظات اخلاقی و علم و دانش باشد تا بتواند به درمان‌جو که یا مشکلات احساسی و رفتاری دارد، یا در بیمارستان بستری است و یا از افراد عادی و طبیعی ولی در معرض خطر است کمک کند.
فراهنگ**1883**1027**‌دریافت کننده:‌ مریم جلوداران**انتشار دهنده: محمدجواد دهقانی

اطلاعات تکميلي

خواندن 618 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار